СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Представиха преработено идейно решение за обновяване на пл. „Света Неделя“
 Facebook

Представиха преработено идейно решение за обновяване на пл. „Света Неделя“



29.07.2020 / 16:33 - CityBuild.bg

За всеки един елемент на площада ще бъде представен макет в реална среда. След избор на настилките ще бъде оформен мострен участък.

 

 

През 2019 година Столична община проведе международен ограничен конкурс за разработване на концептуален архитектурно-градоустройствен проект за площад „Св. Неделя" и прилежащите пространства. Журито определи за победител в конкурса италианското студио "Фуксас". С него е сключен договор за проектиране в два етапа: изготвяне на идейно решение и изработване на технически и работен инвестиционен проект за реконструкция на площад „Св. Неделя" и прилежащите му пространства. Днес преработеният идеен проект представиха онлайн главният архитект на София Здравко Здравков, арх. Масимилиано Фуксас, арх. Антонио Марселия и арх. Лучано Ландаета.

 


Новият дизайн на площад „Света Неделя" си поставя като основна цел възстановяването на пешеходните зони в центъра на София, така че да се създаде непрекъснато, безпроблемно и оживено обществено пространство. Темата за непрекъснатостта се решава с включването на различен етап на пешеходни части на булевард „Княгиня Мария Луиза", булевард „Александър Стамболийски", булевард „Витоша" и улица „Съборна".

 

 

За да стане мястото активно и достъпно по всяко време през годината, площадът ще бъде оборудван с всички необходими функции и технологични решения за по-добро задоволяване на различните потребности на голямо обществено пространство, което цели да стане сърцето на живота на града. Преработката отчита всички отправени преди това забележки.

 

 

Проектът предлага намеса с възможно най-малка инвестиция както по отношение на времето за строителство, така и на разходите. Запазва се съществуващата растителност и се добавя нова от местни видове. Избран е гранитен камък за настилките - ще се редуват два вида камъни - един по-груб и по-тъмен и още един лек и полиран (и двата от един и същ производител).

 

 

Предвижда се ново функционално зониране на пространството с озеленяване и фонтани

 

Голямо значение е отредено на създаването на два основни пътя, които съответстват съответно на доминиращите зрителни оси - оста север-юг и оста изток-запад. Предлагат се озеленяване в западната част и наземна и подземни връзка с Ларгото.

 

 

 

Римските археологически находки ще бъдат интегрирани в площада чрез стъклени настилки

 

Зоната на руините ще бъде покрита със стъклена настилка против хлъзгане, по-специално пикселирано подово стъкло, което не само ще служи за предпазване от плъзгане, но и ще отразява светлината по различни начини в зависимост от гледната точка и от часа на деня. В същото време благодарение на прозрачността на материала ще се виждат римските руини. Осветителни системи ще гарантират видимост на археологическото наследство през нощните часове.

 

 

 

Разширяване на пешеходната зона и високотехнологични пейки

 

За да се насърчи жизнеността на мястото, се предлага разширяване на пешеходната зона и подобряване на достъпността до нея. Свързването с вече съществуващите пешеходни зони гарантира по-голяма непрекъснатост и плавност на пешеходните потоци. Пешеходната зона на бул. „Княгиня Мария Луиза" ще бъде разширена в частта около храма, а във втората фаза - до джамията „Баня Баши". Освен това ще бъде предвидена допълнителна пешеходна зона на част от бул. „Александър Стамболийски", за да се насърчи растежът на бизнеса по една от основните оси, върху която е основан новият проект. Достъпността до линиите на метрото и Ларгото се получава чрез подлез, проектиран на оста с римското кардо срещу хотела.

 

 

Спирките на съществуващия трамвай са запазени, но са преместени, проектиран е заслон, който да осигурява покрита зона за чакане.

 

 

В проекта се предлагат високотехнологични пейки, които са ергономични, с дървени седалки и от "дишащ" бетон. Иновативният продукт на "Италчименти Груп" - цимент i.active BIODYNAMIC, е устойчив и издръжлив, има много добри визуални качества с възможности за тънки сглобяеми архитектурни елементи със сложна геометрия и свойства за пречистване на въздуха.

 

 

 

Предвижда се и зона за събития.

 

 

Пренасочване на пътното движение

 

Интегрират се спирките на различните видове обществен транспорт. От съществено значение ще бъде пренасочването на пътното движение, така че да се освободи площада от автомобилното движение и паркирането. Остава само ВИП достъп и достъп на специализирани автомобили до храма, Патриаршията и хотела. За него е проектирана алея, която води до зоната за слизане на пътници.

 

 

Соларни лампи, спот светлини в настилка и осветление със сценографски ефекти

 

Предвиждат се специално разработени за проекта лампи Alba с 3 различни височини - със соларен панел, USB вход, електрически контакт, интегрирани аудио говорители, видео наблюдение и RGB осветление (комбинация от различни цветове). Те са вдъхновени от формите по фасадата на Богословския факултет. Вторият вид осветление са наземни вградени прожекторни светлини, разпределени около площада, за да осветяват различни зони, и разположени по трамвайната линия, за да определят маршрута й, включително и за сигурност. Подобно на лампите AIba, тези прожекторни светлини имат възможност да бъдат осветени в различни цветове RGB. Третият вид са прожекторна светлина за осветяване на всички дървета.

 

 

 

 

 

 

Зарядни станции за електромобили и трамвайни спирки с тоалетни

 

На предложените трамвайните спирки ще има каса, а на гърба им - скрити тоалетни. Проектът предлага в периферията да има зони, определени за съвместно ползване на автомобили, и станция за зареждане на електромобили. Предлагат се и навеси над входовете на метростанциите в стила на спирките.

 

 

 

Предстоящи дейности



1. Представяне на становища по проектното решение - 29 август-11 септември.

2. Изготвяне на технически проект - октомври-декември.

3. Съгласуване и одобряване на работния проект - януари-юни  2021 г.

4. Провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител - септември 2021 г.-март 2022 г.

5. Стартиране строителство с първия етап - от ул. „Алабин" до ул. „Позитано" - април 2022 г.

 

Презентацията може да разгледате тук.

Всички материали може да разгледате тук.

 

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от София

още от Избрано