NovaCity D-Zine Competition - срещата с интериорната реалност

146
NovaCity D-Zine Competition - срещата с интериорната реалност

Конкурсът NovaCity D-Zine Competition е за млади ентусиасти, които искат да се развиват в сферата на архитектурата и интериорния дизайн. Той им дава възможност за професионално развитие и реален досег до професията, а също и отрано да се срещнат с конкурентната среда. Компанията NovaCity Group подпомага връзката между бизнеса и образованието с цел младите хора лесно да създадат контакти с нужната им среда за развитие още на ранен етап.

Защо решихте да правите конкурс за студенти по интериорен дизайн?
 
От NovaCity винаги сме имали проекти със социална насоченост, но никога не са били свързани с младите активни хора. Смятаме, че по този начин успяваме да направим една малко по-стабилна връзка между бизнеса и образованието. Това е доста крехка връзка по принцип, не говоря само за нашия бранш. Смятам, че бизнес средите трябва да са малко по-ориентирани към образователните институции, защото така се раждат таланти, независимо за коя сфера става въпрос. Защото когато подхванеш някой млад човек, който има талант, и му дадеш правилните насоки, смятам, че ще излезе нещо прекрасно. И обратното - ако има талант, но не е подпомогнат и не му е подадена ръка, той може и нищо да не постигне. Тук целта на бизнеса е по-скоро да помогне за осъзнаването на младите хора - професионалното осъзнаване и осъзнаването на професионалната посока. Нормално е на 20 години да си по-темпераментен, колеблив, да си променяш мнението и желанията непрекъснато и смятам, че конкурсът NovaCity D-Zine Competition би могъл да бъде прекрасно начало за подкрепа на таланти. Не говоря само за нашия бранш, а по принцип.
 
По какво се различава луксозното строителство и луксозният дизайн от масовото строителство?
 
Мога да кажа какво се разбира под луксозно строителство от гледна точка на инвеститор, защото интериорният дизайнер работи върху продукт, който ние вече сме създали. Луксозността и изключителността на един проект започва от нас и се довършва от интериорния дизайнер. Не можеш да направиш луксозно жилище на нелуксозна локация. Не можеш да направиш изключително жилище на неизключително място, без да има някаква добавена стойност, която я има и в самия район - локация. Тази добавена стойност може да се състои в луксозно озеленяване и в дейностите в сградата - фитнес на открито, площадка за кучета, парти стая.

Българинът стана доста претенциозен, за което съм благодарна, защото крайният продукт е много по-добър и създава конкуренция. Ние инвеститорите трябва да впрегнем цялата си изобретателност, за да вмъкнем някаква добавена стойност, с която да впечатлим купувачите. Така че когато се говори за луксозно жилище, се започва от локацията и се минава през добавената стойност, тъй като луксозното жилище не може да бъде стереотипен апартамент, т.е идеята за изключителност и луксозност минава и през проектирането. Това е един дълъг цикъл, който започва от нас и завършва с интериорния дизайнер.

Част от луксозността идва от вложените материали в довършителните работи на жилището. Например в Полша трябва да има някакъв екзотичен елемент в сградите, което не е толкова типично за България. Тук се сблъскваме с въпроса какво точно е луксозно строителство? От гледна точка на инвеститора то е нещо с добавена стойност, което е сериозен разход за самия инвеститор. Поради тази причина за такива проекти се избират по-скъпи квартали, които могат да понесат тази по-висока цена на жилището. Инвеститорите правим чудеса, за да измислим какво да предоставим на бъдещите си клиенти. Автоматични врати, видеодомофон и портиер - това вече не се счита за луксозно, а за регулярно строителство. Луксът стъпва на тези неща и продължава нагоре.
 
Имате ли наблюдение върху работата на младите дизайнери и какво е мнението ви за тях?

Нямам представа как вървят техните проекти, защото в момента приключва третата седмица на конкурса NovaCity D-Zine Competition, а крайната дата е 20-ти май. Все още нямаме подадени проекти, имаме регистрациите на студентите и знаем бройката, но те все още не са разработили своя проект. Аз също съм изключително любопитна да видя творбите на тези младежи. Получаваме доста  въпроси, болшинството от тях са изключително релевантни и гледаме да отговорим по подобен начин, но въпреки това да им оставим свободата. 90% от отговорите съдържат в себе си "имате свобода".

Интересно ми е и как журито ще реагира на проектите на дизайнерите, тъй като всеки има собствени критерии. Ние сме дали общите, но става въпрос и за нещо индивидуално. Журито в NovaCity D-Zine Competition има поглед над интериорния дизайн като бранш, но имаме и двама членове, които не са интериорни дизайнери. Единият е арх. Добромир Добрев - авторът на архитектурния проект на сградата, и съм сигурна, че неговата посока на мислене е по-различна от тази на интериорните дизайнери. Още един член на журито - Анастасия Живаева, е представител на Chaos. Тя завършва магистърска степен по архитектура в УАСГ, но след това поема по малко по-различен път - 3D изкуството. В Chaos Анастасия работи по създаването на архитектурни сцени, различни типове видео съдържание, провеждане на обучения и др. Тя вероятно ще обърне внимание на технологиите, които навлизат в интериорния дизайн.

Имаме един микс в журито и ми е много любопитно какво ще се получи накрая. Интересно ми е не само да видим самия проект като проект, а сме помолили студентите да направят и кратко описание на това, което са изработили, за да видим какви идеи са им хрумнали. Има си професионалисти и сме оставили всичко на тях.