СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Каква култура търси и предлага София?
 Facebook

Каква култура търси и предлага София?



11.02.2019 / 13:28 - CityBuild.bg

Най-много от събитията 2007-2018 г. са музикални - в категорията „Групи и изпълнители“, като в тях преобладават рок и джаз музика.

 

Изследването на направление "Идентичност и култура" в стъпка 3 на Визия за София представя потреблението на култура в различни градски части и социалното въздействие на изкуствата върху града. То е насочено е към петте основни жанра: театър, танц, литература, визуални изкуства и музика. Основно заключение е, че централната част на София предлага богата програма от събития, а културното предлагане в периферните райони може да бъде насърчено чрез по-голям диалог и сътрудничество между районните администрации и творците, като трябва да се работи върху специфични активности за различните райони, съобразени с техните потребности и инфраструктура.

 

Екипът обработва данни за културните събитията от портала „Програмата", който разполага с най-пълна информация за провеждани събития през последните 10 години. Анализът им показва ясна тенденция на едновременно нарастване както на местата за провеждане на културни събития, така и на броя на проведените културни прояви. То се подкрепя и от Програма Европа, Програма Култура и Културен календар на СО, които в последните години добавят нови инициативи, свързани с нематериалното културно наследство, възможности за обживяване на културните ценности и подкрепа за развитието на млади артисти.

 

Най-много от събитията в периода 2007-2018 г. са музикални - в категорията „Групи и изпълнители", като в тях преобладават рок и джаз музика. Следват изложбите, партитата и прожекциите на филми. През изминалите 2 години в столицата са прожектирани 554 различни филма в 31 кина или институции. За същия период уникалните музейни експозиции и изложби са 197. Интересно е, че експозициите и изложбите се случват както в музеи, галерии, институции и културни центрове, така и на по-нетрадиционни места и на открито - в парковете и градините, на Моста на влюбените, в подлеза на Орлов мост. За разглеждания период групите, които са имали изпълнения на живо, са 94. Те са свирили на 22 различни места, сред които са барове и клубове, зали, места на открито. Уникалните представления, които публиката от столицата е имала възможност да наблюдава през последните 2 години, са 85. Те са провеждани на 37 различни места, сред които театри, институции, места на открито, като площад „Света Неделя", бизнес сгради. На електронната сцена през 2017 и 2018 в София са организирани 82 партита или изпълнения на клубна музика на общо 27 локации. Любителите на класическата музика в столицата са имали възможност да се насладят на изпълненията на 53 различни изпълнители.

 

 

Изследвани са три специфични зони. Първата обхваща Младост, Горубляне, Дървеница, Мусагеница, Камбаните, Американски колеж и Студентски град, като квартал Младост е представителен за „панелните" райони на столицата, а Студентски град е много специфичен район, населен предимно със студенти. Втората изследвана зона е т.нар. "Северна дъга", обхващаща Кремиковци, Нови Искър, Бухово и селата и местностите в близост до тях. Това са райони с развито промишлено производство и концентрация на производствени фирми и предприятия от отраслите металургична промишленост, лека и химическа промишленост и селско стопанство. Третата изследвана зона обхваща Яворов, Христо Смирненски, Подуяне и Гео Милев - представителен за районите между центъра и периферията.

 

Анализът от трите изследвани зони показва много висока удовлетвореност на гражданите от културното предлагане в столицата (в рамките на 80%) като цяло. Предлагането на култура в кварталите обаче е незадоволително според 85-90% от жителите им. Изключение правят някои по-близки до центъра зони или елитарни квартали, които имат по-богат културен живот или чиято близост с центъра на практика размива границите между квартал и център.

 

 

60% от анкетираните в трите зони споделят, че посещават културни събития в центъра на София. Половината от тях смятат, че има остра нужда да се развиват повече културни събития в кварталите. От друга страна почти същия дял (48,9%) от анкетираните подкрепят твърдението, че е по-добре културните събития да са концентрирани в центъра. Читалищата са най-разпространените обекти в различните жилищни квартали, тъй като 62% от анкетираните споделят, че има читалище в квартала, в които живеят. Други обекти, които около една трета от анкетираните посочват, че съществуват в техните квартали, са библиотека и пространство за културни събития на открито (сцена).

 

 

Изследването включва също така и допитване до "доставчици на култура" чрез прилагане на качествени (дълбочинни интервюта) и количествени (анкетно проучване) методи. 43.7% от интервюираните културни мениджъри получават финансиране от Програма "Култура" на СО, а 36.9% разчитат на друг вид проектно финансиране. За 62,1 % от анкетираните културни мениджъри полученото финансиране не е достатъчно и посочват, че липсата на достатъчно средства е основна пречка за развитие на дейността им. Доставчиците на култура посочват, че  основни проблеми при провеждане на културни събития в центъра са високите разходи за зали и за провеждане на събитията, а при провеждане на събития в други квартали в София основните проблеми са свързани с ниската посещаемост на събития, липсата на интерес към културни събития и транспортни пречки. И все пак повече от четвърт от запитаните културни мениджъри смятат, че условията за развитие на дейността им през последните години се подобряват.

 

 

Пълният текст на доклада от проведените изследвания за въздействието на изкуствата върху града можете да намерите ТУК.

 

Изследването е реализирано от експертен екип "Идентичност и култура" на Визия за София от агенцията за маркетингови и социологически проучвания и анализи „Глобал Метрикс" с ръководител Нели Стоева, преподавател в катедра „История и теория на културата" към Софийски университет.

 

 
още от Новини

още от АРТ