СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Публиката на “Камъни” ще загуби почва под краката си
 Facebook

Публиката на “Камъни” ще загуби почва под краката си



22.05.2018 / 12:28 - CityBuild.bg

Малкият терен в градината на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий” ще ви изненада.

 

 

Публиката на "Камъни" е поканена буквално да загуби почва под краката си и да преживее ходенето като предизвикателство към възприятията. Настилката е типична за външни пространства и не подсказва нищо необичайно, а по-скоро подканва публиката да продължи пътя си и да премине през нея. Веднъж стъпили върху камъчетата обаче, те няма да отвърнат с твърдостта и солидността, която очакваме от земята.

 

Почти всичко от нашето възприемане на света се базира на предишния ни опит или на нещо вече научено и предварително очаквано. Вероятно едно от най-трудните за постигане неща е да погледнем на всекидневните си действия с други очи.

 

Иван Мудов неведнъж е предизвиквал установените очаквания и е поставял публиката си в ситуации, които демонстрират абсурдността на навици, правила и конвенции. Произведенията му често манипулират и трансформират ситуацията на гледане и възприемане на изкуство. Припомнете си фалшивата обява за откриване на Музей на Съвременното изкуство в гара Подуяне (МУСИЗ, 2005), асансьорът, чийто под върви нагоре, но таванът му не помръдва, заплашвайки да ви притисне (Нова Надежда, 2006), или пък откриването на изложба, където вратата на галерията се отваря само отвън навътре и веднъж попаднали в изложбата, зрителите могат да излязат само ако някой друг влезе (Врата, 2010).

 

В тези работи, както и в "Камъни" публиката е поставена в капан, в който привидно няма избор. Тя не може просто да "наблюдава" работите, да избере дистанцията си спрямо тях, да си даде време да ги интерпретира или да им обърне гръб. Изкуството спира да бъде безобидна конвенция на представяне и гледане, обичайно съпровождано от симпатичен социален ритуал, полят с вино ("Вино за откривания", 2007-2018). В работите на Мудов да "гледаш" изкуство е избор и готовност да се предадеш на предизвикателството да учиш наново да виждаш или да вървиш, да се изправиш пред границата на въображението, да върнеш магията на света.

 

Преживяването на "Камъни" обаче не е само индивидуално, то е и колективен опит в публична среда, препращайки към нестабилността ни като общество, поставено пред вечни предизвикателства и кризи, които разклащат устоите му. Усещането за загуба на равновесие обаче не води до срив, до окончателно пропадане и в крайна сметка промяна, а напротив - обещава да се превърне в нормалност, към която привикваме.

 

"Камъни" в този смисъл не е просто игра с публиката или забавно приключение, а резултат на откровения и постоянен ангажимент на художника да ни държи будни и отворени за преживяването на света.



Проект "Камъни" се реализира с финансовата подкрепа на програма „Културна програма за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 г." на Национален фонд „Култура", в сътрудничество с Национална библиотека "Св. св. Кирил и Методий", Софийска градска художествена галерия, архитектурно студио Urbanviva и VIVACOM Art Hall.

 

23 май, 18.00 часа

Организирано от MUSIZ Foundation

 

 
още от Новини

още от АРТ