СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
В знакова виенска сграда откриха изложба, посветена на арх. Стефка Георгиева
 Facebook

В знакова виенска сграда откриха изложба, посветена на арх. Стефка Георгиева



02.07.2019 / 11:21 - CityBuild.bg

Първото високо офис здание в града е „опаковано” в момента от българския художник Даниела Костова.

 

За 12-а поредна година една от емблематичните сгради на Дунавския канал във Виена се превърна в огромна арт инсталация. Тази година специално жури избра проектът да бъде реализиран от Даниела Костова, която живее и работи в Ню Йорк. Рингтурм е открита през 1955 г. Тя е построена на мястото на разрушено от бомбардировки здание и до днес се възприема от виенчани като символ на възстановяването на Виена след Втората световна война. Колкото за арт инсталацията на Даниела Костова, тя е с площ от 4000 кв. м е наречена „Мечти за бъдещето". Върху нея е изобразено дете в скафандър, а на каската му е кацнал бял гълъб с разперени криле. Птицата, която може да се види върху много емблеми на космонавтиката, символизира мечтата на човека да лети. Малкото дете открива и изучава света и още преди да проходи. От другата страна на сградата се вижда неговата играчка - въртележка с летящи небесни тела, която показва планетата Земя, погледната отдалече. Инсталацията беше открита в края на юни и ще остане там до края на октомври.

 

 

В Рингтурм е открита и изложба, посветена на творчеството на българският архитект Стефка Георгиева /1923 г. - 2004 г./.  Изложбата показва естетиката на българския „брутализъм".

 

Зала за тенис "София"

 

Резиденция Бояна

 

Ресторант "Воденицата"

 

Архитект Стефка Георгиева се счита за най-важният представител на българската архитектура през втората половина на ХХ век, оставила траен отпечатък върху развитието на архитектурата в България. Признание за нейния талант е назначаването й за ръководител на отдел в двете най-важни държавни служби в областта на градското проектиране в 70-те и 80-те години на миналия век - „Главпроект" и „Софпроект" .


Стефка Георгиева следва от 1942-1944 г. архитектура в Техническия университет в Мюнхен, но прекъсва следването си в Германия поради Втората световна война. По-късно продължава в София, където през 1947 г. завършва Държавната политехника. По нейни проекти са построени много обществени и жилищни сгради и комплекси, сред които хотелите „Люляк" и „Мак" в курорта „Златни пясъци", спортната зала за тенис „София", жилищна група с 3 високи блока за дипломатическия корпус в София, хотелски комплекс „Фрегатата" и други хотели и ресторанти в курортен комплекс „Слънчев бряг", хотел на Държавния съвет в правителствена резиденция „Бояна" в София, вили и резиденции за Държавния съвет в Парк Евксиноград и др. Проектира много български павилиони на изложения в чужбина. В края на 70-те години Стефка Георгиева се ориентира професионално към Африка. За съжаление, разработените от нея проекти за големи спортни зали, търговски центрове и хотели в Нигерия, остават неосъществени поради нестабилната политическа обстановка в страната.


Изключителния усет за работа с материалите и детайлите Георгиева е развила по време на следването си в Мюнхен при именития немски архитект Ханс Дьолгаст. Работейки в държавните институции на социалистическа България, тя успява да включи оригинален прочит на дръзкото архитектурно движение, наречено „брутализъм". В социалистическа България „брутализма" се насърчава от правителството, но за разлика от страните в Западна Европа у нас той е „използван" преди всичко в построяването на важни обществени сгради или жилищни сгради за номенклатурата.

 

Експозицията може да бъде посетена до 27 септември.

 

 
още от Новини

още от АРТ