Експертен съвет избра вариант за трасе на метрото до Студентски град
Очаква се обаче допълнително проучване.
Заседанието на специализирания състав на Общинския експертен съвет се проведе в петък в НАГ. На него беше обсъдена разработка на три варианта на продължение на втори диаметър след МС „Витоша" в посока „Студентски град". Сравнението е към прогнозни години 2020 и 2040г.
Експертният съвет предпочете ВАРИАНТ 2 (ВИОЛЕТОВ): МС Витоша - МС1 Черни връх (в близост до ул. "Димитър Манчев") - МС2 (кв. Витоша, ул. "Стефан Савов") - МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" - ул. "Проф. д-р Иван Странски") - МС4 Спортен комплекс НСА (ул. „Акад. Стефан Младенов" - ул. "Проф. Атанас Иширков" - МС5 Студентски град (Студентска поликлиника). Дължината на новия участък е 4,906 км с пет нови метростанции.
Втори вариант дава най-добри показатели по отношение на превозени пътници и спестено време. Той е най-дълъг и с една метростанция в повече, което обаче ще го направи и по-скъп. Увеличението на броя превозени пътници при този вариант е 18970/23446 (данни за 2020/2040г.). Останалите два варианта са:
ВАРИАНТ 1 (ЧЕРВЕН): МС Витоша - МС1 Черни връх (в близост до ул."Димитър Манчев") - МС2 (кв. Витоша, комплекс Сити Гардън) - МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" - ул. "Асен Разветников") - МС4 Студентски град (бл. 24). Дължина на новия участък - 4,056 км с четири нови метростанции.
ВАРИАНТ 3 (ЗЕЛЕН): МС Витоша - МС1 Черни връх (в близост до ул. "Димитър Манчев") - МС2 (кв. Витоша, комплекс Сити Гардън) - МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" - ул. "Асен Разветников") - МС4 Студентски град (ДГ 79 Слънчице). Дължина на новия участък - 3,670 км с четири нови метростанции.
Според СПАСИ МЕТРОТО, тези три варианта, въпреки, че са дефинирани като за средна до далечна перспектива, споделят три съществени слабости: не са съобразени с растежа на града, не се съобразяват с населението в перспектива, игнорират интегрираността на транспорта. Неправителствената организация смята, че Вариант 2 в голямата си част е добър, само че след бул. "Симеоновско шосе" трябва да не завива на север, а да спре зад Зимния дворец на спорта и да използва наличието на държавни и общински терени, за да оформи нужния интермодален терминал в близост до входа на НСА. Цялото становище вижте тук.
Ема Димитрова