СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
П. Диков: Кръгово на Лъвов мост ще има, но проектът ще бъде подобрен
 Facebook

П. Диков: Кръгово на Лъвов мост ще има, но проектът ще бъде подобрен



13.09.2013 / 17:42 - citybuild.bg

Отворен съм за още срещи по темата, каза главният архитект на представянето на алтернативни варианти за ремонт на кръстовището.

 

Петър Диков е категоричен, че ще има издадено строително разрешение и че подготвителните работи ще започнат. През това време ще има възможност да се обсъдят и променят някои организационни и естетически решения по кръстовището. (По-подробен коментар на арх. Диков може да видите по-надолу).

 

Днес в Съюза на архитектите отново със съдействието на председателя арх. Георги Бакалов, който присъства на пресконференцията, Група Град, Сдружение Трансформатори, WHAT Асоциация, Велоеволюция и Гражданска инициатива за релсов обществен транспорт възразиха срещу намерението на Столична община да реализира проекта за кръгово кръстовище на Лъвов мост.

 

 

МНЕНИЯТА ПРОТИВ КРЪСТОВИЩЕТО НА ДВЕ НИВА:

 

Организаторите на пресконференцията смятат, че проектът е неподходящ и преоразмерен за мястото и не е отчел въздействието му върху пешеходното и велосипедно движение и бъдещото социално-икономическо развитие на средата. Според тях реализацията на това кръгово може да има пагубно въздействие върху територията между бул. „Сливница" и Централна гара.

 

От Група Град заявиха, че проектът не е бил обсъждан публично и е бил представен чрез няколко статии в пресата (анализ на проекта може да прочетете на страницата на Група Град или във Facebook страницата, където тяхната реакция е подкрепена от много коментари).

 

От Група Град настояха реализацията на настоящия проект да бъде спряна, а проектът - преработен. Те представиха официално свой проект за кръстовището на Лъвов мост, както и мотивите за това. Арх. Димитър Паскалев открои три аспекта в тях: транспортен, пешеходен и исторически. Ще публикуваме мотивите отново, за да ви дадем след това и отговора на арх. Петър Диков по тях:    

 

Транспортен аспект


Бул. "Сливница" е транзитен коридор и трябва да се развива като такъв с цел разтоварване на центъра от транзитното движение изток-запад. До момента СО не е представяла в общественото пространство транспортно-комуникационен план на булеварда със съответните трафик анализи и оценки за въздействието върху трафика и околната градска среда на кръстовищата със Сточна гара, ул. "Г.С.Раковски", бул. "Мария Луиза", бул. "Христо Ботев" и бул. "Опълченска".

 



В настоящата разработка е представено комплексно решение на тези транспортни възли, което се основава на транзитното преминаване на бул. "Сливница" през описаните кръстовища чрез изграждане на транзитни траншеи откъм канала, преминаващи под кръстовищата.



Така може да се оцени смисъла на транзитните траншеи при Лъвов мост. Транзитният трафик ще преминава през тях, което рязко ще свали натоварването на трафика през самото кръстовище. 



В направлението Централна гара - пл. "Св.Неделя" трябва да се осъществява политика на подтискане на трафика. Това вече беше заявено като резултати от конкурса са пл. "Св.Неделя", който се предвижда да бъде затворен за автомобили.  С реализирането на пробива Данаил Николаев ще се разтовари допълнително участъка Сточна гара - Лъвов мост. Левият завой от Централна гара към Сточна гара ще престане да бъде натоварващ фактор. Последните оценки за промяната в трафика през Лъвов мост също показват тенденция за затихване на трафика през този възел.  В тази транспортна ситуация оценката за необходимостта от кръгово кръстовище на Лъвов Мост  е НЕГАТИВНА и реализацията на това решение няма да повлияе съществено на трафика през този възел.


Представеният от "Пътпроект 2000 проект"  дори не е класическо кръгово, поради наличието на светофари, необходими за преминаването на трамвая, казват от Група Град.


Пешеходен  аспект:

От десетилетия зоната на Централна гара се разглежда като територия с голям градски потенциал: като порта за отваряне на София към северните територии, като възел за възстановяване на градската среда, като Вторичен градски център.


Процесите за реализиране на тази тенденция са показателни: развитието на метрото, двете автогари, предстоящата реконструкция на Централна гара и дори меки инициативи като „UNDERGARA". 

 

 


Територията на Централна гара е много потенциална за бъдещо високо строителство: във всички високо урбанизирани територии високото строителство се реализира около транспортни възли. Твърде възможно е зоната на Централна гара да се превърне в бъдещо градско „сити", смятат архитектите.

 

Тенденциите за стимулиране и развитие на пешеходното движение в Центъра също са необратими: пешеходната "Витошка", предстоящото затваряне на пл. "Св. Неделя" и Ларгото са взаимосвързани пешеходни пространства които подвеждат пешеходен трафик по бул. "Мария Луиза".


В тази обстановка и с поглед бъдещето е наложително да се отчете потенциала за запазване и развитие на бул. "Мария Луиза" като основна пешеходна артерия и търговска улица.

 

С представения проект ще се прекъсне пешеходния поток поради агресивното въздействие на кръговото кръстовище. Ще се отнемат площадните пространства на четирите ъгъла на кръстовището, които могат да играят важен фактор за пешеходния трафик. Ще се обезцени търговския потенциал на партерните етажи на сградите между Лъвов Мост и Централна гара. С реализацията на кръгово на Лъвов мост  ще се прекъсне трайно  и може би завинаги тенденцията за пешеходно свързване на Центъра и Централна гара с което ще се забавят процесите за възстановяване на градската среда.

 



Представеният от Група Град проект е разработен с идеята да се подкрепи пешеходния трафик. С широките пешеходни мостове, разширяващи сега съществуващият мост ще се реализира подобно на Орлов мост лесно и атрактивно пешеходно преминаване. Като всеки исторически мост тези пешеходни алеи ще започнат да имат и други обществени функции, характерни за мостовете по света: място за снимка, изкуство, обществени прояви.



Запазването и развитието на четирите площадчета около моста като площадни пиацети ще има нова обществена роля. Засаждането на дървета, поставянето на паметници или градски знаци ще привлекат и задържат хората в тези пунктове. Прилежащите сгради ще развият богата търговска програма (изнесени маси, събития).

 



С представеното от нас решение ще се подобри, вместо да се влоши социалната обстановка в зоната. Мостът ще бъде „свързващ", а не „разделящ" фактор за местните общности.

 

 

Исторически аспект



Лъвов и Орлов мост имат голямо историческо значение като градски порти. Опазването на тяхната ценност е деликатна дейност, защото това са ювелирни градски знаци, различни от мащабните арки или пилони, около които се развиват кръгови кръстовища в други европейски градове. Лъвов и Орлов мост определят „мащаба" и „усещането" за София.



Представеният от "Пътпроект 2000" проект грубо и без никакво разбиране се намесва в пространствената и историческа тъкан на мястото, като обезценява значимостта на Лъвов мост. Архитектурната композиция, паметник на културата се отделя от пешеходците, които са принудени да заобикалят кръговото кръстовище, виждайки паметника от разстояние.

 


Централната цветна композиция е кичозна и не се свързва по никакъв начин с художествените или исторически ценности на мястото. 



Предложеният от Група град проект провежда пешеходния и автомобилен трафик в близост със скулптурите, подобно на Орлов мост.  Запазва се мащаба и въздействието на моста, който ще продължи да се възприема като исторически мост, като градска порта.

 

 

Според Сдружение Трансформатори, в настоящия проект не се зачита историческия контекст, няма необходимост от подобно инженерно решение, а дизайнът е натрапчив. Според сдружението с този тип кръстовище Столична община насърчава автомобилния трафик, а разтоварването на това кръстовище ще натовари друго.

 

Екипът на сдружение „Трансформатори" подкрепя инициативата на група „Град" за преразглеждане на политиката на Столична Община относно високоскоростните автомобилни артерии в градския център. "Кръстовището на две нива на Лъвов Мост е добър повод да поставим въпроса защо комуникационните проблеми на столицата се поставят само като инженерен казус, без да бъдат засегнати урбанистичните и архитектурни проблеми. Желанието за спиране на проекта за преустройство на кръстовището на бул. "Сливница" и "Мария Луиза" е реакция на тоталното неглижиране на съвременните градски нужди за дефиниране на пешеходни зони и облекчаване на историческия център на София от автомобилен трафик. Смятаме, че мястото на нови големи инженерно транспортни съоръжения е присъщо на трасета като Околовръстен път, докато в историческите части са необходими функционални компромиси, за да се запазят историческите и пространствени връзки, изграждащи сложната и многопластова структура на градската тъкан", казват Трансформатори.

 

Те смятат, че проектът за Лъвов Мост поражда следните проблеми: изолиране на историческа част на града с високоскоростна артерия; прекъсване на естествената пешеходна връзка към Централна гара по "Мария Луиза"; несъобразен мащаб на съоръжението спрямо градската среда; създаване на конфликтно кръстовище, неудачно съчетаващо кръгово движение и светофар; дизайн на близо 2000 кв.м. зелени площи, които са невидими и недостъпни за пешеходци.

 

"Освен конкретните проектни слабости, бихме искали да посочим като основна тревога тенденцията за градоустройство „на парче", при която няма ясна и последователна политика за повишаване качествата на градската среда. Липсата на актуални проучвания, нежеланието да се организират конкурси за публичните пространства на столицата, трудният достъп до информация по текущи инвестиционни намерения на СО създават усещането за липса на всякакво желание за реално сътрудничество с професионалните среди, както и абсолютно неглижиране на общественото мнение по важни въпроси, засягащи бъдещето на София", казват още от сдружението. 

 

Арх. Петя Донева от Велоеволюция също отбеляза, че проектът не е представен на гражданите и е нямало дискусия относно реконструкцията на Лъвов мост. Тълкувайки данни от Генералния план за организация на движението в София, според Петрова кръстовището не е толкова натоварено и такава е и тенденцията, предвид пускането на метрото и предстоящият пробив на бул. "Ген. Данаил Николаев". Тя заяви, че принципно от Лъвов мост до площад Света Неделя е предвидена велоалея, която не е отбелязана в настоящия проект. Освен това попита как след като в одобрените проекти след конкурса за площад „Света Неделя" се предвижда отпадане на трамвая, то в проекта за Лъвов мост той съществува. От Велоеволюция също настояват за отлагане на изпълнението на настоящия проект и неговото актуалиризане, както и да се направи оценка на очакваните транспортни потоци.  

 

От Гражданска инициатива за релсов обществен транспорт също поискаха преразглеждане на проекта за кръстовище на две нива. Те принципно са против този тип инженерни решения в центъра на града. От гражданската инициатива съобщиха, че от вчера са започнали подписка със следните искания:



1. Преразглеждане на строителството на кръстовища на две нива в София. 

 


2. Публични обществени обсъждания на проектите, тъй като това са парите на всички граждани. 


3. Провеждане на публичен конкурс с разглеждане на всички възможни алтернативи.


4. Пълна прозрачност и публикуване на всички задания и обосновки на проектите още при самото им изготвяне.


5. Намаляване задлъжнялостта на общината чрез преразглеждане отпускането на нови заеми за изграждането на кръстовища на две и повече нива.


6. Политика за намаляване на автомобилния трафик чрез стимулиране ползването на обществен транспорт и с това намаляване на разходите на обществото, замърсяването на въздуха, шумовото замърсяване, инцидентите на пътя, загубите от задръствания.

 


7. Спешни мерки за подобряване качеството на въздуха, като се има предвид, че автомобилите са основният замърсител в момента. 


8. Приоритетно развитие на обществения, пешеходния и велотранспорта, така че да бъдат конкурентни на ползването на лични автомобили.


9. Участие на гражданите още на етап проект във всяко инвестиционно намерение на Столична Община.


10. Иницииране на кампания държавните и общински служители да ползват обществен транспорт до работното си място, по примера на Ню Йорк.



От гражданската инициатива също подчертаха, че проектът не е бил обсъждан публично, а ще струва на гражданите в София 23 млн., които ще бъдат взети със заем от ЕИБ. Те напомниха също и за заключенията на международния консултант „Мот Макдоналд" по проекта за Генерален план за организация на движението в София, приет през 2012г. от Столичен Общински Съвет, за което са заплатени 2,341 млн. лв.: „Малка е ползата от реконструкции на кръстовища в рамките на града на две нива, тъй като така опашките от автомобили по-бързо ще се преместят на следващото място на задръстване като по този начин ще създадат по-голям проблем на следващия възел по посоката на движение".

 

Според WhAT Association, новото кръгово на Лъвов мост би поставило бариера на пешеходната и велосипедна връзка между центъра и зоната на града около гарата. Другите проблеми са, че кръговото е извън мащаба на средата, а тя на всичкото отгоре е и историческа; колите, които идват от центъра към гарата и обратно, са много малко, както и тези, които искат да завият в някоя от посоките - естествено, че е достатъчен само транзит под моста.

 

ОТГОВОРЪТ НА ГЛАВНИЯ АРХИТЕКТ ПЕТЪР ДИКОВ:

 

Архитект Диков започна с това, че е по-добре да се прави нещо и да се допускат грешки, отколкото да не се прави нищо. Той отбеляза, че е упрекван за всичко - за проектите на бул. „Витоша", за конкурса на площад „Света Неделя", както и сега за проекта за Лъвов мост. Диков подчерта, че проектът е бил обсъждан многократно и че новите кръгови кръстовища на две нива в столицата не са много.

 

Главният архитект на София беше категоричен, че бул. „Сливница" поема сериозен трафик както на автомобилният поток, така и на градския транспорт - 7 номера автобуси и 2 номера тролейбуси. „Лично аз също защитавам позицията, че автомобилният поток към центъра трябва да намалява. Но да спрем автомобилите в центъра ми се струва, че няма да стане.", каза той. Според него проблем е манталитетът на българина, който е склонен да дава много пари за гориво, съотнесено с доходите му, и да се качи на автомобила си, за разлика от един холандец, който дава малко пари за това и се качва на велосипед.     

 

Според арх. Диков около 50% от проблема на Лъвов мост е липсата на пробива "Ген. Данаил Николаев". Това е една дълга финансова и юридическа сага, каза главният архитект, като заяви, че основният проблем е с отчуждаването на имоти. „Сега 80% от идващите от Централна жп гара и Централна автогара минават през Лъвов мост. Не виждам скоро пробивът на "Ген. Данаил Николаев" да се случи, но дори и стане, той отново отива на Лъвов мост", каза Диков. А на подмятане, че не се мисли за гражданите и трябва да има срещи с тях, той отвърна: „А мислите ли, че хората, които рекетират общината, не са граждани?".    

 

Архитектът е категоричен, че предложението на Група Град е почти същото, както сегашното състояние на кръстовището. Той подчерта, че одобрява кръговото на Лъвов мост, но е съгласен, че проектът се нуждае от подобрения и предложи следващата или по-следващата седмица да се срещне с представители на организациите и сдруженията, за да обсъдят отново подробности около проекта. Петър Диков заяви още, че проектът не е точно този, който си е представял, каза, че може да се помисли за по-добро решение за пешеходците и за трамвайните спирки и допълни, че и на него не му допада озеленяването тип „паунова опашка".   

 

Във връзка с велоалеите главният архитект отбеляза, че се старае да се намерят пари за тях. „Откак съм в Столична община", няма записани пари за велосипедни алеи. И тази година отново ще поставя въпроса", каза той.

 

Относно трамвайната линия, която минава през Лъвов мост и пл. „Света Неделя", мнението на главния архитект е, че тя трябва да остане. Съдбата й тепърва ще се обсъжда, каза Диков.  

 

В обсъждането се включи и Павел Антонов - еколог, журналист (BlueLink.net) и живущ както в този софийския район, така и в Будапеща. Той някак обобщи основния, главен проблем - липсата на комплексно и креативно виждане, без отчитане на световните тенденции и без мисъл за алтернативни, по-екологични варианти.    

 

 
още от Новини

още от София

още от Избрано