Камарата на архитектите иска вето върху част от промените в ЗУТ
КАБ настоява за нормален дебат и приемане на по-добри решения.
Приетите в края на миналия месец промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ) затрудняват инвестиционния процес, усложняват и оскъпяват административното обслужване, нарушават основни принципи на отношенията в устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството и ограничават основни права на гражданите до степен на противоконституционност. С изменението и допълнението на чл. 24 (регламентиращ височината на сградите) и други разпоредби от ЗУТ се влошават условията за упражняване на професията "архитект", казаха от Камарата на архитектите по време на пресконференция днес. В искането й за вето върху промените Камарата е подкрепена в Декларация от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП), Българската асоциация на архитектите и инженерите - консултанти (БААИК), Съюза на ландшафтните архитекти (СЛА), Съюзът на архитектите в България (САБ) и Сдружението на архитектите-проектанти в защита на авторското право в архитектурата (САПЗАПА).
Порочната практика с предложения за второ четене към определен законопроект да се променя съществено неговата цел и съдържание води до големи рискове от приемане на недобри регламенти и поставя под съмнение защитата на обществения интерес. Приетите по този начин текстове в ЗИД на ЗУТ са без връзка с внесения от Министерски съвет законопроект, без обща основа и свързаност, без да са проведени обществени консултации, без оценка на въздействието и без мотиви, смятат от КАБ. Професионалните, браншови и много граждански организации считат, че има нарушения на законодателния процес и че са налице основателни причини Народното събрание отново да обсъди приетия ЗИД на ЗУТ, за да се осигури възможност за нормален дебат и да се възприемат по-добри решения.
Снимка: Пресконференция онлайн. Юридическият съветник на КАБ Борис Милчев, председателят на УС на КАБ арх. Владимир Милков и зам.-председателят на УС на КАБ проф. д-р арх. Борислав Борисов.
От Камарата на архитектите представиха нагледно как ще се изменят формата и обемът на сграда с много често срещани показатели при една и съща застроена и разгъната площ преди и след изменението в ЗУТ, прието в парламента. Според Камарата етажите не само няма да намалеят, а дори в някои случаи могат да се увеличат, но ще се имитира по-ниско застрояване чрез „счупването" на сградата при така наречената кота корниз, която става задължителна дори в случаите, когато сградата не е разположена на улица и стои свободно в парцела си, без да засенчва съседите. Околовръстните тераси на последните „тортообразни" етажи не се броят в квадратурата, но след време се остъкляват, с което на практика застрояването дори се увеличава.
Източник: КАБ. Пример за една и съща застроена и разгъната площ преди и след изменението в ЗУТ.
Премахването на ясното правило за определяне на височина в чл. 24, ал. 3, и връщането към положението преди него, когато сградата се разчленява на отделни стени, всяка от които има собствена височина, ще доведе отново до различни тълкувания при по-сложните терени и така ще се създадат условия за корупция, смятат от Камарата на архитектите.
Източник на снимките: КАБ. Примери, които показват как след премахване на правилото за определяне на височина в ал. 3 на чл. 24 ще се върне положението преди него, когато сградата се разчленява на отделни стени, всяка от които има собствена височина.
Приетата нова ал. 16 на чл. 148 от ЗУТ предвижда разрешение за строеж да се издава едва след прилагане на плана за регулация, включително на уличната регулация. Според браншовите организации въвеждането на ограничението блокира застрояването, т.е. привличането на инвестиции и развитието на населените места. Възможен резултат е поставяне в безизходица на дребните собственици в полза на предприемачи с по-голям финансов ресурс. От тази гледна точка, забраната според експертите не решава проблема с транспортната инфраструктура в урбанизираните територии, а го задълбочава.
Според браншовите организации е необходимо да се преразгледа и приетото ново изречение в края на чл. 154, ал. 5 от ЗУТ - „заповедта за допълване не подновява срока за започване, съответно за завършване на строежа". Алинеята касае измененията в одобрен инвестиционен проект след издаване на разрешението за строеж.
Браншовите организации са и против приетата нова редакция на чл. 39, ал. 3, която касае промяна на предназначението на сграда - обект на образованието, науката, здравеопазването или културата, както и на спортни обекти и съоръжения или на части от тях. В тази връзка възражение има и относно новата редакция на чл. 134, ал. 9 (за изменение на подробните устройствени планове за промяна на предназначението).
Според браншовите организации корекция трябва да има и по новата ал. 4 на чл. 43 (свързан с изисквания за гаражи и места за паркиране за нови сгради), както и в две нови алинеи, които ограничават приложението на сега действащата разпоредба на чл. 81, ал. 4 (която касае отчуждаванията за прокарване на нова задънена улица в урегулирана територия). Браншовите организации смятат, че новата ал. 12 на чл. 127 (за общественото обсъждане на проектите за подробни устройствени планове) предвижда неоправдано кратък 14-дневен срок за оспорване, а новата ал. 13 ограничава драстично кръга от лицата, които могат да оспорват общите устройствени планове.
Още две забележки имат организациите във връзка с контрола в инвестиционния процес, както и заради неприети текстове във връзка с обявяването за противоконституционен на 15-годишния срок за започване на отчуждителни производства на частни имоти за публични нужди.
Мотивите за искането за налагане на вето върху ЗИД ЗУТ може да видите тук. Ако вето не бъде наложено, браншовите организации ще се обърнат към европейските институции.
Ема Димитрова