СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
БСП внася сигнал в ЕК за концесията на летище София
 Facebook

БСП внася сигнал в ЕК за концесията на летище София



15.01.2019 / 13:28 - Citybuild.bg

Парите за строителството на 134 км магистрала е "голямо ужилване на българския данъкоплатец", заявиха още от партията.

 

Срокът за подаване на документи за концесията на летище София беше продължен няколко пъти, като в момента е 5 февруари. Ще внесем сигнал до ЕК, като мотивите ни са 28 страници, каза на пресконференция зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Георги Свиленски, като уточни, че основният аргумент за подаване на сигнала е предоставяне на държавна помощ на бъдещия концесионер, съобщи Novini.bg.

 

Първото и основно нарушение е, че в радиус от 100 километра от летище София никой друг концесионер, било то частна, българска или чужда фирма, или друго държавно предприятие, няма право да изгражда летище. Това дава предимство на бъдещия концесионер в рамките на 35 години плюс още 18, ако бъде продължена концесията, София да има само едно летище без оглед на развитие на пътникопотока и развитието на града. Бъдещото отчуждаване на терени ще се извършва от държавата за сметка на концесионера, като разходите ще се приспадат от инвестицията, заложена в концесионния договор - т.е. той няма да изпълнява инвестицията, а тя ще му бъде признавана като капиталови разходи, заяви Свиленски.

 

В концесионния договор е заложена и т.нар. квалифицирана законодателна промяна, т.е. след сключване на договора, ако държавата направи някаква законодателна промяна, тази промяна отново да бъде признавана на концесионера като капиталови разходи. С други думи отново му се дава предимство пред конкуренцията. Държавата се задължава и да изгражда и поддържа допълнителни пътища и подходи. Държавата се задължава да предоставя помощ на концесионера за удължаване на всички разрешения във връзка с действията на договора. Такива условия държавата няма в договорите с нито една фирма, подчерта Свиленски.

 

С концесията за летище София се нарушава правото на Европейския съюз, затова изпращаме сигнал в Европейската комисия. Днес изпращаме и писмо до премиера Борисов, с което искаме незабавно спиране на концесията до окончателното произнасяне на Европейската комисия има ли предоставяне на държавна помощ на бъдещия концесионер, заяви социалистът.

 

Другата тема на пресконференцията беше изпълнението на 134 км от АМ „Хемус" от държавната фирма „Автомагистрали". "Преди Нова година правителството отдели 1,35 млрд. лева за строителството на 134 километра магистрала. Става дума за грабеж и голямо ужилване на българския данъкоплатец - схема, която е напът да се реализира в пет стъпки", заяви говорителят на ПГ на "БСП за България" Елена Йончева.

 

 

Първа стъпка - правителството дава 1,35 млрд. лева за 134 километра магистрала "Хемус" без решение на парламента, без обществена поръчка. Това се прави без да има работен проект - такава практика в Европа не съществува. Това означава, че тази цена е хвърчаща, защото всеки терен е уникален, казаха от БСП.

 

Втора стъпка - да бъде наета държавна фирма, като условието е тази държавна фирма да няма капацитета да извършва подобно строителство. Тя да се използва като черна кутия, през която да бъдат разпределени тези 1,35 млрд. лева на съответните предварително избрани фирми - кои са те, можете да видите, като погледнете кои фирми изкараха своята строителна техника на 12 декември на "Цариградско шосе", каза Йончева.

 

Трета стъпка - избирате конкретна фирма като "Автомагистрали". Дружеството не разполага със строителна техника, строителна база и експертен потенциал. Лятно време те косят трева и чистят водостоци, зимата извършват снегопочистване и дребни ремонти.

 

Четвърта стъпка е "Автомагистрали" да не обяви обществена поръчка, а да раздаде 1,35 млн. лева чрез рамкови договори.

 

Пета стъпка - да имате доверен човек в държавната фирма "Автомагистрали". В средата на 2017 г. за изпълнителен директор е избран Стоян Фьодоров Беличев - бил съдружник с членове на семейство на Върбакови. "Питам управляващите лицето, което стои зад Гинка Върбакова, същото ли е, което стои зад "Автомагистрали"?. Разбира се, може да е чисто съвпадение, но нека ни кажат, че това е случайност", каза още Елена Йончева.

 

 
още от Новини

още от Страната

още от Избрано