Съвременните паркинги се управляват с комплексни решения. Кой вариант обаче за коя цел на приложение е подходящ?

Пространството за паркиране е дефицитен ресурс в градската среда и други "горещи точки". В повечето случаи на тези места търсенето на удобно разположени места за паркиране е по-голямо от предлагането. Там, където е налице дефицит на места за паркиране или за тесния паркинг се конкурират различни групи потребители, влизането и излизането се регулира с бариери и евентуално системи за заплащане. За паркингите на открито и закрито, както и за фирмените територии, се предлагат множество подобни системи за контрол на достъпа, които се съобразяват с всяка цел и желание. Изборът на правилно цялостно решение зависи от целта на приложение и условията на място.

 

Функциите и размерите на бариерите и бариерните съоръжения Hörmann се съгласуват индивидуално според целта на приложение. Видът на използваната бариера се определя от блокираната ширина, височината на входа и честотата на преминаване.

 

Блокирани ширини от до десет и половина метра

 

Видът на използваната бариера се определя от блокираната ширина, височината на входа и честотата на вдигане. По принцип се различават обли, плоски, чупещи и осмоъгълни рамена. Въз основа на профила и двустранното свързване на рамото към корпуса на бариерата осмоъгълните рамена могат да блокират значително по-широки входове. При тези условия е възможно с едно единствено осмоъгълно рамо да се реализират блокирани ширини до 10,5 метра. Двустранно свързаните обли рамена позволяват блокирани ширини от над шест метра. По този начин е възможно с една бариера да се покриват и по-широки входове, например към заводски територии.

 

В зависимост от дължината и теглото на рамото на бариерата варират също и времената на спускане и вдигане. Докато дълго осмоъгълно рамо се нуждае от максимум дванадесет секунди за вдигане, то при обло рамо с дължина шест метра този процес трае максимум осем секунди. Съобразно това тези решения се препоръчват за до 240, съответно 1600 цикъла дневно.

 

По-малки и леки бариери с блокирана ширина до 3,8 метра пък реализират до 5000 цикъла дневно и се вдигат в рамките на само две до три секунди. Следователно те са изключително подходящи за паркинги с голяма честота на преминаване. Освен облите рамена тук намират приложение преди всичко плоските рамена с правоъгълен профил.

 

Защита от вандализъм спомага бариерите да не се повреждат при неправомерна употреба, например чрез насилствено вдигане. С това отпадат разходите за ремонт и бариерите остават функционални. Освен това долната страна на плоските рамена е снабдена с изолационен профил за обезопасяване на долния кант на рамото на бариерата. Меката повърхност в комбинация с реверсиращата функция намаляват риска от наранявания, съответно повреди вследствие на допир. За да се изключи почти напълно възможността за нежелан контакт, е възможно да се монтира допълнителна фотоклетка за обезопасяване на зоната под рамото на бариерата. 

 

 

Обширен асортимент

 

След като е открита подходящата бариера, е необходимо изясняване на правомощията за достъп, както и на възможностите за управление и заплащане за кратък и продължителен престой. При продължителен престой местата за паркиране се наемат за по-дълго време и в повечето случаи дължимият наем се заплаща предварително. При кратък престой пък заплащането е с точност до минути или часове и се извършва впоследствие или малко преди паркирането.

 

От 2018 г. компания Hörmann е един от малкото оференти на комплексни решения в тази област. По отношение на правомощията за достъп асортиментът предлага възможности от простото решение със стационарни или мобилни командни елементи (дистанционни управления) до системното решение с идентификационни носители.  

 

RFID четец от разстояние може да разпознае RFID стикер на предното стъкло на превозното средство и при наличие на съответните правомощия да освободи входа или изхода.

 

Вдигане на бариерата със смартфон

 

Стационарните командни елементи са разположени на контролна колона, която се монтира пред бариерата. Тук шофьорът се легитимира с въвеждане на код, пръстов отпечатък или QR код, съответно баркод. Като друга възможност се предлагат транспондерните карти RFID. При модерни решения бариерата може да се командва алтернативно също с QR код на смартфона. В този случай смартфонът се доближава до четеца на контролното устройство.

 

Друга възможност предлагат така наречените RFID четци от разстояние. В този случай четящото устройство разпознава RFID стикер на предното стъкло на превозното средство и при наличие на съответните правомощия освобождава входа или изхода. Много просто функционира също и разпознаването на табелите с регистрационните номера - камера сканира регистрационния номер на превозното средство, който трябва да е предварително деблокиран в системата за идентификационен мениджмънт. Не е необходим отделен идентификационен носител.

 

При разпознаването на табелите с регистрационните номера камера сканира регистрационния номер на превозното средство, който трябва да е предварително деблокиран в системата за идентификационен мениджмънт.

 

Предлаганата като опция система за идентификационен мениджмънт играе централна роля при всички методи на регистрация. Тя дефинира кои потребители с кои идентификационни носители през кои бариери в какви времеви интервали могат да преминават. При разработеното от Hörmann решение за тази цел мобилно или стационарно крайно устройство се свързва през уеб браузър с IP адреса на бариерата. Това се случва или директно с бариерата, или през локалната мрежа, посредством LAN или WLAN.

 

Избягване на двойно посещение

 

Върхът в развитието към момента бележи предлаганото като опция свързване през уеб сървър. С това решение е възможно няколко бариери да се управляват централизирано от избрано място в света. Освен конфигурирането и координирането на идентификационния мениджмънт това решение предлага допълнително и дистанционно управление на бариерата, включително проверка на статуса, така че не е необходим обслужващ персонал на място. Освен това системата следи функцията на бариерата и изпраща автоматично съобщения за неизправности, които могат да се препращат незабавно към сервизния техник. Анализирането на неизправности от разстояние минимизира времето за извършване на ремонт на място и спомага за избягване на двойното посещение, защото сервизният техник вече е донесъл със себе си всички необходими резервни части.

 

С предлаганото като опция свързване през уеб сървър е възможно няколко бариери да се управляват централизирано от избрано място в света. Допълнително е възможно дистанционно управление и проверка на статуса.

 

Използването на различни решения се определя от вида на паркинга: паркингите за посетители и служители могат например да се използват гъвкаво посредством комбинация от управление на паркирането и идентификационен мениджмънт. Влизането и излизането на служители може да става с помощта на стационарни командни елементи и RFID карти, а влизането и излизането на клиенти да се управлява посредством билети с баркод.

 

Индивидуален идентификационен мениджмънт за паркингите на хотели позволява ползване на подземния гараж или паркингите на хотела за определено време. Тук също биха намерили приложение RFID картите или билетите с баркод. По подобен начин функционират и правомощията за достъп до места за отдих и къмпинги. Правомощията за влизане и излизане на посетители с продължителен престой се регулират от централизиран идентификационен мениджмънт. По време на почивките и извън работно време влизането може да бъде забранено от системата. За достъпа до гаражи и подземни гаражи на жилищни сгради се препоръчва система за продължително паркиране с дистанционни управления, с които да се управляват същевременно и гаражните врати. За продължително паркиращите обаче освен RFID карти и дистанционни управления са възможни също системи с разпознаване на регистрационния номер или RFID четци от разстояние.

 

С помощта на идентификационния мениджмънт е възможно между другото и дефиниране на ограничени във времето правомощия за влизане и излизане.

 

Заплащане и бонификация

 

При платените паркинги освен входни и изходни станции, включващи бариери, входни и изходни терминали, са необходими също и съответните касови автомати. Те могат да работят с индивидуални платежни системи (пари в брой, кредитни и EC карти). Търговските центрове се нуждаят също така от мениджмънт на местата за паркиране с вградена система за бонификация. Възможно е клиентите да се възнаграждават за направените покупки посредством перфориране на билета, ваучери за паркиране, онлайн станция за бонуси или отпечатване на бонуси върху билета, с което да им се предоставят отстъпки от таксите за паркиране. По този начин съвременните решения за контрол на достъпа и касови системи спомагат за осигуряване на лоялна клиентела в търговията на дребно.

 

Потребителят може да анализира цялата информация за влизане и излизане. Така може удобно да се проследи например за колко време се паркират превозните средства или как се използва системата за бонификация. 

 

Касовите системи могат да работят с индивидуални платежни системи (пари в брой, кредитни и EC карти).

 

Автор: Заша Вайнхолд (Sascha Weinhold), продуктов мениджър системи за контрол на достъпа в Hörmann KG Antriebstechnik, Щайнхаген.