СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Трима от АПИ са обвинени за инцидента край Своге
 Facebook

Трима от АПИ са обвинени за инцидента край Своге



18.04.2019 / 14:25 - CityBuild.bg

Обвинени са и изпълнителният директор на “Трейс – София“, технически ръководител, началник на асфалтовата база и инженер.

 

 

Днес - 18.04.2019 г., действията на прокуратура по разследването на тежкия пътен инцидент на 25 август 2018 г. край гр. Своге продължават с привличане като обвиняеми на още 7 лица. На 2 членове на Управителния съвет на АПИ е повдигнато обвинение за престъпление по служба, а 5 лица се обвиняват в престъпление по транспорта, извършено при независимо съпричиняване, заедно с водача на автобуса, за смъртта на 20 пътници и причинените средни телесни повреди на 8 лица.

 

Незабавно след настъпване на тежкия инцидент, под ръководството на Окръжна прокуратура - София започна досъдебно производство. Главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че Прокуратурата ще разследва тежката автобусна катастрофа край Своге в три направления - действията на водача на автобуса, задълженията на транспортната фирма - превозвач и състоянието на пътя, и възложи на екип от следователи от Националната следствена служба провеждане на разследването.

 

На 26.08.2018 г. Окръжна прокуратура - София привлече като обвиняем водачът на автобуса Григор Григоров  за това, че е превишил ограничението от 40 км/ч, сигнализиран с пътен знак В 26" и по непредпазливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице и смъртта на повече от едно лице и случаят е особено тежък. С постановления на наблюдаващия прокурор на обвиняемия е наложена забрана да напуска пределите на страната и му е отнето свидетелството за правоуправление на МПС.

 

На 31.08.2018г. следователи иззеха 9 проби от настилката в участъка, които са предоставени на вещите лица за  изготвяне на експертиза за показателите на асфалтовата смес и отговарят ли те на утвърдената рецепта за асфалтова смес за износващ пласт на покритието на пътя и на нормативно установените стандарти.

 

По досъдебните производства, ръководени от ОП-София /за престъпление по транспорта/ и от СГП /за престъпление по служба/ са извършени множество процесуално следствени действия и са събрани голям обем доказателства. По двете дела са извършени 10 огледа на местопроизшествие, разпитани са 155 свидетели, назначени са 46 експертизи. Изготвени са мащабна скица на местопроизшествието и множество динамични скици с местата на ударите и крайните положения на установяване на процесните МПС

 

От събраните по делото доказателства е изяснено, че при движението си в зоната на десен завой, по двупосочно платно за движение, състоящо се от две пътни ленти, при мокра асфалтова настилка, автобусът МАН е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е удaрил с товарни автомобили Нисан Примера (първи удар) и Ситроен Берлинго (втори удар). След втория удар автобусът напуснал платното за движение от дясната му страна, ударил се в еластичната ограда, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се преобърнал и се установил на дясната си страна върху равнинен терен.

 

Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е около 53,5 км./час а с тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя, без да навлезе в насрещната пътна лента. Такава техническа възможност водачът на автобуса е имал, ако е спазил максимално допустимата скорост от 40 км./час. Поради това прокуратурата продължава да поддържа обвинението си срещу шофьора Григоров за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата, в резултат на което е причинил по непредпазливост смъртта на 20 лица и телесни повреди на  8 пострадали, което представлява основната причина за настъпване на пътния инцидент.

 

От събраните доказателства е установена и техническа причина за възникването на ПТП и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.

 

В строителната документация за изпълнение на СМР на ЛОТ 17 от проект „Транзитни пътища V", са заложени изисквания относно вида и качеството на вложения материал. Изискването е било в асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по- малко от 50.

 

От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат.

 

Установено е, че пътят в района на произшествието, предвид интензивността на натоварването му, съгласно утвърдените правила и изисквания, е следвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Установено е също, че в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда. От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието еластична предпазна ограда не би могла да задържи пътно превозно средство - автобус върху пътната настилка.

 

Окръжна прокуратура-София ангажира наказателната отговорност и на следните лица, служители по транспорта:

 

- Б. Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс  София" ЕАД-  изпълнител по Проект „България- Транзитни пътища V - ЛОТ 17", път II - 16, „Своге- Нови Искър" Участък 3 от км 50+790.53 до км 81 + 778.84,

 

- С. Трифонов - началник Асфалтова база „Костинброд", на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно Трудов договор № 337/13.05.2013г., сключен с „Трейс - София" ЕАД,;

 

- И. Иванов - технически ръководител, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор № 337/13.05.2013г. сключен с „Трейс - София" ЕАД ;

 

- М. Т. - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на ПЪТКОНСУЛТ 2000 ЕООД, на който по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя, съгласно Трудов договор № 8/03.04.2012г. и

 

- С. Попниколова - директор на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в Агенция „Пътна инфраструктура".

 

На 22 април предстои привличането на още едно длъжностно лице от Агенция пътна инфраструктура - М.Т.

 

Доказателствата, събрани от СГП, са обосновали повдигане на обвинения и на Дончо Атанасов и Светослав Глосов за това, че не са изпълнили служебните си задължения с цел да набавят за ДДЗД „Трейс Своге" облага и от това са настъпили значителни вредни последици. Те са привлечени като обвиняеми вчера.

 

Целяната облага за ДДЗД „Трейс Своге" се изразява в неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти. От това са настъпили значителни вредни последици за водачите на МПС, ползващи участък 3 от път ІІ-16 „Своге - Нови Искър", и това е поставянето им в опасност от реализиране на ПТП, изразяваща се в по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на МПС при маневра, вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане на посочения участък.

 

Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с мерки за неотклонение парична гаранция в размер на 10 000 лева, Б. Иванов - гаранция в размер на 15 000 лева, а на останалите обвиняеми гаранцията е в размер на по 2 000 лева.

 

Разследванията по двете дела продължават.

 

 
още от Новини

още от Страната

още от Избрано