Ефектът от доброто чуване, слушане и говорене
От началото на учебната година учениците от Първа английска гимназия в София се радват на нова за стандартите на страната ни класна стая.
Както citybuild.bg вече писа, тя се намира на втория етаж в сградата в центъра на столицата и е напълно различна от останалите. По идея и дарение на фирма Saint-Gobain Ecophon помещението е реновирано с акустични тавани и стенни панели, които спомагат за по-добра чуваемост и разбираемост на речта, и намаляват чувствително нивото на шума, което води до по-висока концентрация на учениците, и по-малко напрежение и стрес за учителите.
„Колегите са много улеснени в работата си от гледна точка на шума и осветлението в стаята", сподели директорът на училището Нели Петрова. „Освен това самата стая е много красива и приятна като интериорно решение. Особено важно е, че добре се чува, когато се преподават чужди езици, тъй като лексиката е от изключително значение, улеснено е и използването на техниката", допълни тя впечатленията си от новата придобивка.
Директорът на училището Нели Петрова
Според нея е важно не само да се мисли върху външните фасади на сградите, топлоизолациите и санирането, което безспорно води до намаляване на разходите, но и за комфорта вътре в стаите, който осигурява добра среда, повишава резултатите на учениците и се грижи за здравето както на преподавателите, така и на децата.
„За първи път в практиката си виждам нещо толкова интересно по отношение на звуковата изолация и на осветлението в класната стая", каза преподавателят по български език и литература Румяна Даскалова, която често ползва стаята на Ecophon.
„Първото ми впечатление като неспециалист беше комфорта, който се създаде в стаята. Усетих ефектите на доброто чуване, слушане и говорене. И в този смисъл, децата се почувстваха по някакъв начин специални, тъй като учат в една различна стая. Това им повдигна и самочувствието, настроението и мотивацията, с която идват в училище. Учениците от моя клас вече си знаят, че „това си е тяхната стая". И това ги прави по-добри стопани, които оценяват „собствеността си" и нейните привилегии, а това пък ги стимулира да се грижат за нея", споделя госпожа Даскалова ползите и възпитателният ефект от новата среда.
Новата стая възпитава и стимулира отговорността на учениците, споделя преподавателят по литература и български език Румяна Даскалова
„Що се отнася до преподаването на уроците в такава среда, говорим и за друг тип ефективност", допълва тя. „Класовете в нашето училище са с над 30-ина деца. Тук учат мотивирани деца, така че да говорим за проблеми с дисциплината ще бъде силно казано. Но, дори самото присъствие на 30 души в едно помещение ангажира лектора да говори по-високо, в същото време да напряга и вниманието на децата от последните чинове да слушат по -добре. Случва се често да изпадам в ситуацията да задавам въпрос и дете от по-задните редове наистина да не е чуло, и да помоли да повторя въпроса. Тук изключвам хитрините за печелене на време. Имам предвид наистина, когато това се случва. Това води до разконцентриране на децата от предните редици, които са чули, разбрали и вече имат отговор на въпроса ми. След подобно деструктуриране се очаква аз отново да ги организирам, да привлека вниманието им и да продължим нататък", обяснява госпожа Даскалова.
Според нея в новата среда тази ситуация почти не се случва. „Позволявам си да говоря с нормален тембър и съм сигурна, че ме чуват от всяка посока на стаята. Това води до спокойствие и в моята работа, и в тази на децата. Тъй като преподавам български език и литература, при нас основният инструмент на работа е словото, говоренето, слушането и чуването, в които глаголи влагаме и метафоричен смисъл. Ако по-лесно се чуваме, по-лесно се разбираме и резултатите са по-добри".
В стаята на Ecophon учениците се чувстват най-добре
„Eдна такава среда е много полезна за здравето. Не е тайна, че при учителите най-деликатни са проблемите, свързани с гласа. Почти няма колега, който да не си е губил гласа от напрежение. Освен това и градският шум е изолиран, което води до липсата на умора", продължава г-жа Даскалова.
„Ще ви дам и друг пример. Миналата година правихме уроци по публично говорене. Всяко от децата трябваше в рамките на три минути да говори пред съучениците си. Изведнъж се оказа, че те разбраха колко много време могат да бъдат тези минути, в което трябва говориш, да си атрактивен и интересен, за да успееш да задържиш вниманието. Една част от учениците получиха по-ниска оценка точно защото не успяха да се справят с владеенето на тембъра, интонацията и силата на гласовете си. Сега децата казват, че ако са правили презентациите си миналата година в тази стая, резултатите им щяха да са много по-различни", завършва тя.
Виляна Павлова
Снимки: citybuild.bg