СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
В строителството изпълняваме това, което прави GP-то в медицината
 Facebook

В строителството изпълняваме това, което прави GP-то в медицината



31.07.2015 / 17:00 - citybuild.bg

Задачата ни е още в началото да разберем кое е най-важно за клиента, казва Гена Събева от „Събеви Груп” – консултант на инвеститори в строителството.

 

Гена Събева е инженер и дизайнер. Тя завършва Техническия университет в София, развива „Борса за матраци "Вит", учи интериорен и пространствен дизайн в Германия и Италия и завършва специалност „Интериорен дизайн" в Нов български университет. От 2011 година Гена Събева е председател на Асоциация на интериорните дизайнери в България (АИДБ), а от 2014-та е част от „Събеви Груп" - консултант на инвеститори в строителството, където работи заедно със съпруга си инж. Илия Събев. Основните дейности на фирмата са предпроектни проучвания, изготвяне на задания за проектиране и бюджети, инвестиционно проектиране, търгове за проектиране, доставки и строителство, инвеститорски контрол, организация на документите и проджект мениджмънт.

 

 

Г-жо Събева, има ли дейност на фирмата, която може да наречете приоритетна?

 

Да, има такава дейност, и я наричаме Капитално строителство. За нас това е най-добрата форма на взаимодействие между специалиста в строителството и инвеститора. Ние от „Събеви Груп" познаваме детайлно бизнеса на компанията-инвеститор и знаем нуждите за пет и дори за десет години напред. На базата на такова сътрудничество изготвяме генерален план за строителство и заедно с клиента правим бюджет и разпределение кое, кога е най-подходящо да бъде започнато, предлагаме иновативни подходи и технологии. Капиталното строителство е познато още от времето на социализма, но днес ни прави впечатление, че фирмите работят на парче и не планират. Една добре работеща компания на пазара обаче мисли дългосрочно, защото знае, че така се оптимизира цикълът.

 

Какви са предимствата на една семейна фирма?

 

Забелязала съм, че успешните дуети са семейство, успешните танцови двойки - също. Това важи и в бизнеса, защото той изисква както мъжка, така и женска гледна точка. Съпругът ми Илия Събев е инженер-конструктор, завършил е УАСГ през 1992г. От тогава изпълнява обекти като мостове, насипи и тунели на жп линии, строежи на фабрики, складове, магазини, офис сгради и частни жилища. Той е изключителен специалист в строителството. Има цялостен поглед върху нуждата на инвеститора. Познава процеса до съвършенство, знае какво да предложи на клиента, за да получи точно това, което иска. Когато работи с инвеститора, той залага точната му нужда още на проектно ниво. Затова резултатът е обект по мярка на компанията-възложител.

 

Аз пък съм добър организатор и мениджър, включих се в бизнеса на съпруга ми преди около две години. Смятам, че това е най-успешната форма - когато сме заедно в бизнеса и семейството. Разбира се, има и рискове да пренасяш служебните задачи в къщи и много наши приятели отричат такъв тип сътрудничество, но аз лично мога успешно да балансирам.

 

Вашата компания „Събеви Груп" предлага сравнително нова за България концепция на работа. Какво представлява тя?

 

Да, така е. От една страна ни наемат, когато дадена компания има идея да инвестира в строителство. От друга страна обаче, което е иновативна услуга, когато ние имаме инвестиционен проект, намираме инвеститор. Съпругът ми има уникалната способност да вижда печеливши възможности в строителството и когато е успял да убеди и мен в това, заедно намираме подходящия инвеститор. През последните десетина години разработихме няколко успешни инвестиционни проекта на този принцип. Сега фокусът ни е в това да убедим клиентите ни не да купуват жилище за инвестиция (това в България не е печелившо), а да инвестират в жилищната сграда като дял в нея срещу печалба.

 

Услугата, която предлага нашата компания, е да разбере нуждата на клиента, като формулира правилно задание към проектантския екип, на базата на готов проект да организира търг за строителство, след това да осъществява инвеститорски контрол на строежа до завършването му. Често ни бъркат със строителна фирма или с технически ръководител. Разликата е огромна - строителната фирма изпълнява готовия проект, техническият ръководител следи ежедневно строителните процеси и доставки. Ние изпълняваме в строителството това, което прави GP-то в медицината.

 

Какво означава един инвеститор да бъде „разбран" и какво изисква това?

 

Това е двустранен процес. Ние напълно разбираме инвеститора, защото често самите ние сме такива. В България често срещаме компании, готови да строят със собствени усилия. Разбира се, както всеки може сам да се лекува или сам да се защитава в съда, така може и със същия успех да строи. Това, разбира се, води до грозната действителност, която ни заобикаля като сгради. Ние пътуваме много по света - както служебно, така и туристически. Посещаваме строителни и имотни изложения по цял свят. Знаем новите технологии и материали, знаем къде какво е подходящо да бъде вложено. Важно е инвеститорът да ни се довери напълно.

 

Нашата цел е да организираме процеса така, че клиентът да върши това, което може най-добре. Тези, които са го разбрали, печелят, а тези, които не са, се хвърлят в един труден и сложен процес, което им води загуби. Наскоро една позната сподели с гордост, че вече е „строител", но след нейните опити да учи строителство, получи сграда с много проблеми. Когато наемаш професионалист в която и да е област, печелиш време и пари.

 

С какви въпроси най-често клиентът идва при вас?

 

Въпросите са различни в зависимост от етапа, на който клиентът е осъзнал нуждата от професионален съвет. Каква конструкция ми е най-изгодна? Какви материали да използвам? Кой ще го построи? Кой строи качествено и в срок?

 

Има ли подходящ момент, в който може да помогнете повече на клиента? Нужно ли е да се обърне към вас в „зародиш" или когато идеята му вече е на някакъв етап?

 

Да, "зародиш" е най-подходящата дума, за да започнем работа. Тогава сътрудничеството е най-пълноценно. Ще дам един пример, за да илюстрирам това, което имам предвид. Клиент от Централна България преди седем години каза на Илия следното: „Искам да построя голям мебелен магазин в София". Това за нас е достатъчно ясно задание и е в зародиш. Намерихме мястото. Избрахме проектанти с конкурс. Избрахме строител с търг и магазинът е готов.

 

Трудно ли е да бъде защитен интересът на инвеститора и от какво се ръководите в процеса на проучване, проектиране и изграждане?

 

Това е единственото, което ни ръководи в процеса - интересът на инвеститора. Това е задачата ни - още в началото да разберем кое е най-важното за клиента. Визия, срокове, цени, иновации... и да ги подредим по важност. Най-ниската цена в строителството може да е измамно ниска, ако води до удължаване на срока и пропуснати ползи. Нереални срокове, оферирани от фирми-изпълнители, също заблуждават. Често инвеститорът сравнява несравними неща и избира „уж" по-евтиното. В едни случаи металната конструкция е допустима, а в други стоманобетоновата е за предпочитане. Тогава как сравняваме? Такива примери има много.

 

При един скорошен разговор с инвеститор, Илия прегледа вече готовия проект и му каза, че не е рентабилно да строи на два етапа, както беше планирал, защото това ще му струва половин милион в повече. Клиентът премисли и сега вече се строи на един етап.

 

Вашата фирма е извършвала обследване, проектиране или изграждане на различни съоръжения и сгради, като Дунав мост, жп мостове и тунели, Централната жп гара и гара разпределителна в Русе, магазин от 14000 м2 и складови бази в София, офис сграда и производствена база в Севлиево, предприятие за производство на бетон и строителни разтвори, пристанище със стоманени резервоари за олио в Ейск, Русия, както и еднофамилни и многофамилни жилищни сгради... Къде бяха най-големите преодолени предизвикателства и какви проекти ви предстоят?

 

Да, предизвикателство е да убедиш инвеститора, че си му нужен, и че ще го направиш по-добре от самия него. След всеки един подписан договор се гордея, защото ще имам удоволствието да работя с клиент, осъзнал важността на нашата работа и оценил собственото си време. Когато избираш професионалист, ти казваш - освободи ме да си върша работата - това, което мога най-добре и от което печеля. Затова оставам ти да вършиш своята. Тогава проектът е успешен и резултатът е отличен.

 

Следващото предизвикателство е да научим хората коя инвестиция е доходна и коя не си заслужава. Иначе казано, ще се фокусираме върху увеличаване на пасивните доходи на нашите клиенти. Има хора, които могат да печелят купища пари, но ако спрат да работят, всичко спира. Идеята ни е да караме парите да работят за нас. Ние знаем как става това, инвестирайки в строителство.

 

 

Как мотивирате специалистите, с които работите?

 

Ние работим с много архитекти и инженери и ги мотивираме, като редовно им възлагаме проекти.

 

Как успявате да съчетавате работата си като управител на Асоциацията на интериорните дизайнери и като консултант на инвеститори в строителството и как едното помага на другото?

 

Работата на интериорния дизайнер е близо до тази на проектовия ръководител в строителството. Като председател на АИДБ имам доста обществена дейност, но тя е свързана с организиране на събития, а там съм в стихията си. Както в частния ми бизнес - „Събеви Груп" и Борса за матраци „Вит", така и в обществената ми дейност, залагам на перфектната организация на време и ресурси.

 

Как си помагат едно на друго? В борса за матраци убеждавам хората да инвестират в бизнес, тъй като продавам франчайз модел, а в „Събеви Груп" инвестираме в строителство. Не случайно водя семинар на тема „Прави пари и насън", тъй като 25 години правя бизнес и инвестирам в недвижими имоти, които ми носят доходи. Логично е да споделя с всеки, който се интересува от бизнес, и след това да накара спечеленото да работи за него под формата на пасивни доходи.

 

Биха ли могли да се съчетаят успешно в един общ процес интересът на архитекта, интериорния дизайнер и интересът на инвеститора? Възможна ли е, случва ли се у нас такава съвместна работа по един инвестиционен проект?

 

Това е моята основна задача в АИДБ. В Америка това е практика от години, но тук водещ проектант е архитектът. За мен интериорният дизайнер за инвестиционни проекти като хотели, офиси и жилища е като технолога при производствените обекти. Не може да строиш фабрика, завод и да правиш производство, без да познаваш технологията. От там се започва.

 

Интериорният дизайнер трябва да познава навиците и предпочитанията на обитателите и на базата на това да определи функцията на помещенията и да разпредели мебели и обзавеждане. Темата е дълга и аз се вдъхновявам всеки път, когато я подхвана. От името на АИДБ ще има кръгла маса с участието на държавата, законодателя и представители на КАБ, САБ и дизайнери. Ще се чуят всички гледни точки. Инвестиционният процес е съвместна работа на инвеститор (или негов представител), архитект, дизайнер, инженери, строители и доставчици, изискваща прецизна комуникация и координация.

 

Имате три деца. Трудно ли се постига баланс между семейството и бизнеса?

 

Както казах и преди, всичко е въпрос на организация. Аз умея да разпределям задачи. Подредила съм правилно петте важни неща в живота. Знам си приоритетите и балансирам еднакво добре семейството и бизнеса.

 

Интервю на Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от Интервюта