СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Студентска информация

Семинари и дискусии

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Граждани и архитекти настояват за паваж на бул. „Дондуков”
 Facebook

Граждани и архитекти настояват за паваж на бул. „Дондуков”



17.05.2017 / 15:48 - citybuild.bg

Причината е, че той е екологичен, естетичен, историческа ценност и няма да провокира високи скорости.

 

 

Ще изчакаме становището на Министерството на културата и на всички ведомства, ще обобщим мненията след обществените обсъждания и едва тогава Общинският експертен съвет по устройство на територията ще реши кой да бъде проекта за ремонта в отсечката между улиците „Кракра" и „Сердика" /с настилка само от паваж или смесен вариант с асфалт - бел. ред./. Това каза главният архитект на София вчера на последното обществено обсъждане за ремонта. Проектите ще бъдат публикувани на сайта на НАГ, обеща Здравко Здравков.

 

 

На въпрос на CityBuild.bg дали след предишното обществено обсъждане са взети предвид предложенията на сдружение „Велоеволюция", СПАСИ СОФИЯ, Гражданска инициатива „За обществен и релсов транспорт" и други организации и заинтересовани лица, заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев отговори, че всички предложения /около 15/ са взети под внимание, като някои от тях са отразени във финалния проект. „Всички забележки от предишното обществено обсъждане са анализирани и тези, които са приложими, са приложени", каза Крусев. На въпрос кои са те и защо промените не са публикувани, Крусев отговори, че проектантите още работели по тях.

 

 

Проектът за реконструкция на столичния булевард предвижда да бъде даден приоритет на трамваи, велосипедисти и пешеходци: пътните платна ще намалеят на две - по една активна автомобилна лента в посока, ще се ограничи движението на колите върху трамвайните линии, предвижда се и велоалея от южната страна, където паркирането ще е забранено. Ще бъдат обновени тротоарите /с унипаваж/ и осветлението, предвидени са мерки за достъпна среда и засаждане на нови дървета там, където липсват. Проектирани са перони на кръстовищата с ул. "Георги Раковски" и бул. "Васил Левски". Подземни контейнери засега не се предвиждат, каза Крусев. Според кмета на район „Оборище" Васил Цолов обаче има такъв проект и се избира изпълнител.

 

 

Видът на настилката по булеварда продължава е „горещият картоф"

 

Според Крусев в смесения вариант паваж-асфалт /който общината смята за най-сполучлив/ паветата ще бъдат повече, отколкото са в момента, защото предвиденото количество за около релсите е по-голямо, отколкото има в момента на булеварда, а и защото участъкът „Кракра"-„Васил Левски" сега е само с асфалт. За целта Столичната община ще използва наличните павета на склад.

 

Граждани, архитекти и общинският съветник Иво Божков обаче настояха за цялостно павиране на булеварда, а от Гражданска инициатива „За обществен и релсов транспорт" показаха снимки на подобен участък в столицата, където при такъв смесен вариант асфалтът вече се е напукал. Лош пример според участници в обсъждането е комбинираният вариант на кръговото на Руски паметник, а добър - на улица „Цар Иван Асен II", където гражданите се пребориха при ремонта паветата да останат. Освен това вариантът с павета ще излезе и много по-евтин, беше казано на обсъждането.

 

Асфалтирането у нас не е с особено високо качество и текущите ремонти дават работа на строителните фирми, но асфалтът е канцерогенен и далече от практиката в повечето европейски градове, казаха присъстващи. Според тях паветата трябва да се запазят навсякъде в столицата и да бъдат защитени като жълтите павета, за да не се случват подобни спорове. Освен това у нас все още има професионални павьори, които могат да помогнат при полагането на паважа. С един от тях Крусев вече се е срещнал.

 

Според архитект съществува анализ на ценностната характеристика на паважните настилки в София. Тази на "Дондуков" е в зоната на исторически развилият се обществен градски център. Документът показва решение на Съвета за опазване на паметниците на културата ДА НЕ СЕ ПОДМЕНЯТ ПАВАЖНИТЕ НАСТИЛКИ в зоната.

 

Крусев принципно подкрепи полагането на павета вместо асфалт и заяви, че дори малките асфалтирани улици заслужават да бъдат павирани. Той съобщи, че ул. "Георг Вашингтон" е първата, която от асфалтирана ще стане павирана - в участъка между улиците "Трапезица" и "Пиротска".  

 

 

Въпросът с трасето и вида на велоалеята също продължава да е спорен

 

Според някои граждани тя ще усложни движението още повече и ще вземе от местата за паркиране и то от страната, в която живеят по-малко хора. Според Крусев обаче от южната страна така или иначе има повече забрани за паркиране. Той заяви, че ще се търсят обособени места за паркиране в близките преки, но решението на въпроса остава неясно. Не стана ясно и каква е позицията на общината и НАГ относно предложенията на „Велоеволюция" за трасето на велосипедната алея. Според сдружението обсъждането за нея е закъсняло и така предвидената в момента алея създава предпоставки за конфликти в движението. Не е необходимо и тя да бъде асфалтирана, а може да бъде с унипаваж или трошен гранит.    

 

 

 

Ремонтът на бул. „Княз Ал. Дондуков" трябва да стартира в първите пет дни на юни, като ще се започне със смяна на ВИК в участъка „Кракра"-„Васил Левски". Според „Софийска вода" останалата част не се нуждае от цялостна реконструкция и ако при разкопаването се открие проблем, ще се работи „на парче". Това не се хареса на повечето граждани, които твърдят, че в цялата отсечка канализацията е в лошо състояние и мазетата им се пълнят с вода.

 

 

Всички пет предложения на СПАСИ СОФИЯ са отразени, но е обмисляно само повдигането на пътното платно, каза Росица Наумова от Общинско предприятие "София-проект". Тъй като се получават големи напречни наклони, предложението няма как да се осъществи, защото дъждовната вода ще се стича към тротоара, каза тя. В края на обсъждането обаче проектантът и екипът на СПАСИ СОФИЯ продължиха да дискутират възможни варианти.

 

Снимки: CityBuild.bg

 

По време на ремонта на булеварда ще бъдат подновени и трамвайните релси на ул. "Кракра" до бул. Янко Сакъзов", каза Крусев в отговор на въпрос на Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура". 

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от София

още от Избрано