СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Еврофедерацията на велосипедистите с пробив в политиките за безопасност
 Facebook

Еврофедерацията на велосипедистите с пробив в политиките за безопасност



19.12.2019 / 14:26 - CityBuild.bg

Промени в директива ще подобрят планирането, проектирането и управлението на пътищата.

 

Европейската федерация на велосипедистите постигна значим пробив в политиките за безопасност за велосипедисти. Ревизирана директива за управление на безопасността на пътната инфраструктура (RISM) е публикувана в официалния журнал на Европейския съюз, а внесените изменения  ще подобрят планирането, проектирането и управлението на пътищата в експлоатация в целия Европейски съюз, с което ще се намалят жертвите, съобщиха от Сдружение "Велоеволюция".

 

 

Велосипедистите представляват 8% от всички жертви по пътищата на ЕС, число, което не се е подобрило през последните 5 години, като 42% от тези жертви са в селските райони. Оригиналната директива за RISM, приета през 2008 г., определя процедурите, които трябва да подобрят безопасността на трансевропейската пътна мрежа (TEN-T). Процедурите се отнасяха до различни етапи и аспекти на планирането, проектирането и експлоатацията на основните пътища, но до 2019 г. бяха насочени почти изключително към безопасността на пътниците в автомобилите. Нуждите на други участници в движението като колоездачи и пешеходци често бяха пренебрегвани в процеса, което доведе до пагубни промени в инфраструктурата.

 

Чрез промени в тази директива ЕС призна, че е необходимо да се обърне повече внимание на безопасността на велосипедистите и пешеходците. Ревизиите предвиждат техните нужди да се вземат предвид на всички етапи на развитие на пътищата, които попадат в обхвата на директивата. Този обхват също беше разширен, за да включва не само пътищата TEN-T, но и пътищата, финансирани от ЕС, и основните пътища извън градските райони.

 

Държавите-членки на ЕС имат две години да транспонират актуализациите в националните разпоредби. Успоредно с това Европейската комисия ще разработи набор от изисквания за качество на велосипедната инфраструктура, за да избегне загуба на публично финансиране за велоалеи, които не са безопасни за използване.

 

 

Какво означават промените?

 

Разширеният обхват на директивата вече се прилага както за пътища, които са част от трансевропейската пътна мрежа, така и за автомагистрали и други основни пътища, независимо дали са в етап на проектиране, в процес на изграждане или в експлоатация. Това се отнася за пътищата, финансирани от ЕС, независимо дали са главни пътища, свързващи градове, или други извънградски пътища. До 17 декември 2021 г. всяка държава членка трябва да уведоми Комисията за списъка на магистралите и първокласните пътища на своя територия, а Комисията публикува списъка.

 

Директивата поставя и нови изисквания за оценка на въздействието на проектите за пътищата и за одитите на пътната безопасност, така че да е гарантирано безопасно движение на велосипедистите, безопасни пресичания и наличието на прелези, тунели и други съоръжения съобразно прогнозни или налични велосипедни и пешеходни потоци.

 

Европейската комисия ще предостави насоки към страните членки за проектиране на "forgiving roads" (пътища, прощаващи грешките на водачите), както и на "self-explaining and self-enforcing roads" (пътища с очевидни и самоприлагащи се правила). Ще има и указания за изисквания за качество по отношение на уязвимите участници в движението, а тези изисквания ще са приложими във всички фази на одит и във всички процедури изброени в директивата.

 

Резултатите от оценката на пътищата за цялата мрежа следва да бъдат докладвани на Комисията на 31 октомври 2025 г., заедно със съответните актуализации в националните насоки, включително по-специално подобрения по отношение на защитата на уязвимите участници в движението (напр. нови стандарти за инфраструктура за колоездене). Тези доклади държавите дължат на всеки 5 години. От държавите-членки не се изисква да актуализират национални насоки сами по себе си (може да не е необходимо), но в случай, че имат проблеми с безопасността на велосипедисти или пешеходци, задължението за докладване дава допълнителен тласък, за да се разгледа качеството на инфраструктурни насоки по отношение на тези групи потребители.


Какво означават промените в директивата за България?

 

Заради въведените с директивата задължителни доклади към ЕК, България все по-трудно ще продължава да неглижира липсващата съвременна категоризация на пътищата, както и фактът, че липсват елементарни обезопасителни характеристики на пътищата, казват от „Велоеволюция". Заради първенството на страната по брой жертви по пътищата ни годишно, е вероятно българските доклади да се следят наистина стриктно. Ако нашата държава използва разумно финансирането на ЕС, ще може да намали опасностите, а с това и ненужните човешки жертви. В същото време България ще бъде задължена да постигне основни елементи за безопасност по пътищата, финансирани от ЕС, ако такива елементи липсват по магистрали и основни пътища в експлоатация. „Дали България ще обърне внимание на липсващите национални велосипедни маршрути и междуселищни велосипеди връзки - искрено се надяваме и ще настояваме за това", допълват от сдружението.

 

Конкретни пътища с велосипедна инфраструктура, които ще трябва да се обезопасят според променената директива, от „Велоеволюция" ще идентифицират тепърва. Сред тях със сигурност ще бъдат някои велоалеи, финансирани по Програмата за развитие на селските райони. По-важното обаче е, че заради значим велосипеден поток ще трябва да се коригират и пътища, по които няма велосипедна инфраструктура, но са изградени с европейско финансиране.


Ако институциите в България наистина имат намерение да намалят жертвите, ще имат възможност да приложат новите насоки и по пътища с национално и общинско финансиране. Това ще позволи на шосейните колоездачи да използват подходящи маршрути с осигурени пресичания и възможност за безопасно движение, без да се налага да излизат на магистрали или високоскоростни пътища. Това се случва сега именно заради липсващи връзки, а освен до загуба на живот, води и до сериозни пречки пред развитието на колоездачния спорт и на вело-туризма.

 

Прессъобщение на Европейската федерация на велосипедистите (ECF)

Подробен анализ на ECF на промените в директивата

Променената Директива 2008/96/EC

Доклад от 2018 г. с данни за пътната безопасност на велосипедистите в ЕС

 

 
още от Новини

още от Страната

още от EuroBuild

още от Избрано