СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Нито една парижка сграда културна ценност не е била разрушена от 10 години насам
 Facebook

Нито една парижка сграда културна ценност не е била разрушена от 10 години насам



29.05.2017 / 15:28 - citybuild.bg

Това стана ясно на започналия днес "Обществен форум Зелена столица".

 

В Париж от 10 години нито една сграда, обявена за културна ценност, не е била разрушена. Това каза Ерик Жан-Баптист - заместник-директор на дирекцията по градско планиране на френската столица, по време на започналия днес двудневен форум. Според него в Париж събарянето на подобни сгради се счита за престъпление и "такива ситуации не възникват". По думите му парижките сгради - културни ценности, са защитени както от парижката община, така и от държавата, като събарянето им е забранено.

 

Жан-Баптист обясни, че в случаи на разрушаване на такава сграда ще "последва съдебен процес, като на собствениците ще бъде наложена наказателна отговорност". Според него поне от 10 години в Париж е нямало такива случаи, а преди това е имало само една съборена културна ценност, "защото е била в твърде тежко и опасно състояние". Общината в Париж "твърде трудно" издавала и разрешения на собствениците за ремонти на сгради - културни ценности, които предвиждат изменения на фасадите. 

 

В Париж важат строги правила за проектиране, особено в историческите квартали. Зелените пространства също се опазват по този начин. Освен това във Франция има общ закон за територията, но всяка една община може да развие свои правила. Отскоро има борба да се даде възможност за възстановяване на стари сгради по съвременен начин, но в хармония с културната ценност.  

 

В Париж има логистични зони, има и зелени територии, но градът не е зелен. Той се характеризира с изключителна плътност на застрояването, каза още Ерик Жан-Баптист. Той обясни, че по-голямата част от сградите във френската столица са отпреди 20-ти век и има 100 000 сгради, които трябва да бъдат опазени.

 

Работата по визията за развитието на Париж е продължила около три години, като след това хората са попълвали въпросници и така е направен нов стратегически план. Документът е разработен през 2006 година и има хоризонт на действие до 2030 година.

 

През миналата година са одобрени поправки в местния градоустройствен план, като след това отново гражданите са питани по темите жилища, атрактивност, иновации и околна среда. „За да бъде успешен един такъв план, той трябва да има и солидна правна основа", каза Жан-Баптист. „Не минава и година, през която да не се правят опростявания на нормативната база, защото планът, който определя параметрите, се намира в джунгла от правила", каза още френският урбанист.

 

Ерик Жан-Баптист и главният архитект на София Здравко Здравков

 

В София високите сгради трябва да са на удобни обосновани места и да не закриват гледката към планината, повтори мнението и на "Ян Геел Архитекти" Жан-Баптист. Не трябва обаче да сме догматици и е необходимо обсъждане на визията им, каза той. След разходка заедно с главния архитект на столицата в района Централна гара и автогарата двамата са на мнение, че районът е подходящ за такива сгради.

 

Още една тема беше засегната по време на посещението на заместник-директора на дирекцията по градско планиране на Париж - тази с паветата. Според Жан-Баптист във френската столица имало все по-малко павета заради хората със затруднена мобилност и те присъствали предимно в старите исторически квартали. Прилага се обаче т.нар. разрязване на павето на две с цел да се получат две половини с идеално гладка повърхност, което може да бъде приложено и у нас /като на бул. "Княз Ал. Дондуков" - бел. ред./.

 

Ерик Жан-Баптист и Борина Андию - архитект и директор на Willmote & партньори, Франция, на среща с медиите 

 

Решението за намаляване на автомобилния трафик в Париж е създаване на алтернативи за придвижване и директно ограничаване на колите в центъра и исторически места. Така трафикът се отлива към периферните артерии, а хората оставят автомобилите си в гаражи и паркинги, каза Жан-Баптист. Главният архитект на София Здравко Здравков допълни, че в Париж при проектиране на нови сгради има рестрикции за автомобили - не се изисква за всяка една офисна площ да има паркомясто, а офис сградите не изискват автомобилен достъп. „Това е система от мерки, които в Париж са предприели от 2006 година. Целта и при нас е да променим съществуващата транспортна инфраструктура, а новите площи да не привличат автомобили”, каза той.

 

Според Борина Андию, архитект и директор на Willmote & партньори, Франция, в пространството от бул. „Витоша" през Съдебната палата към площад „Света Неделя" има „градски разрез", който „трябва да се пришие". Забележката й е и във връзка с идеята за продължаване на пешеходната зона от булеварда към храма. Според Андию трамваят, който е специфика за София и е екологичен, трябва да остане, но трябва да се помисли и за други мерки за подобряване на участъка и за свързване на цялата зона /църквите „Света Неделя" и „Света Петка", джамията и синагогата до Халите/ в едно приятно пространство за граждани и туристи. Според нея пъпът на София е до градината пред Музея за история на София, където се намира шахтата на каптажа за минерална вода.  

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от София