СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Липси и противоречия в черновата на ЗДвП посочиха велосипедисти и експерти
 Facebook

Липси и противоречия в черновата на ЗДвП посочиха велосипедисти и експерти



09.05.2018 / 15:32 - CityBuild.bg

Все още няма дефиниции за велосипедна инфраструктура.

 

На 20 април МВР публикува 3 проектозакона, целящи да заместят действащия Закон за движение по пътищата. На 2 май в София 14 неправителствини организации информираха за заплахите за сигурността, заложени в проектите на нов Закон за движение по пътищата, проект на Закон за пътните превозни средства и проект на Закон за водачи на моторни превозни средства.

 

За краткия срок, предоставен за коментари, от "Велоеволюция" отбелязват конкретните си забележки в подробно становище. "Разочарованието от "новостите" е голямо - работната група, подготвила проектозаконите, лошо е преписала действащия закон, а добавените нововъдения не са мотивирани, нито аргументирани", казват от сдружението. Те са се съсредоточили върху проектозакона за ЗДвП, който пряко се отнася до велосипедното движение.

 

"Впечатлението ни е, че за проектозакона не са поставени определени високи цели за постигане на безопасност и подобряване на пътното движение въобще. Правила се променят, без да се доизясняват и без да надграждат с нещо настоящото състояние. Подходът към велосипедистите е по-скоро рестриктивен. Нововъденията с нищо не допринасят за развитие на велосипедния транспорт, спорт и туризъм, каквото е необходимо за постигане на по-добро здраве, по-качествена среда за живот и по-чиста околна среда за всички ни", казват от "Велоеволюция".

 

Кои са основните пропуски?

  • продължава да липсват дефиниции за велосипедна инфраструктура - проектозаконът не различава велосипедна алея от велосипедна лента, двупосочна от еднопосочна велоалея и т.н.
  • правилата за поведение на велосипедисти при типови ситуации продължава да не са изяснени. Оставено е, както досега, общини и проектанти да тълкуват каква е правилната организация на движение при кръстовища с различни типове вело-инфраструктура.
  • направен е опит да се повиши възрастта, на която деца могат да са водачи на велосипед на пътното платно, но всъщност е допуснато противоречие между членове от закона.
  • на велосипедистите е забранено да карат изправени. Ако желанието на законодателя е да ограничи рискови прояви на пътя, то нека се изрази по-ясно, без да се забраняват ключови умения, необходими на велосипедистите за реакция на условията на пътя.
  • пропуснато е наказание за водачи, неосигуряващи предимство на велосипедист на велосипедна пътека.
  • пропуснати са конкретни глоби за паркиране, престой или движение на МПС по велосипедни пътеки, велоалеи и вело-ленти, макар тези действия да са забранени в проектозакона.
  • в противоречие на директива на ЕС се въвежда изискване за категория на водач на "велосипед с двигател", без да е изяснено с електрически или ДВГ, с каква мощност и др. Подобно изискване би имало негативно влияние върху пазара с електрически велосипеди, което очевидно е подценено.

 

Фалшива грижа и бягане от отговорност за безопасността на велосипедистите

 

В проектозакона се предвиждат задължителни каски и жилетки винаги, по всяко време и във всякакви условия. От "Велоеволюция" разясняват, че такива законови задължения са доказано неефективни от опита на други страни и тези задължения се премахват. От сдружението смятат, че най-добрата защита е познаването и спазването на ясни правила за движение, а употребата на каски и светлоотразителни жилетки и елементи може и трябва да бъде активно насърчавана, но не и законово налагана.

 

Европейската федерация на велосипедистите (European Cyclists Federation, ECF) е отправила официална препоръка към МВР против изискването за задължителни каски и жилетки в проектозакона за ЗДвП. Обосновани препоръки с изследвания, доказващи неефективността му са публикувани на интернет сайта на федерацията.

 

Основният съвет на ECF към българските власти е вниманието да бъде насочвано към подходящо отделяне на велосипедното движение от автомобилното, както и към ефективни мерки за намаляване и спазване на скоростта на движение в населените места.

 

Заради всички допуснати пропуски и липса на мотиви и аргументи към проектозакона, "Велоеволюция" настоява той да бъде оттеглен и преработен, като в работните групи бъдат включени представители на велосипедни организации.

 

 
още от Новини

още от Избрано

още от Страната