Декоративните бетонни подове - една нова възможност
Предлагаме нови интериорни и екстериорни решения за различна визия на пода, каза инж. Стоян Няголов, управител на "Ню Констракшън Груп".
Инж. Няголов, ваши партньори са едни от най-добрите фирми в сектора от Европа, Канада и САЩ. Разкажете повече за съвместната ви работа?
„Ню Констракшън Груп" ООД е компания, която предлага на българския пазар материали, продукти и комплексни решения за направа на индустриални и декоративни подове. Нашата фирма си партнира с наложени и утвърдени марки и фирми в бранша. Стремим се да предлагаме продукти, доказали своето качество не само в Европа, но и в целия свят. В момента сме пред финализиране на преговорите за съвместно партньорство с други две известни компании - едната е немска, а другата - английска. Чрез нашите партньори в момента предлагаме стоманени и полипропиленови фибри на фирма BEKAERT, които се използват за дисперсно армиране на бетони, продукти за повърхностна обработка на индустриални подове от фирма ROCLAND, синтетични смоли на фирма RINOL за направа на полимерни подове, машини за обработка на индустриални подове от BARTELL MORRISON и стоманени профили за фуги на фирма PEIKKO. В областта на декоративните подове работим и си партнираме с две фирми от САЩ. Това са ELITE CRETE SYSTEMS и CONCRETE POLISHING SOLUTIONS. Работим с всичките си партньори много добре. Нашият професионализъм, познанията ни в областта и коректното ни отношение се забелязват веднага от партньорите ни. Винаги можем да разчитаме на подкрепа и разбиране от тяхна страна при решаване на конкретни проблеми.
Може ли бетонът да има „философия" и какво представлява тя?
Радвам се, че задавате този въпрос, защото бетонът наистина има своя философия и той се придържа към нея независимо от това дали ние я разбираме или не. Аз винаги съм стоял зад принципа, че човек, който се занимава с бетон, трябва наистина да го прави с желание и любов, за да се опита да разбере поведението на този материал, който се използва от стотици години в строителството и има много предимства. Всеки, който се занимава професионално с бетон, трябва да успее да разбере неговата философия, за да насочи своите усилия именно в изтъкването на предимствата на този материал.
Може ли да се говори за тенденции в използването на определени материали?
По скоро за тенденции можем да говорим в областта на индустриалните бетонни подове, тъй като те са познати от много повече години. Определен вид продукти са наложени повече от 15 години, което в някаква степен определя и търсенето им. Освен това много важно е не само използването на определен продукт, но и спазването на цялостната технология по направата на даден под.
По отношение на индустриалните подове основно се използват т.нар. шлайфани бетонни подове и полимерните подови настилки. Последните намират приложение повече в различните отрасли на хранително-вкусовата и фармацефтичната промишленост, докато шлайфаните бетонни подове се използват в останалите сектори на промишлеността и част от общественото строителство: производствени предприятия, складови бази, терминали, подземни паркинги, открити площадки и гаражи, търговски площи и много други. Определени технологии и продукти имат добро поведение във времето и за момента все още не са намерили заместител, който да е по-добър.
Реновирането на бетон може ли да бъде сериозна работна ниша, особено в условията на криза?
Права сте, особено в последните години се натъкваме на много случаи, в които се налага реновиране на настилки и подове. По времето на строителния бум много от настилките са изпълнени некачествено, което в момента налага търсене на решение за реновиране.
Когато говорим за реновиране, трябва на разделим нещата на индустриални и на декоративни подове. Има много примери за това как не е трябвало да бъде изпълнен един под или настилка - не е спазена технологията, използвани са некачествени материали, липсват определени познания от страна на изпълнителя... Всичко това е довело до сравнително ранно компрометиране на пода.
В областта на индустриалните подове нашата фирма предлага продукти и системи за цялостно реновиране или частично репариране на индустриални покрития. Предлагаме и продукти за реновиране на стоманобетонни строителни конструкции и на отделни конструктивни елементи, които са ерозирали във времето по една или друга причина и изискват репариране.
При декоративните подове предлагаме различни възможности - технологии или продуктите за реновиране на стари подове, с цел да им бъде възвърната тяхната добра естетическа визия.
Политика на компанията е към всеки един конкретен случай да се подхожда индивидуално. Затова задължително се извършва оглед на място за констатиране на състоянието на пода, провежда се разговор с клиента, за да разберем какви са неговите очаквания и какви са условията на бъдещата експлоатация. Целта е на всеки клиент да се предложи конкретно необходимото му и работещо решение, което същевременно да бъде и финансово оптимизирано. Ние не работим просто, за да продаваме някакви продукти и услуги. Нашите ежедневни усилия са насочени към предлагане на технически издържани работещи решения и клиенти, доволни от крайния продукт.
Наскоро компанията ви получи наградата на Търговския департамент на САЩ. Призът бе връчен за съвместната ви работа в областта на декоративните подове с вашите партньори от Elite Crete Systems. Разкажете ни повече за тази награда.
Наградата на Търговския департамент на САЩ беше приятна изненада и за нас. Не сме очаквали това признание, но то ни радва много и показва, че усилията, които полагаме, и начинът, по който работим, са правилни, и има хора, които са оценили всичко това. Стремим се да наложим нови технологии на нашия пазар - особено в областта на декоративните подове, които са изключително атрактивни и интересни - най-вече за дизайнерите и архитектите, като хора, които творят непрекъснато. Опитваме се да предлагаме нови начини за постигане на различна визия на пода и по-скоро за направата на пода като интересен акцент от цялостното решение на дадена сграда и околно пространство. Възможностите, които тези технологии предлагат, са наистина големи, а ограниченията - много малко. Както казваме в кръга на шегата, но то е много близо до реалността - единственото ограничение е човешкото въображение, т.е. ако човек може да си представи визията на даден под, то той може да бъде изпълнен. Технологиите са нови - както за българския пазар, така и за много голяма част от европейския пазар. Това в някаква степен ни създава трудности. Но ние сме оптимисти и сме твърдо убедени, че рано или късно хората ще оценят възможностите и предимствата на предлаганите от нас технологии за направа на декоративни подове.
Кажете малко повече за самите технологии при декоративните подове?
Всъщност „Ню Констракшън Груп" предлага две технологии за декоративни подове. Едната технология е т.нар. „полиран бетон" - като вид декоративна настилка. Това е технология, която представлява сухо шлайфане на повърхността на бетона с помощта на специални машини и диамантени инструменти с цел постигане на определена естетическа визия. По този начин се открива естествената красота на този композитен материал - бетона, който в повечето случаи хората свързват с една сивота. Тенденциите в дизайна през последните години са насочени към естествените материали - бетон, дърво, камък. И бетонът все повече навлиза като елемент в интериорните и екстериорни решения. Тази технология има своето място. Разбира се, тя е по-подходяща за обществени и търговски сгради и по-рядко се прилага в еднофамилни жилища. Но дава възможност за направа на полиран бетон в различни цветове и нюанси, постигане на различни ефекти и направа на фигурни елементи.
Какво представляват тънкослойните декоративни покрития? Могат ли те да се нанасят директно върху паркет, ламинат, теракот?
Това е другата технология, предлагана от нашата фирма - т.нар. тънкослойни декоративни подови системи, наричани така поради малката си дебелина на полагане, в границите от 3 до 10мм. Едно от най-големите предимства на този вид декоративни покрития е това, че клиентът може да получи уникален под. Това се постига благодарение на различните техники на нанасяне и обработване и многообразието на цветове, постигано чрез специални химически реагиращи бои и оцветители. Основата, върху която се полагат тези покрития, задължително трябва да бъде бетон, стар или новоположен. Дълготрайността на тези тънкослойни покрития в голяма степен се предопределя от качествата и състоянието на основата.
Едно от предимствата на тънкослойните декоративни покрития е, че подът може да бъде подновен, когато човек иска да смени неговата визия. Полага се нов слой, обработен по друг начин, без да се нарушава т.нар. кота на готовия под. Тази технология не е много добре позната в България, малко са и местата, където човек може да я види изпълнена. Имаме няколко изпълнени обекта, но у клиентите все още има доза резервираност и съмнение - дали това решение е добро и как ще се държи във времето. А продуктите са разработени с идеята да бъдат достатъчно здрави и издръжливи. Тези настилки са подходящи както за интериора, така и за екстериора, и когато технологията бъде спазена, качеството на продуктите гарантира дълготрайността на пода.
Компанията ви провежда обучения за работа с продуктите за декоративни подове. Какво включват тези обучения и към кого са насочени?
Тъй като това са сравнително нови технологии, много малко фирми в България могат да изпълняват подове чрез тях. Нашата компания е минала специални едноседмичини обучения в САЩ и за двете предлагани от нас технологии. Политика на нашите партньори е продуктите и технологиите им да се предлагат само от сертифицирани дистибутори, т.е. фирми, преминали обучение, за да могат да разясняват на своите клиенти процеса на работа и да предлагат качествено изпълнение. „Ню Констракшън Груп", в качеството си на официален представител и партньор на двете американски компании, се придържа и следва тази политика. Целта на провежданите от нас обучения е да дадем на заинтересованите фирми една база от познания и умения за работа с продуктите и изпълнение на различните техники, за да им гаратираме спокойствие и увереност при стартиране на техния бизнес. Ние нямаме интерес да продаваме просто продукти на фирми или хора, които нямат предства как се работи, защото това веднага води след себи си негативи. За нашите клиеинти предлагаме и безплатно супервизиране в началото или при необходимост.
Друго изключително характерно за нашата компания, което се приема много добре от клиентите, са безплатните консултации и съвети, които даваме в областта на индустриалните и декоративни подове. Наша цел и стремеж е да увеличаваме и изидигаме познанията на клиентите ни в областта, за да има повече добре направени и по-малко лоши изпълнени подове.
Участват ли архитекти и дизайнери във взимането на решения относно декоративните подови настилки, които предлагате?
Те са може би на първо място, ако трябва да степенуваме видовете клиенти, и специално за декоративните подове за нас те са изключително важни. Архитекти и дизайнери биха могли да придадат уникалност на пода. И в повечето случаи съветваме клиентите, ако вече имат контакт с архитект или дизайнер, да обсъдим идеите с тях. Те са хора креативни и ние приветстваме, дори изискваме участието на такъв специалист. Затова се стремим да осъществяваме контакти и срещи с тях, за да могат да получат информация за предлаганите от нашата компания технологии и продукти.
Интервю на Ема Димитрова