СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Фандъкова отново е притеснена за довършването на Ларгото
 Facebook

Фандъкова отново е притеснена за довършването на Ларгото



29.04.2014 / 13:26 - citybuild.bg

В същото време архитектите от Група Град и ръководителят на проекта арх. Славей Гълъбов са на различно мнение относно предвиденото стъклено покритие. 

 

Проектът за Ларгото на столицата трябва да приключи през следващата година, а все още няма обявена обществена поръчка. Имам сериозно притеснение по отношение на довършването на проекта от Министерството на културата. Това заяви отново вчера кметът на София Йорданка Фандъкова пред представители на бизнеса в рамките на форума "София по-добър град за живеене, по-добър град за бизнес", организиран от Американската търговска камара в България, съобщи БТА.

 

Фандъкова изрази готовност Столичната община да съдейства, ако проектът трябва да се променя и съгласува. Разговаряла съм много пъти с министъра на културата, той разбира ситуацията и съм сигурна, че прави всичко възможно, но проектът трябва да се завърши, за да не се разрушат археологическите находки, каза тя. 

 

Преди обявяването на нова поръчка за изпълнител на реконструкцията на Ларгото, от Група Град се обявиха против предвиденото мащабно стъклено покритие. Според архитектите редно е авторът да изясни по-подробно пред обществото какво точно цели това съоръжение, какви са очакванията за микроклимата през лятото и кой и с какви средства ще го поддържа? Те задават и още един въпрос: защо се предвижда покритие там, където не са разкрити съществени археологически находки, а не се предвижда там, където са разкрити стени, мозайки и настилки? 

 

Източник: Група Град

 

Според Група Град височината на стъкления купол прегражда визуално пространството на площада, а през лятото под него ще е истински ад. Групата архитекти е на мнение, че такова стъкло ще наложи ежеседмично почистване поради автомобилния трафик, не е ясно какво се случва през зимата при снеговалеж и като цяло те не виждат как проектът ще бъде устойчив. 

 

Източник: Група Град

 

Според архитектите, които непрекъснато сигнализират за различни проблеми, свързани с обновяването на градската среда, в архитектурно отношение проектът е белязан от остър конфликт между ново и съществуващо, изразен на няколко различни нива. От функционална гледна точка мястото е достатъчно натоварено и добавянето на нови функции е не само излишно, но и вредно, особено когато унищожава световно културно наследство, смятат те. 

 

Източник: Група Град

 

Според Група Град, архитектурната намеса има фриволен характер, несъответстващ на духа на конкретното място, а на естетическо ниво е видима липсата на цялостна концепция и последователност. Ярък пример било своеобразното изложение на видове парапети, които всеки път са решени в различен материал, членение, височина и форма. Изборът на жълтия клинкер пък се превръщал в имитация на емблематичните за мястото жълти павета. "Бетоновите елементи под платната категорично доминират над разкрития археологически пласт, скриват го, а на места почти го докосват. Създава се усещане за мазе, а разликите в дебелината и стъпката на конструкцията ни карат да се запитаме дали не наблюдаваме няколко отделни проекта, споделящи си само мястото и инвеститора", казват от ГГ.

 

Според тях, проектът трябва да се преосмисли, защото е роден мъртъв площад, направен е отвор там, където се събират много хора, разсипана е много от археологията. От ГГ смятат, че има нужда от международен конкурс с авторитетно жури. Цялото становище на Група Град може да видите тук.  

 

Снимка (архив): citybuild.bg

 

След молба от citybuild.bg за коментар от страна на арх. Славей Гълъбов („АБ-САРХ" ЕООД), вчера той ни отговори по следния начин:

 

В отговор на Вашата любезна покана да направя коментар на проекта за АККК „Сердика", съм задължен да споделя с Вас следното:


След завършване на образованието си, в своята професионална ориентация, съм избрал попрището на проектант. В този смисъл съм се старал, доколкото съм успявал, да бъда строг съдия на нещата, които правя, но никога и техен адвокат. И още по-малко - техен коментатор.


Искреното ми убеждение е, че „реденето на тухли във форми", каквато е работата на проектантите, е много лично и съкровено изживяване, и че автокоментар на това изживяване ще го лиши от неговата искреност.


Дълбоко уважавам и се възхищавам на хора, които, завършили образование, подобно на моето, са избрали попрището на професионални коментатори, анализатори или теоретици, и са усвоили способността професионално „да редят думите в слово". Но съм твърдо убеден, че двете начала - това на проектант, от една страна, и на коментатор, анализатор или теоретик, от друга, не са съвместими в една личност, за да бъдат професионални. Освен това (възможно е да съм изостанал в съвременното тълкуване на европейските нравствени ценности), смятам, че коментар на проектанти за работите на други проектанти не е твърде порядъчно. В този смисъл, лично аз не съм си позволявал да коментирам работи на свои колеги - проектанти, даже и в кръчма - оставям това на професионалните коментатори.


В заключение бих добавил следното: проекта за АККК „Сердика" се работи от петнадесет (15) години. Огромната част от строително-монтажните работи по него, включително и археологическите проучвания, са изпълнени в сложно съчетание с преплитащите се на това място значими градски инфраструктурни проекти - връзката между бул. „Дондуков" и бул. "Т. Александров", участъка от бул. „Мария Луиза", двата метротунела на Столичния метрополитен с трите станции на „Сердика-1" и „Сердика-2".


През тези петнадесет години са извършени множество проучвания и са проведени множество институционални и обществени обсъждания на проекта. Ако се направи систематично проследяване на техните резултати и решения, ще се намерят и отговорите на всички въпроси, поставени във Вашата любезна покана за коментар.


С дълбоко уважение:

арх. Славей Гълъбов

 

Междувременно все още няма избран изпълнител за втория и третия етап на проекта. Забавянето дойде след обжалвания на процедурата във ВАС (определенията, решенията и протоколите от заседанията може да видите тук). По план още през 2013 г. мястото трябваше да е едно от най-красивите културни средища в столицата. За целта на Министерството на културата бяха отпуснати 16 милиона лева по ОП "Регионално развитие", които трябва да бъдат усвоени в срок, за да не бъдат загубени - т.е. до октомври 2015 година. Нова обществена поръчка за изпълнител се очаква да бъде обявена следващия месец, но обжалване отново е възможно. 

 

Техническият инвестиционен проект за "Античен културно-комуникационен комплекс" "Сердика" е изготвен през 2011 г. от „АБ-САРХ" ЕООД, съгласно сключен договор № 159/ 06.07.2010 година в резултат на проведена процедура за възлагане на обществена поръчка. На 28 януари тази година е сключен договор между възложителя Министерство на културата и изпълнителя „АБ-САРХ" ЕООД за „Препроектиране на технически проект в част „Архитектура" и част „Конструкции". Мотивите за избора на процедура са, че поради възникнала необходимост от промяна по чл. 154, ал. 2, т. 5 от ЗУТ на одобрения технически проект след издадено Разрешение за строеж № 765/07 от 05.10.2012 година следва да се възложи препроектиране в тези части.

 

Чл. 154, ал. 2, т. 5 от ЗУТ се отнася до съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект, които променят строителната конструкция и вида на конструктивните елементи и/или натоварванията. В тази връзка вчера отправихме допълнително запитване по имейл към арх. Гълъбов - какво е наложило препроектирането в части "Архитектура" и "Конструкции", но до този момент все още нямаме отговор.  

 

Повече за идейния проект от 2010 година може да видите тук и тук.  

 

 
още от Новини

още от София

още от Избрано