СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Жп линията Септември-Добринище е свидетелство за българския строителен гений
 Facebook

Жп линията Септември-Добринище е свидетелство за българския строителен гений



06.02.2020 / 18:00 - CityBuild.bg

Теснолинейката влезе в класация за десетте най-добри пътувания с влак в Европа.

 

Тя е направена от престижното британско издание The Guardian, а в статията се посочва как малкият железопътен град Септември, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове.

 

Снимка: Родопската теснолинейка

 

Малко известен е фактът, че „Трансродопската" железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката. Единствен за родопчаните от селата високо в планината транспорт, тази линия има и безценни човешки измерения. Известна е още като „Алпийската железница на Балканите", като на 1 267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата гара на Балканите.

 

Снимка: Родопската теснолинейка

 

Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото 4-етажно трасе в участъка Св. Петка - Аврамово - Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехники като образец на съвършено проектно решение. По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9,8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17 броя, като най-дългият от тях (314,3 м), с пореден № 32, е разположен  непосредствено преди гара Аврамово.

 

Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук - при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.н. „покрита шестица", а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната „открита шестица". Макар че проектирането на този забележителен участък се е случило  относително скоро - само преди 80 години, се знаем кои са авторите на проекта. Това са били инженери от тогавашното отделение „Поддържане" в Главна дирекция на БДЖ - скромни хора, които са нямали усещането, че създават нещо с наистина изключителна инженерна стойност.

 

Схема: НКЖИ

 

Отвъд изключителните технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството на жп линията надхвърля балканските и европейски измерения. Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата. На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чуждестранни късометражни продукции.

 

„Трансродопската" железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин. Собствената й история, мястото и ролята й в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение, са принос към световното богатство.

 

Железопътната линия Септември-Добринище, вписана чрез множество инженерни съоръжения по неповторим начин в гънките на Родопите, е гордост за всяка железопътна инфраструктура, казват от НКЖИ.

 

 
още от Новини

още от Любопитно

още от Страната