СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Аврамова: В диалог с превозвачите ще намерим решение за тола
 Facebook

Аврамова: В диалог с превозвачите ще намерим решение за тола



15.05.2019 / 12:30 - CityBuild.bg

Това каза регионалният министър.

 

Преговорите с превозвачите за тол таксите продължават, каза Петя Аврамова за Нова телевизия. "Тол системата е един от вариантите за финансиране на пътния сектор, който от години е недофинансиран. Средствата, които се отделят в бюджета всяка година, са недостатъчни да покрият всички нужди. Направената инвентаризация на републиканската пътна мрежа показа, че 8000 км са в лошо състояние. За да решим тези проблеми, ни е нужна тежка и трудна реформа, необходимо е да въведем тол системата. Видно от случващото се в последните дни, няма да е лесно", коментира още министърът.

 

Тя напомни, че според проучване на МРРБ 67% от българските граждани подкрепят този модел, за да има повече средства за пътища. Работи се регулярно, по график. "Технически на 16 август ще имаме възможност да пуснем тол системата", каза Аврамова. От днес започва тестови период, за да се проверят всички нейни компоненти. От 16 август ще започне доказване в реално време на фискалната част на тола.

 

По задание 25% или 10 8000 км от цялата пътна мрежа в страната, която включва 20 000 км републикански и 20 000 км общински пътища, ще бъдат в обхвата на тола. Част от тях, които са в лошо състояние, ще бъдат с нулева такса, обясни Аврамова.

 

Спекулативни са твърденията, че тол таксите при превоз до малки населени места ще повишат значително цените на хранителните стоки. Тежкотоварните автомобили от 3.5 до 12 тона, които снабдяват населените места с бързооборотни стоки, са с най-ниска тарифа не само в България, но и в Европа.

 

Министърът подчерта, че общинската пътна мрежа ще е безплатна за тежкотоварните превозни средства. Петя Аврамова даде пример и с автобусния транспорт. Направените изчисления показват, че ако цялата тежест след въвеждането на тол системата отиде в цената на билета, най-голямо ще бъде увеличението – с 1 лев, по направлението София – Варна при 20 пътници в автобуса, а не при 45 или 50.

 

От днес започва първият етап от тестовете на тол системата, която ще таксува тежкотоварния трафик на база изминато разстояние. Тестовете на тол системата ще стартират със симулации на данни за движение по републиканската пътна мрежа, а не със събиране на реални данни на терен. Целта е първо да се установи дали има добра свързаност между отделните компоненти на системата. След като тази интеграция бъде установена от екипите на Националното тол управление, ще се премине към втори етап - тестове с данни, постъпващи от бордови устройства, монтирани на транспортни средства.



За да са ефикасни тестовете, не е необходимо да има приета тарифа на тол таксите, нито окончателен обхват на покритие от пътища, за които ще се плаща тол. Експертите на Националното тол управление ще правят „сухи тренировки" за функционалността на системата и как се работи с нея на база тестови тарифи и техническо, а не търговско покритие върху пътищата. Техническото покритие е от 10 800 км и е обхватът, заложен в заданието за разработване на системата. А тестовите тарифи са от доклада на Световната банка от 2016 г.

 

Поетапно през следващите месеци ще се тестват 5-те базови компонента на системата:

 

- таксуване на базата на изминато разстояние - генериране на данни за изминат маршрут, създаване на валидни тол-деклараци, обмен на данни по системната интерфейсна шина и фактическо определяне на таксуващите записи, респективно цената за преминатия маршрут;

 

- правоприлагане - проверка чрез разчитане на регистрационен номер на пътно превозно средство и отчитане на категорията на ППС за валидни данни за таксуване в системата (подадени за това ППС валидни тол декларации) и определяне дали текущото ППС е редовен потребител на пътя или нарушител;

 

- обслужване на клиенти  - регистриране на клиент/договор, продажба на маршрутни карти през известните вече канали за продажба, промяна на данни за клиент/договор, справки за състоянието на клиент/договор.

 

- плащане и управление на плащанията - баланс по клиентска сметка, взаимодействие с издатели на платежни карти, в т.ч. издатели на карти за гориво,

 

- информационна сигурност и устойчива работоспособност на системата

 

Вчера и днес се провеждат обучения на оперативните ръководители и ключовите експерти от екипа на Националното ТОЛ управление (НТУ) за провеждане на тестовете - обхват, задачи, планирани резултати, начини на оценка на резултатите. На тестовете ще присъстват експерти на Световната банка, като тяхната задача, както и до този момент, е да наблюдават, верифицират и оценяват резултатите от тестовете.

 

 
още от Новини

още от Страната