Министър Иван Шишков: АМ "Хемус" е "зазимена" напролет заради липса на плащане

32

Последното е направено от предишния служебен кабинет в края на ноември 2021г., каза служебният министър на регионалното развитие след инспекция на първите два от оставащите за изграждане участъци на инфраструктурния обект


Инспекцията се извършва, за да вземем съответното решение и да може тази част от АМ „Хемус“, която има строителни книжа, да се построи в максимално кратки срокове, каза Шишков. "Очаквахме, че участък 1 – от Боаза до п. в. „Дерманци“, е в по-напреднала фаза. Строителството на втория участък – между пътните възли „Дерманци“ и „Каленик“, е в съвсем ранен етап. На него няма много изкопни работи, струпана е строителна техника, но без работници. Изпълнителите на различните участъци са различни, въпреки че по документи строителят е държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД", каза още вчера след инспекцията регионалният министър. И заяви, че ще поиска от държавната компания информация за плащанията към строителните фирми. Независимо от това дали ги има в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ или не, ще се търси възможност средствата да бъдат изплатени, така че строителният процес да продължи, ангажира се Шишков. Той допълни, че ще поиска по възможност сроковете да не бъдат удължавани.

Участък 1 е много напреднал като строителство и ако критичните точки се отстранят, ще се приближи до завършване на строителството. Строителят трябва да компенсира забавянето. Той ще бъде длъжен да извърши определени строителни дейности до зимния период, защото част от големите мостови съоръжения в него са напреднали. Трябва да бъдат завършени, за да не се компрометират, ако още една зима останат недовършени, информира министърът.

Изграждането на първия участък трябва да завърши до средата на следващата година. Пускането в експлоатация на първите три отсечки – до п. в. „Каленик“, зависи от строителството на втория, което започна най-късно. Затова работата по него не трябва да се забавя, категоричен бе министърът.

Иван Шишков посочи, че не е направено нищо за узаконяване в полза на държавата на констатираното от предишния служебен кабинет незаконно строителство в участъци 4 и 5, за да не се налага да бъде разрушено и да трябва да се прави отново. "От изключителна важност беше да бъде одобрено изменение в Закона за устройство на територията и да бъде обявено за търпимо незаконното строителство, което отговаря на нормите. Бяхме предложили текст на ръководството на МРРБ в редовния кабинет. Това не се случи. Затова в момента не мога да коментирам, че има механизъм, по който да започне да се строи в тези два участъка", каза регионалният министър.

Ще направим всичко възможно не само да контролираме започналото строителство на големите инфраструктурни обекти, а да дадем тласък на нови, поне като планиране, за да може да имаме проходими пътища, а не „тапи“ по тях, заяви арх. Шишков. "Необходимо е да започне ударно проектиране. Оста север-юг в България е на практика неразработена, включително и проектно. В последните 10-15 години строителството на инфраструктурата е много закъсняло и е с изключително бавни темпове. Строяха се малки участъци и се ползваха за политически цели", каза министърът.

След проверка на работата в тунел „Витиня“ регионалният министър изказа разочарованието си, че се правят евакуационните изходи, без да се извършват и необходимите довършителни работи. Това може да доведе до сериозно забавяне. Затова предстои разговор с ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД, за да се установят причините за забавянето и да се ускори процесът.

Предстои проверка на строителството и на АМ „Струма“, обяви Иван Шишков. Сериозен проблем там е активираното свлачище преди виадукта и тунел „Железница“. Ще направим опит за въвеждане на временна организация на движението по възможност, така че участъкът да бъде пуснат в експлоатация, съобщи той. Ще се инспектира и скоростният път Видин - Ботевград.

ОЩЕ НОВИНИ

В нова детска градина в Самоков ще се обучават деца от 6 групи

В нова детска градина в Самоков ще се обучават деца от 6 групи

Това е първата детска градина, която откриват в града след почти 40 години

Завод във Видин строи нова складова, производствена и административна база

Завод във Видин строи нова складова, производствена и административна база

Изгражда се и фотоволтаична инсталация, с капацитет за производство на екологично чиста енергия, трикратно надвишаваща потреблението на производството

Още една зона за отдих имат жителите и гостите на Свиленград

Още една зона за отдих имат жителите и гостите на Свиленград

Това е новата пешеходна алея край Марица, разположена между стария и новия мост

До 15 октомври гражданите могат да предлагат пътища за ремонт по програмата на АПИ за 2023 г.

До 15 октомври гражданите могат да предлагат пътища за ремонт по програмата на АПИ за 2023 г.

Предложенията ще бъдат разгледани от постоянно действаща комисия, която ще приоритизира окончателните списъци с пътищата за ремонт