СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Необходими са по-високи изисквания към надзора
 Facebook

Необходими са по-високи изисквания към надзора



11.10.2018 / 16:43 - CityBuild.bg

Нужно е обаче и по-добро заплащане на консултантските услуги, стана ясно на форум.

 

Международната конференция "Предстоящи социални, пътни и железопътни инфраструктурни проекти 2018-2020 г. и ролята на консултанта при управление на инвестиционни проекти" беше организирана от Българската асоциация на архитектите и инженерите-консултанти - единственото браншово обединение на фирмите, упражняващи строителен надзор и консултантска дейност в строителството, и пълноправен член на FIDIC и EFCA за България. Над 80 консултанти - инженери и архитекти, сред които представители от Албания, Сърбия и Македония, участваха вчера във форума в столичния хотел "Хилтън".

 

Необходимо е да няма смесване на функции като случаите една и съща фирма да е проектант по един обект, а да е надзор на друг, беше отбелязано на форума. Беше изказано и мнение, че основният отговорен за качеството на обекта е строителят, а не надзорът, както и че проектантът трябва да даде достатъчно детайли за изпълнение.

 

Водещи трябва да са качеството на инвестиционния процес, контролът и приемането на обектите, каза заместник-министърът на регионалното развитие Деница Николова, която управлява и ОП "Региони в растеж". „Трябва да можем да осигурим устойчивост на обектите, за да не се налага да констатираме недостатъци при изпълнението и да предприемаме корективни действия. Това нагнетява напрежение в обществото, затова е важно и да се знае кой носи отговорност", каза тя.

 

Приоритет на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова е да се затегне контролът върху надзорните фирми, каза заместник-министърът на регионалното развитие Валентин Йовев. Той обърна внимание, че се готвят промени в Закона за устройство на територията, които са искани и консултирани с участниците в строително-инвестиционния процес. Заради желанието да се чуят всички мнения и препоръки, както и да се отговори на очакванията на всички гилдии, има и забавяне при приемане на някои от наредбите.

 

Най-често при обществените поръчки е възлагана откритата процедура. Ограничената е много подходяща за избор на надзор и консултантски услуги, но тя не е предпочитана, каза инж. Галина Василева -  директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в Министерство на транспорта и контролен орган по Механизма за свързване на Европа. Според нея подходът „най-ниска цена" не се препоръчва за договори за надзор, защото качеството трябва да е с по-голяма тежест, а ЗОП дава възможност и за оценка на екипа, но възложителите не се възползват от нея, защото процесът се усложнява.

 

Василева смята, че често при договорите с консултант за управление на проектите има несправедливо разпределение на риска (обвързване с напредъка на строителството) или пък има възлагане на незначителни функции на консултанта. Според нея различният надзор за отделните лотове при поръчките не води до особено добри резултати. Добре е надзорът да се осъществява от едно място, независимо от броя на позициите, смята тя. Като цяло заплащането на консултантските услуги е ниско и има дисбаланс, каза Василева. Тя даде пример със средния процент заплащане на консултанта спрямо строителната стойност: НКЖИ - 3%; АПИ - 0,65% /заедно с допълнително възложени работи - до 2%/; „Метрополитен" - 0,5%.

 

По-ниският процент заплащане на консултанта спрямо строителната стойност се получава заради участие с ниски цени на търговете, каза изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев. Консултантите основно осигуряват заплащане за персонала и получават минимална печалба. Търсенето на баланс между качество и бюджет създава проблеми.

 

 

Нашите консултанти са нашите доверени лица в инвестиционния процес и нито едно решение не е взето без становището им, каза инж. Мария Чакърова, директор  "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НК „Железопътна инфраструктура". Консултантите ни се занимават с координация и управление на всички договори и процеси, като създават система за управление за всеки отделен проект, затова и заплащането им трябва да е високо, каза тя и отбеляза, че неутралното становище „Консултантът не възразява" не е приемливо за ръководството на НКЖИ.  

 

За големите проекти в Албания консултантските услуги се предоставят от външни фирми, които ползват местни като подизпълнители. Причината са високите изисквания, които албанските консултанти трудно могат да изпълнят, каза инж. д-р Фарук Каба, президент на Албанската асоциация на инженерите-консултанти.

 

Освен надзора, е добре да има и друг орган за управление на проектите, каза инж. Никола Матич, член на Борда на директорите на Европейската федерация на консултантските асоциации (EFCA) и заместник-председател на Сръбската асоциация на инженерите-консултанти. Отчуждителните процедури трябва да са приключили предварително, тъй като иначе се стига до редица искове и обжалвания, които бавят процеса, каза той, а СМР трябва да започват едва след добре свършена проектантска работа.

 

Българските фирми са активни в Македония - както в проектирането, така и в надзора, каза проф. Андрей Лепавцов, член на Управителния съвет на Македонската пътна асоциация. Това потвърди модераторът на форума инж. Димитър Начев, вицепрезидент на Eвропейския съвет на строителните инженери (ECCE), който каза, че експертите от двете страни поддържат добри връзки и имат споразумение за автоматично признаване на правоспособност. Необходимо е обаче работата в пътните и железопътни инфраструктурни проекти между Македония и България да се синхронизира, отбеляза Лепавцов.

 

 

Повече за предстоящите социални, пътни и железопътни инфраструктурни проекти 2018-2020 вижте в презентациите:

 

Предстоящи социални и пътни проекти, финансирани по ОП „Региони в растеж" -  механизми за устойчиво развитие на българските градове

 

Текущи и предстоящи проекти по ОП "Транспорт" и ОП "Транспорт и транспортна  инфраструктура" 2014-2020 и ролята на консултанта при тяхното управление

 

Предстоящи железопътни проекти в България като част от общоевропейските транспортни коридори

 

Предстоящи пътни и железопътни инфраструктурни проекти в Албания

 

Предстоящи пътни и железопътни инфраструктурни проекти в Сърбия

 

Предстоящи пътни и железопътни инфраструктурни проекти в Македония

 

Снимки: CityBuild.bg

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от Страната

още от Баш майстор

още от Избрано