СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Вероятната причина за срутилия се мост в Генуа е проблем в поддръжката
 Facebook

Вероятната причина за срутилия се мост в Генуа е проблем в поддръжката



15.08.2018 / 12:32 - CityBuild.bg

Според Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране голяма част от армировките са оголени и има силна корозия на метала.

 

Припомняме, че вчера малко преди обяд стометров участък от моста "Моранди" в Генуа рухна от височина около 50 метра върху два склада, железопътна линия и речно корито. Паднаха и между 30 и 35 автомобила, които се движели по моста в момента на катастрофата. Жертвите вече са 38, сред тях има 3 деца, но броят на загиналите може да нарасне, тъй като спасителната операция продължава. Ранените при срутването са 16, като 9 от пострадалите са в тежко състояние. Отломките нанесоха и сериозни щети на сградите под моста.   

 

 

Взето е решение мостът да бъде изцяло премахнат, а в цялата страна започва инспекция на остарелите мостове и тунели. Италианският министър на транспорта Данило Тонинели обяви, че започва процедура по отмяна на концесията на магистралата след пропадането на моста и поиска оставката на ръководството компанията оператор Аутостраде пер л'Италия (Autostrade per l'Italia), подразделение на "Атлантия груп" (Atlantia group). Той заяви още, че ще настоява и за значителни санкции, които могат да достигнат 150 милиона евро.

 

 

През годините експерти са изразявали мнение, че съоръжението не е добре конструирано. Кметът на Генуа е коментира, че случилото се не е неочаквано, защото от 20 години е имало индикации за проблеми с този мост, но мерки не са били взети. Според Лорън Стюърт от университета в Джорджия, САЩ, проблемът вероятно е бил в поддръжката на съоръжението.

 

Такова е мнението и на специалисти от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране в България. "Първото, което може да се установи от изнесените кадри, е проблем с поддръжката ", каза в студиото на Bulgaria ON AIR председателят на КИИП инж. Иван Каралеев. Според него ясно се е видяло от снимковия материал, че голяма част от армировките са оголени и има силна корозия на метала.

 

 

"Мостът е красив и впечатляващ, но този вид конструкция вече не се използва, защото е много трудна за поддръжка", каза инж. Марин Гергов. "Системата "вантов мост" изисква много труд за подмяна", коментира инж. Марин Гергов. По всяка вероатност една от вантите се е изтръгнала и се е получил ефектът на доминото, каза той.

 

 

Проектант на моста /дълъг над 1100 м, висок 45 м, а с пилоните - 90 м/ е строителният инженер Рикардо Моранди, който през 1957 г. проектира за пръв път конструкция от този тип. Тогава печели конкурс на правителството на Венецуела и прави мост в залива на Маракаибо през 1962 г. Той претърпява инцидент две години след откриването си. "Петролен кораб се заклещи под най-ниската му част и резултатът бяха 5 жертви", казва проф. Антонио Бренчич, експерт по конструкции от армиран цимент във Факултета по инженерство на Университета в Генуа. Въпреки това инж. Моранди прави други два моста близнаци - виадукта в Генуа през 1964 г. и моста над Вади ел Куф ди Беида в Либия през 1971 г. 

 

Мостът „Моранди" претърпява ремонти през 1980 г., 1990 г. както и от 2016 г., а в момента на аварията са се подсилвали основите. През 2016 г. мостът е определен като "провал на инженерството" от Бренчич. "Този мост е сгрешен. Ще дойде момент, в който разходите по поддръжката му ще надминат тези за подмяната му. В края на 90-те години на миналия век те са били над 80 на сто от цената на изграждането му", казва тогава Бренчич в интервю за ТВ "Примоканале".  „Макар че такъв мост трябва да издържи поне 100 години, една от кулите - източната, трябва да бъде подсилена много стабилно, като се заменят ключови компоненти, което пък се случва само 20 години след построяването на моста", казва Бренчич.

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от EuroBuild

още от Избрано