СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
„Велоеволюция“: Предвидената велоалея по бул. ”Тодор Каблешков” е тясна
 Facebook

„Велоеволюция“: Предвидената велоалея по бул. ”Тодор Каблешков” е тясна



02.06.2020 / 14:22 - CityBuild.bg

Ширината й от 1.5 метра не отговаря дори на минималните изисквания, казват от сдружението.

 

Припомняме, че Столична община започна разширение на бул. "Тодор Каблешков" в участъка от бул. "България" до ул. "Луи Айер". След няколко варианта и обществени обсъждания с местните жители, общината избра вариант за велосипедно трасе, което представи като "съвременен начин за решаване на велосипедното движение", "като в Копенхаген". Причината за това сравнение, направено от главния архитект на София Здравко Здравков е, че велоалеите в датската столица са на междинно ниво (по-ниско от тротоарите) - както е предвидено в проекта за бул. „Т. Каблешков". Според сдружение „Велоеволюция" обаче арх. Здравков е пропуснал да забележи едно по-съществено качество на копенхагенските велоалеи - широчината им. В проекта, представен пред журналисти, но публично недостъпен, се вижда 1.5 м велоалея, предвидена по бул. „Т. Каблешков". Тази широчина не отговаря дори на минималните изисквания в българската нормативна уредба, според която еднопосочната велоалея трябва да е минимум 2.0 м, казват от „Велоеволюция".

 

 

Според сдружението, съвременните велоалеи са толкова широки, че позволяват задминаване и каране един до друг - нещо, което прави карането на велосипед привлекателно и в Нидерландия, и в Дания. Удобството за велосипедистите се изразява във възможността за свободно движение, където препятствията са сведени до минимум, където родител може да кара колело редом до децата си, където колела от всякакъв вид и размер се движат, без да са сбутани едно в друго.

 

 

По бул. „Т. Каблешков" е планирано главно велосипедно трасе, предназначено за бързо и безопасно придвижване на велосипедисти и хора с електрически тротинетки. При такава велоалея с широчина под минимума обаче придвижването би било всичко друго, но не бързо и безопасно, казват от „Велоеволюция", защото за да се задмине велосипедист или препятствие, трябва да се слезе на платното за движение. А препятствия в София често се срещат по велоалеите - от контейнери за отпадъци на неправилно място или небрежно оставен боклук, през паркирани автомобили, стеснения или паркирани "за малко" автомобили.

 

Според сдружението, с тясна велосипедна алея в нарушение на стандарта Столична община ще изгради треторазрядно велосипедно трасе, а то няма да привлече много велосипедисти. Пречка за евентуалното му разширение някой ден е именно изграждането на междинно ниво. От „Велоеволюция" смятат, че няма причина проект за милиони да не заложи велоинфраструктура, изпълняваща поне минимални критерии за удобство и безопасност, а булевард с широчина над 38 метра е достатъчен за градски транспорт, удобни тротоари, нормални велоалеи и автомобилно движение.

 

„Велоалеите трябва да станат част от градския пейзаж, особено след кризата с COVID-19, която се оказа и криза с градското пространство. Но докато повечето европейски столици вече изпълниха мерки за мащабно и бързо разширение на веломрежите си, София отново изостава в плен на ретроградното градско проектиране", казват от „Велоеволюция" и предлагат общината да купи, прочете и прилага най-доброто ръководство за дизайн на велосипедна инфраструктура в света - до края на юни на половин цена.

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от София