СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Какво се промени на пазара на търговски площи в София през първото полугодие
 Facebook

Какво се промени на пазара на търговски площи в София през първото полугодие



10.08.2020 / 16:33 - CityBuild.bg

Повечето наематели и наемодатели очакват възстановяване до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус.

 

 

Пазарът на търговски площи премина през редица промени и предизвикателства през първата половина на 2020 г. В последния доклад на Colliers, проследяващ развитието му, са отразени основните пазарни процеси, наблюдавани през периода.

 

При усвоените търговски площи в София се регистрира 30% спад спрямо второто полугодие на 2019г. На бул. „Витоша" се наблюдава несъществено увеличение на овакантените помещения - 3% от всички площи. Свободните площи в търговските центрове също нарастват, макар и незначително, и достигат 7%. Модерните търговски площи[1] в София запазват нивата от края на 2019 г., а именно 390,660 кв.м.

 

Пандемията от коронавирус оказва силно въздействие върху пазара на търговски площи, след края на извънредното положение 6% от всички модерни търговски площи остават временно затворени. Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители и недостатъчно налична стока поради нарушена верига на доставките. Средните наемни нива[2] регистрират намаление от 10% за бул. "Витоша" - 50 евро на кв.м и 8% за търговски център - 34 евро на кв.м.

 

Проучване на Colliers сред участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни тази година, показа, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от COVID-19. При около половината от тях той е между 30% и 50%. Делът на търговците, които не отчитат промяна, е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20%. Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите.

 

Най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите, е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, където 45% от респондентите регистрират увеличение. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

 

Преобладаващата част от наемателите и наемодателите очакват положително развитие и възстановяване до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус. В отговор на здравната криза някои търговци ще продължат да оптимизират броя на обектите си, което ще доведе до размествания в микса от наематели в шопинг центровете и на главните търговски улици. Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него. В допълнение, търговските паркове ще бъдат търсена алтернатива за откриване на нови магазини. Към тях се регистрира повишен интерес и през разглеждания период. Наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главните търговски улици се очаква да се понижат още в краткосрочен план.  

 

Вижте още тук.

 


[1] В анализа са включени търговски центрове над 10,000 кв.м.

 

[2] Наемните нива представляват приблизителното средно ниво на наем, което може да се постигне при нов договор за помещение от 100 кв.м (чиста използваема площ) с първокласна локация, оптимални технически параметри, изключвайки такса услуги, данъци и такси.

 

 
още от Новини

още от София