СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
До месеци ще са ясни транспортните проекти в новата оперативна програма
 Facebook

До месеци ще са ясни транспортните проекти в новата оперативна програма



15.03.2019 / 16:30 - CityBuild.bg

Бъдещата програма за регионално и градско развитие ще бъде фокусирана в две оси.

 

Инвестиционната политика на ЕС е от съществено значение за строителния сектор в България. КСБ следи новите възможности за финансиране и съфинансиране, стреми се да дава за своите членове изпреварваща информация. КСБ ще продължи да работи за подобряване на строително-инвестиционния процес и с промени в законодателството. Това каза по време на международната конференция „Европейската солидарност в инвестиционната политика" инж. Илиян Терзиев, председател на УС на КСБ. Събитието се организира от Комисията по регионално развитие на Европейския парламент и Камарата на строителите в България.

 

Според почетния председател на КСБ инж. Симеон Пешов, анализът на усвояването на фондовете през двата програмни периода показва, че голяма слабост е липсата на проекти в началото на програмния период. "Идва краят на периода и за 2 години строителите трябва да усвояват 70% от ресурса. Моята молба е да се помисли още тази и следващата години авансово да се предвидят средства за техническа помощ, особено за регионите", каза инж. Пешов.

 

През следващите няколко месеца ще дефинираме обхвата на проектите в сектор „Транспорт", които ще залегнат за изпълнение в периода 2021-2027 г. Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков по време на международна конференция „Европейската солидарност в инвестиционната политика на ЕС".

 

„И след 2020 г. ще продължим да работим по подобряване на свързаността в региона, като фокусът ни е насочен към Северна България и трансграничните връзки", посочи министър Желязков. Той отбеляза, че основният елемент в сектора остава железопътният транспорт, като в следващия програмен период е предвидено да бъдат включени железопътните връзки от София до границите със Северна Македония и Сърбия. „Предстои да направим проучване за необходимостта и алтернативите за развитие на жп инфраструктурата по направлението „Север-Юг", коментира още министър Желязков.

 

„В пътния сектор ще бъде поставен акцент върху изграждане на транспортните връзки в Северна България", заяви Росен Желязков и допълни, че към момента ОПТТИ финансира подготовката на два пътни проекта, като целта е те да бъдат изградени след 2020 г. Това са автомагистралата „Русе-Велико Търново" и скоростният път „Видин- Монтана-Враца".

 

Според транспортния министър, новите разширения на Линия 3 на софийското метро вече имат висока проектна готовност. „В новата програма ще предложим за финансиране участъците до ж.к. „Васил Левски" и до бул. „Цариградско шосе", обясни Росен Желязков.

 

 

Бъдещата европейска оперативна програма за регионално и градско развитие в програмния период след 2020 г. се предвижда да бъде фокусирана в две оси - подкрепа на инвестициите на регионално ниво и инвестиции за градско развитие, а основната ни цел е да търсим намаляване на регионалните различия и дисбаланси. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Деница Николова по време на конференцията.

 

Зам.-министър Николова отбеляза, че през новия  програмен период ще се цели развитие потенциала на всеки регион, за да може да се постига икономически растеж, като се съчетават европейското финансиране със средства от бюджета, финансови инструменти и международни финансови институции. Така ще се постигне посоката за балансирано развитие на регионите и ще се избегнат негативните демографски тенденции, които се наблюдават при фокусирането на инвестиции само в основни градове на страната.

 

Зам.-министърът посочи, че прес новия програмен период на преден план ще бъдат изведени и градове, които да водят региона като центрове на растеж. Ще се въведат и нови стратегически документи за развитие на регионите, като идеята е да се приемат регионални схеми за пространствено развитие, които ще определят приоритетите и нуждите на територията. Ще се засили и ролята на регионалните съвети за развитие, чийто потенциал ще се укрепи, за да могат те да имат нужния капацитет на регионално ниво, с който да избират по места най-важните проекти за развитие. Освен това проектни идеи ще могат да се подават и от неправителствени организации, гражданското общество и бизнеса, с което регионалната програма няма да е само фокусирана върху публичните власти, а ще  отразява нуждите на цялото общество.

 

Зам.-министър Деница Николова информира още, че в новия програмен период се предвижда въвеждането на механизъм за опростяване на изпълнението на проекти.  Една от възможностите е използването на единични ставки в строителния процес. „В МРРБ ще създадем предпоставки за създаването и одобряването на национална методология за средни разходи на единица продукт за строителните дейности. Новите регламенти дават възможност чрез исторически и статистически данни и чрез пазарни оценки да се стигне до средни цени, с които да определим средни разходи като допустими по програмата", обясни зам.-министър Николова. Методологията ще намали нуждата от проверки  при прилагането на обществените поръчки и ще намали огромния риск от налагане на санкции.

 

„Ние ще създадем предпоставките, но е въпрос на национално решение дали ще се възползваме от регламента, който предоставя възможност за опростяване на работата по проекти, защото ще облекчи изпълнението им, ще намали административната тежест от проверки и налагане на финансови корекции и санкции", каза Николова. Тя посочи, че данните ще се съберат от всички проекти, реализирани през първия и втория програмен период, в които е участвала страната ни. Така ще се проследят всички видове разходи за типовете инвестиции и видовете строителни дейности.

 

 

До края на годината обществените поръчки ще станат изцяло електронни - от кандидатстването до отчитането, обеща вицепремиерът Томислав Дончев по време на конференцията. "Ще се изсветли целият процес без възможност за заиграване, като оферираната цена ще се криптира в момента на подаване, отделно ще отпадне необходимостта от тонове хартия", обясни той предимствата на дигитализацията на търговете.

 

Програмирането на Кохезионната политика за следващия програмен период започна още преди средата на 2018 г. „Това е относително рано, но е породено от амбицията ни да сме много по-добри, а това предполага напрежение", коментира вицепремиерът. Според него няколко са основните предизвикателства, пред които трябва да се изправим. Едно от тях е хаотичното разпределяне на ресурси. Според Дончев това е причината да не може да се направи значително подобрение, нито да се обърне тенденцията. „По този начин едва ли ще има сектор, в който ресурсът да покрие повече от 30% от нуждите", обясни Дончев. 

 

Според него парите по Кохезионната политика ще се запазят същите и през следващия период. Със средствата ще бъдат изградени нови 10-12 индустриални зони със съпътстващата инфраструктура. Всички звена на научната инфраструктура, изградени или изграждани в момента, трябва да бъдат свързани в мрежа, която да следва нова политика, обслужваща целите и нуждите на икономиката. По думите на Дончев в строителния бранш предстои ескалация на разходите за възнаграждения, затова е необходимо развитие на нови технологии и механизации.

 

В България 2/3 от инвестициите идват от европейските фондове. Това каза Мерете Клозен, началник-отдел в ГД „Икономически и финансови въпроси" на ЕК. Тя обясни, че само 2/3 от българските фирми обявяват, че имат намерение да инвестират. „Имате нужда от инвестиции в работна сила, от по-добра свързаност, транспортна инфраструктура, енергетика", каза тя.

 

 
още от Новини

още от Страната