СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Студентска информация

Семинари и дискусии

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Наградата "Исаму Ногучи" получиха арх. Джон Паусън и художникът Хироши Сенджу
 Facebook

Наградата "Исаму Ногучи" получиха арх. Джон Паусън и художникът Хироши Сенджу



21.04.2017 / 09:30 - citybuild.bg

Тя ще бъде представена от музея "Ногучи" през май.

 

Музеят в Ню Йорк е създаден и проектиран от японско-американският художник и ландшафтен архитект Исаму Ногучи1, известен най-вече с минималистичните скулптури, мебели и обществени проекти. Годишната награда, която вече е в четвъртата си година, отличава хората, които споделят духа на Ногучи за иновации, глобално съзнание и ангажираност към културния обмен между Изтока и Запада.

 

 

Британският архитект Джон Паусън, майстор на минималистичната архитектура, създаде впечатляващо творчество в продължение на 30-годишната си кариера, включваща частни жилища, галерии, хотели, мостове, балетни комплекти и интериори за яхти. Паусън прекарва няколко години в Япония, преди да се завърне в Англия, записвайки се в Архитектурната асоциация в Лондон, след което установява собствената си практика през 1981 г.

 

 

Творчеството на японеца Хироши Сенджу се характеризира с картини от водопади и скали, които често се правят в монументален мащаб в обществените инсталации. Също така минималистичен в подхода си, Сенджу съчетава техники, базирани в абстрактния експресионизъм, и на древния японски nihonga стил на рисуване. Последната практика включва използването на пигменти, направени от минерали, смлени камъни, черупки и корали върху ръчно изработена хартия. 

 

 

1Исаму Ногучи е роден в Лос Анджелис (1904) от майка итало-ирландка, писателка, в отсъствието на баща си, известен японски поет, и умира в Ню Йорк (1988). Повярвал на своя учител, че от него никога няма да стане добър скулптор, той записва медицина в Колумбийския университет. 

 


Автор е на многобройни градски проекти - градината на седалището на UNESCO в Париж, стоманеният фонтан в центъра на Детройт, паркът „Бейфронт" в Маями - но емблематична за него си остава лампата „Акари". Тя на моменти е с повече от сто версии на пазара и все още носи сериозни приходи на производителите.


Лампата е създадена с идеята да се превърне в експортен продукт, който да се произвежда в следвоенна Япония. Изработва се ръчно от бамбукови пръчици и хартия от кора на черница, също ръчно направена. „Акари" са крехки и незабележими, те сякаш плуват, разпръсквайки светлина, а когато се изгасят - изчезват. Масовото производство на лампата кара американските скулптури да спрат да гледат на Нагучи като на истински творец, който разбира уникалността на изкуството. И той изважда „Акари" от няколко експозиции. 


През 1952 година Нагучи се жени за филмовата звезда Шърли Ямагучи и наема стара ферма в Япония. Там конструира паметника си за жертвите от Хирошима. Проектът му е отхвърлен, тъй като авторът е американец. Когато бракът му се разпада, кариерата му на скулптор е още спорна, а родината - все така неопределена, Ногучи продължава да вярва, че „Всичко, от което се нуждаеш, за да започнеш своя дом, е стая, татами и „Акари".

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от АРТ

още от EuroBuild