СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
На мястото на катастрофата: износена маркировка и асфалт и стари мантинели
 Facebook

На мястото на катастрофата: износена маркировка и асфалт и стари мантинели



14.07.2020 / 13:28 - Citybuild.bg

Това показа огледът на 160 км на "Тракия".

 

Припомняме, че в неделя тежкотоварен камион навлезе в насрещното платно на магистрала „Тракия" и се преобърна върху леки автомобили. При катастрофата загинаха петима души, а състоянието на двегодишно момиченце все още е критично.

 

 

Експерти на АПИ и представители на браншовите организации по пътна безопасност извършиха оглед на автомагистрала "Тракия" в участъка при 160-ия километър. Всички бяха категорични, че трябва да обединят усилията си за преодоляване на пътния травматизъм у нас. Констатираха и нередности като износена пътна маркировка, стари мантинели и разрушаване на износващия пласт на асфалта в някои участъци от магистралата.

 

На място бяха и представители на сдружението на шофьорите, които имат своя версия за инцидента с камиона. "Мога да твърдя, че е блокирало предно ляво колело. Това се вижда от кадрите на всички телевизии. При блокиране само на предно ляво колело задницата се завърта надясно, пада настрани и помита всичко напред. Но ако ограничителните съоръжения го бяха задържали в неговото платно, не е сигурно дали жертвите щяха да са по-малко, защото движещите се зад него щяха да се ударят директно в него и може би жертвите щяха да са повече. Голямо значение е имало това колко автомобила е имало в момента на пътя", коментира Христо Радков.

 

 

Мантинелата не е причина за катастрофата, смятат председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Георги Терзийски и инж. Иван Досев. Нека да не се правят внушения, че по-високият клас ограда там в случая би довел до различни щети, заяви Досев.

 

Досегашната мантинела в участъка е била поставена през 1993 г. и към този момент е отговаряла на всички нормативни изисквания към ограничителните системи, категорични бяха двамата. В момента там се поставя стоманена предпазна ограда, която е оразмерена да задържи автобус. Тази ограничителна система за пътища е най-разпространена по магистралите и тя се полага навсякъде, където няма опасности като надлези, бензиностанции или възможност за засягане на трети лица, пътуващи по друго направление. За такива места е предвиден най-високият клас мантинели, които се оразмеряват за удар от камион с тежест 38 тона, при ъгъл на удара 15 градуса и при скорост на движение 80 км/ч.

 

87% от магистралите са с подменени ограничителни системи. Това се прави предимно там, където се извършват ремонти или се възстановяват в следствие на удари от пътнотранспортни произшествия. Новите мантинели отговарят на последните нормативни изисквания, но участъците, които не отговарят на тях, не означава, че са опасни, или че мантинелите не са отговаряли на последните нормативни изисквания при поставянето им.

 

Само през миналата година за подмяна на ограничителни системи по пътищата от бюджета на АПИ са вложени около 24 млн. лв. До юли т.г. инвестираните за тази дейност средства са 40 млн. лв., информира инж. Досев.

 

Във връзка с предложение за поставяне на бетонни разделители между пътните платна Георги Терзийски коментира, че като председател на АПИ има не само желанието, но и готовността да се направи оценка от експерти и да се дадат съответните предписания в зависимост от оценката на риска какви ограничителни системи да бъдат поставени. Дали ще бъде метална или бетонна ограничителна система, тя трябва да отговаря на определени изисквания и затова днес има инспекция на конкретния участък, допълни той.

 

През 2019 г. е изготвен технологичен проект и след средата на месец септември е предвидено да започне ремонт на 52 км - от 156-и до 208-и километър, в платното на АМ „Тракия" в посока Бургас. След края на активния туристически сезон трафикът ще намалее и тогава моментът за извършване на ремонт е по-благоприятен.

 

Председателят на АПИ обърна внимание, че инцидентът не е причина за ремонта, като мястото на произшествието е преди участъка от магистралата, в който има надлъжни неравности. Преди няколко дни АПИ информира за старта на ремонтни дейности през септември.

 

 

Според Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, повече от 50% от мантинелите в страната трябва да бъдат подменени. "Това значи, че всеки втори метър мантинела е некачествен. Такава мантинела не може да спре и колело, камо ли ТИР. Има мантинели, които могат да спират ТИР-ове, и те трябва да бъдат сложени на места, където има опасност. Трябва да се направи оценка на риска къде е необходима такава мантинела. Преди година създадохме Държавната агенция по пътна безопасност, която имаше задача да направи такава оценка, но и до днес такава не е извършена", каза той.

 

„В момента се поставя мантинела, която е оразмерена да задържа автобуси. Тя се поставя навсякъде, но не и на надлези и подлези", допълни Милчев. "Всички виждаме, че пътното платно не отговаря на изискванията, няма маркировка и е в лошо състояние. Това обърква шофьорите. Не е нужно да се харчат милиони, а трябва да се харчат по различен начин - след оценка на риска. Преди две седмици АПИ каза, че този път Стара Загора - Чирпан няма да се ремонтира, а сега ни казват, че щял да се ремонтира наесен. Това ни навежда на мисълта, че хората в АПИ са буфер за харчене на пари", допълни Милчев. 

 

В момента няма ограничение за движението на тежкотоварния трафик през летния сезон. Имахме подготвена заповед за ограничаване на движението на тирове през почивните дни в летния сезон. Въведените от Европейската комисия т.нар. „зелени" коридори заради разпространението на COVID-19, каквато е и АМ „Тракия", възпрепятстват въвеждането на каквито и да е ограничения по тях, коментира Георги Терзийски.

 

 
още от Новини

още от Страната

още от Избрано