СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Пазарът на търговски площи в София, Пловдив, Варна и Бургас
 Facebook

Пазарът на търговски площи в София, Пловдив, Варна и Бургас



26.02.2021 / 12:25 - CityBuild.bg

Пандемията даде старт на трансформация в ритейл сектора, която ще продължи и през следващите години.

 

Пазарът на търговски площи премина през редица промени и предизвикателства през втората половина на 2020 г. В последния доклад на Colliers, проследяващ развитието му, са отразени промените по основните пазарни индикатори през второто полугодие на 2020г., наблюдавани в четирите големи града на България - София, Пловдив, Варна и Бургас.

 

Предлагането на модерни търговски площи в търговски центрове в четирите града остава стабилно. В следствие на затварянето на шопинг центровете като част от противоепидемините мерки, усвоените площи в София за второто полугодие на 2020 г. регистрират по-ниски нива от 6,260 кв.м, а за цялата година те са общо 15,320 кв.м. Откриванията на търговци от по-големи търговски формати обуславят до голяма степен този индикатор в Пловдив, Варна и Бургас. Такъв пример са Billa и Sinsay в Пловдив, IKEA във Варна, New Yorker и Decathlon в Бургас.

 

Търговските паркове продължават своето динамично развитие на българския пазар. Три нови търговски парка са открити през второто полугодие на 2020 г., с което общото предлагане достига 190,450 кв.м, т.е. ръст от 9% спрямо първите шест месеца и 19% спрямо края на 2019.

 

Главните търговски улици също не остават незасегнати от пандемията и ако в Пловдив и Варна регистрират стабилна заетост на годишна база, то в София и в Бургас има нарастване на свободните площи.

 

Силна активност реализира веригата Pepco, която през второто полугодие на 2020 г. успя да удвои броя на магазините. Немската дискаунт верига KiК откри своите първи 7 локации. През този период на българския пазар стъпват няколко нови международни марки - еMAG (първи физически магазин), Tata Italia, Teilor и Sportisimo.

 

Наемните нива в София остават непроменени след отчетения спад в края на първото полугодие, а именно 34 евро на кв.м за търговски център и 50 евро на кв.м на бул. "Витоша".

 

Colliers прогнозира, че през 2021 г. в търговските центрове ще се наблюдават промени и реорганизиране на микса от наематели. Наблюдава се тенденция помещенията, заети предимно от по-малки и основно местни търговци, да бъдат освобождавани и окрупнени за сметка на търговци, опериращи в по-големи търговски формати - такъв пример е IKEA.

 

Изтичането на временните отстъпки, договорени през март и април 2020 г., отваря врата за нови преговори. Постигнатите нови условия в края на 2020 г. и в началото на 2021 г. ще определят наемните нива за годината.

 

Търговските паркове ще продължат ускорения си темп на развитие -  в следващите 2 години в страната са планирани да излязат на пазара над 10 проекта, както в големи градове като София, Русе и Бургас, така и в по-малки - Кърджали, Перник, Враца, Севлиево, Пирдоп, Горна Оряховица и Видин.

 

Вижте повече тук.

 

 
още от Новини

още от Страната