Международните оператори на хотели проявяват интерес към България

1486
Сделка за покупка на добре работещ хотел може да получи финансиране до 50%.

Градските хотели в София имат бъдеще и могат да привлекат международни оператори, което ще допринесе за повишаване нивото на обслужване, стана ясно по време на дискусия по темата, организирана от Forton International и техния световен партньор Cushman&Wakefield. Според статистиката на бизнес консултантите в София функционират едва 5 500 стаи, разположени в 3, 4 или 5-звездни хотели с над 50 броя стаи. В Букурещ например броят на стаите в хотел е 2 пъти по-голям.

 

Големият брой 5 звездни хотели, които за съжаление не отговарят на приетия в Европа стандарт за класификация, е първото нещо, което ми направи впечатление при обиколката в България", разказва Фредерик льо Фишу, Мениджър Хотелски Бизнес на Cushman&Wakefield. "Заедно с колегите от Forton направихме „клиентско посещение" без предупреждение в най-популярните и луксозни хотели в София и с изненада установих, че обслужването едва в 2 от 6-те отговаряше на моите очаквания. В същото време цените са ниски спрямо подобни хотели в ЦИЕ. Като оценител на хотели считам, че е време битката за „5 звезди", която наблюдавам в България, да остане в миналото и да бъде изместена от усилия за подобряване на обслужването, защото то е най-важният актив на всеки хотел, чрез който се привличат и създават лоялни клиенти", допълва льо Фишу.

 

 

Според Фишу сегментът на градските хотели в София все още се намира в етап на растеж и има място за нови проекти, но единствено в центъра на столицата. Консултантът не съветва инвеститорите да залагат на строителство на хотел, ако не разполагат с парцел на много добра локация.

 

„Навлизането на повече и по-известни оператори ще повиши качеството на бизнеса, тъй като освен резервации по програмите за лоялни клиенти, големите брандове носят със себе си и съответните критерии за обслужване и поддръжка на хотела. Към момента най-актуални остават схемите на директна покупка, франчайз договори или изпращане на мениджърски екип. Която и от последните две опции да изберат, собствениците на хотели трябва да знаят, че критериите са високи, но ефектът при големи обекти с над 100 стаи си заслужава, тъй като повишава пазарната стойност на обекта", коментира Фредерик льо Фишу.

 

Хотелите, които разполагат с повече от 100 стаи, могат успешно да привлекат международен оператор. За малките семейни обаче трябва да се търсят алтернативни концепции. Продажбата е най-трудна и въпреки това финансиране до 50% от сделката може да се осигури.

 

„Наблюденията ни през последните месеци сочат, че има интерес за пренасочване на инвеститорите от останалите бизнес сегменти в хотелския. Въпреки че предлагането в този сектор все още не е голямо, тази тенденцията крие и големи рискове. Да построиш хотел вместо офис сграда, поради затрудненията в офис пазара, крие рискове и би могло да не е правилното решение, особено, ако теренът е разположен извън централната бизнес зона", коментира Михаела Лашова, партньор и Мениджър на отдел „Капиталови Пазари и Консултиране" във Forton.

 

Фредерик льо Фишу оглавява централно европейския и източно европейския хотелски бизнес към Cushman & Wakefield в Прага, занимава се с инвестиции, оценки, дава съвети по развитието и селекцията на хотелиерски проекти. Има 11 години опит в туристическия сектор. Повече от 6 години работи по различни проекти на различни ръководни длъжности. Има 5 години опит като професионален консултант. Бил е консултант и по много проекти, насочени към развитието на хотелиерството в региона на Централна и Източна Европа. Това включва работа по проекти за развитие на семейни хотели, самостоятелни градски хотели, апартаменти и курортни хотели. Наскоро е бил съветник на Европейската банка за възстановяване и развитие във връзка със спонсорирането на проекта по луксозния курорт Аман Свети Стефан в Черна гора. Фредерик льо Фишу е бил отговорен за преговорите и селекцията на хотелите от веригата West Paces по развитието на луксозен курорт в Хърватия и за Sofitel хотел в Прага. Оценил е близо 80 хотела и хотелиерски проекти (16,000 стаи) в цяла централна и източна Европа. Тези хотели са главно 4-ри и 5 звездни хотели. 

 

Фредерик льо Фишу н аскоро е съдействал за придобиването на 2 проекта за хотели на Starwood Capital, за разширяването на тяхната верига нискобюджетни хотели в региона на централна и източна Европа. Също е участвал в продажбата на собственост на Carlton, включваща 4-ри звездния хотел Радисон в Братислава със 168 стаи (90 милиона евро). Фишу е участвал в IPO подготовка като съветник на Warimpex по сделка за 500 м. Евро на Варшавската и Виенската фондови борси включваща 10 съществуващи хотела и 17 хотелиерски проекти.