СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
В Zaha Hadid Architects се отделя изключително много време за дизайн
 Facebook

В Zaha Hadid Architects се отделя изключително много време за дизайн



30.10.2019 / 10:30 - CityBuild.bg

Това е основен фактор за постигане на уникални и иновативни проекти, каза за CityBuild.bg арх. Маргарита Вълова.

 

 

Маргарита Вълова завършва архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София през 2002 година. От 2004 до 2006 г. получава следдипломна квалификация в Аrchitectural Association School of Architecture в Лондон и преподава като специалист по дигитални инструменти в Design Research Laboratory през 2005/2006.

 

Арх. Маргарита Вълова става част от екипа на знаменитата Заха Хадид (която почина през 2016г.) и събира опит по различни проекти, един от които е Roca London Gallery. От новите проекти на арх. Вълова е изложбата Design As Second Nature в Мексико Сити, която показва методологията, цялостния творческия процес и хронологията на проектите на Zaha Hadid Architects (ZHA) като дизайн и изпълнение, иновации и технологии. Последните няколко години арх. Вълова е основно част от Zaha Hadid Design (ZHD), където се разработват проекти от по-малък мащаб, един от които са трите колекции от вази и изделия за Rosenthal.

 

Мастъркласът на арх. Маргарита Вълова на конференцията за триизмерна компютърна графика Total Chaos на 16 май в София Тех Парк беше насочен към хората, които искат да надградят уменията си в Maya, Rhino и Grasshopper, да научат повече за цялостния процес на дизайн - от първоначалните концептуални скици през различни аспекти на параметричния дизайн до крайнато изпълнение и реализация.

 

Арх. Вълова, как технологиите помагат на процеса на проектиране?

 

В ZHA и ZHD технологиите се използват по много специфичен начин, защото са включени активно от самото начало до последния завършващ етап. Отделя се значително повече време на дизайна в сравнение с повечето архитектурни офиси. Последните новости в технологиите са изключително важни през всички процеси - от първоначалните скици и проектиране до крайното изпълнение.

 

Maya и Rhino са едни от основните програми, застъпени в първите етапи на проектите. Тези в по-малък мащаб могат да останат в Rhino и дори в Maya до крайното изпълнение. При по-голям мащаб проекти - като небостъргач например, след първоначалния концептуален етап се изисква много по-широк набор от различни програми, като Revit, MicroStation, Catia, AutoCAD. Какъв ще е наборът от програми, използвани по даден проект, зависи до голяма степен както от екипа на ZHA/ZHD, така и от останалите специалисти и изпълнители (строителни, ВиК, електроинженери, светлинни дизайнери, аудио и видео специалисти и т.н.). Когато се разработват проекти, в които ще се изискват последни новости на технологиите, е много важно изпълнителите също да се включват на възможно най-ранен етап от проекта. Това е единственият начин да се избегнат многократни разработки и да се стигне до успешно крайно изпълнение.

 

По какви проекти работите в момента?

 

Трите колекции - Lapp, Strip и Weave, разработени в сътрудничество с Rosenthal, бяха официално представени през февруари тази година. Колекциите са много различни като концепция и дизайн, но това, което ги обединява, е директното влияние на архитектурния мащаб - и трите могат практически да бъдат развити като високи сгради и небостъргачи, или обърнати на 90 градуса, могат да бъдат идея за музей, опера или културен център. От гледна точка на изпълнението, Weave не е прекалено сложна, но Lapp и Strip са истинско предизвикателство с въведените отвори и „конзоли". 

 

Снимки: Zaha Hadid Architects. Lapp, Strip и Weave.

 

Исталация за DENFAIR в Мелбърн през юни беше първото ни участие на дизайн панаир в Австралия. Интересното при нея е връщането за момент към типичния ранен стил на Заха Хадид отпреди повече от 20 години.

 

Снимка: www.denfair.com. Щандът на Zaha Hadid Design на DENFAIR 2019.

 

В момента работим по инсталацията за изложението Maison & Objet в Париж, което ще се проведе през януари догодина. Началната идея е да постигнем нещо различно както от гледна точка на дизайн и краен резултат, така и от страна на изпълнение и сглобяване. Все още проектът е на ранен етап, но много се надявам да успеем да постигнем търсеният краен резултат.

 

Какво е специфичното в работата на Zaha Hadid Architects?

 

Всичко е специфично - от неповторимия творчески хаос, артистичния дух и атмосфера, през уникалния работен процес до крайния резултат. Едно от големите умения на Заха Хадид бе да привлича талантливи, млади и способни архитекти. В офиса в момента те са повече от 400 - от над 50 страни и говорещи на повече от 25 езика. А отделянето на повече време за дизайн е задължително условие за реализирането на уникални и иновативни проекти на сгради, инсталации, мебели и продукти.

 

Световните промени имат директно влияние върху дестинациите, в които ZHA работи, защото архитектурата във всяка страна е зависима до голямя степен от политическото и икономическото й състояние. През периода 1990-2010г. проектите са основно в Европа и по-малко в Америка. След 2010 година районът е изместен на изток към Китай, Русия, бившите СССР страни, както и Арабските държави.

 

Видео: Zaha Hadid Architects (Director: Dan Chung, Editor: Elisa Cucinelli, Film Crew: Gao Yan, Wang Hui, Zhang Yifan, Gong Rui, Fred Dufour). Beijing Daxing International Airport - уникалното международно летище на Пекин в квартал Даксин, което беше открито през септември. Шест радиални форми се събират около „централен двор" в стила на традиционната китайска архитектура.

 

Имате ли впечатления от България и какво бихте искали да се развие по отношение на строителство, архитектура, дизайн?

 

В Лондон съм вече повече от 17 години, а в България се прибирам поне един път годишно. През 13-те години, в които съм в ZHA/ZHD, участвах в повече от 5 различни проекта в България - за съжаление, нито един от тях до този момент не е стигнал до успешно завършване и още повече - до реализация. Една от основните причини е финансовата - допълнителното време за дизайна изисква и допълнителни средства. Клиентът трябва да оцени възвръщаемостта от необходимото допълнително вложение за постигане на оригинален, добре обмислен и разработен проект. Повечето клиенти обаче все още търсят бързата реализация с минимално отделено време за етапите на проектиране.

 

В същото време технологиите са навлезли в България - конференцията Total Chaos през май месец тази година беше на световно ниво и даде невероятни възможности за срещи и обмяна на опит. Реалността е, че дизайнът и архитектурата са свързани с икономиката на страната, която трябва да премине през определени етапи на естествено развитие. Вярвам, че разцветът на България е все още пред нас и се надявам всяка изминала година да ни доближава по-близо до него.

 

Има ли обект в България, който Ви е направил впечатление?

 

ЧитАлнЯта в градината на Народния театър е много интересна концепция. Не е необходимо проектите да са големи, за да бъдат значими. В България нещата не се случат бързо, но има желание, голям потенциал и много талантливи архитекти. В дългосрочен план се надявам да успеем да предадем уникалната българска красота и творчество в бъдещата архитектурна среда, сгради и различни мащаби на дизайн, като утвърден собствен стил.

 

Снимка: CityBuild.bg

 

Интервю на Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от Интервюта

още от Избрано