СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Предвиждат строителство за захранване на Перник от водосбора на яз. „Белмекен“
 Facebook

Предвиждат строителство за захранване на Перник от водосбора на яз. „Белмекен“



20.01.2020 / 13:29 - CityBuild.bg

Ще бъде изграден водопровод с дължина 13,5 км и помпена станция „Мало Бучино“.

 

Работи се усилено за стартиране на строителните дейности за захранване на Перник с вода от водосбора на яз. „Белмекен“. Изготвя се идеен проект, който трябва да бъде одобрен. Поехме ангажимент, че това ще стане в максимално кратки срокове. Целта е да бъде издадено разрешение за строеж и строителните дейности да започнат тази седмица, като в същото време се прави подготовка на изпълнението им. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова за БНТ.

 

Вариантът, който ще бъде използван в тази кризисна ситуация, предвижда допълнителни количества вода да бъдат пренасочени от водосбора на яз. „Белмекен“ към яз. „Бели Искър“ и използване на ВиК мрежата на София за транзитно преминаване. Ще бъде изграден водопровод с дължина 13,5 км и помпена станция „Мало Бучино“, обясни министърът. Тя допълни, че Перник няма да бъде захранван с вода от София и водоснабдяването на столицата не е застрашено.

 

Избраният вариант ще остане като резервен и в бъдеще ще може да се използва както за снабдяване на Перник, така и за обратна връзка към София. Изпълнението на проекта ще бъде възложено на държавното дружество „Монтажи“, което трябва да го изпълни в максимално кратки срокове. Вече се работи по доставката на материалите, по поръчка и доставка на помпени агрегати. Ориентировъчната стойност е около 25 млн. лв., като тя ще бъде прецизирана при изготвянето на проекта, който се очаква да бъде готов днес или утре. Финансирането ще бъде от държавния бюджет.

 

Регионалният министър посочи, че режимът в Перник ще продължи в този вариант, в който е в момента. Разчетите за водочерпене от яз. „Студена“ показват, че количествата в него ще са достатъчни за около 2 месеца. От язовира се подават между 250 и 300 л/сек. Такова е и очакваното количество от водосбора на яз. „Белмекен“ през яз. „Бели Искър“ към Перник. За облекчаване на режима може да се мисли при пролетното снеготопене, при повишаване на нивата в язовира. Вариантът, който трябва да заработи с резервното водозахранване, ще даде възможност яз. „Студена“ да попълни своя обем и да се възстанови.

 

Днес ресорната комисия към Столичния общински съвет се запозна с техническото предложение за изпълнение на проекта. Кметът на София Йорданка Фандъкова постави условия за изпълнението му и те са взети предвид. Столицата се снабдява от яз. „Искър“, който има наличен обем 460 млн. куб. м. Черпят се 140 млн. куб. м на година, така че резервни количества вода има за години напред, както и в яз. „Бели Искър“, който снабдява 20% от София.

 

Към настоящия момент наличните количества вода в яз. „Студена“ не дават възможност за захранване на промишлената зона в Перник. На предприятията е направено предложение да бъдат снабдени от яз. „Бушляк“. Ако взетата от него проба удовлетворява техните изисквания, държавата се ангажира да изгради 800 метра водопровод, който да свърже язовира с наличната мрежа, така че промишлената зона и предприятията да черпят вода от там, коментира още министърът.

 

Идеята за "Български ВиК холдинг" се обсъжда от доста време. Той е създаден с цел по-добра координация и по-добър контрол на ВиК дружествата с държавно участие, заяви министърът. Целта е да се създаде орган, който да координира дейността им, като в същото време да осигури финансиране като голяма структура с първоначален капитал 1 млрд. лв. Компанията ще има възможност и за по-добро представяне пред кредитни институции, за да може да обезпечи със средства отрасъла, който от години е недофинансиран, така че да могат да се изграждат както довеждащи водопроводи, така и язовири, по каквито се работи и към момента.

 

През 2019 г. в експлоатация беше пуснат яз. „Пловдивци“. Към момента се строи яз. „Луда Яна“.

 

 
още от Новини

още от Страната