До края на строителството движението ще е затруднено

11256
Работим по различни технологии за изграждане на метрото, за да не натоварваме излишно трафика, каза за citybuild.bg инж. Илия Тасев.

Инж. Тасев, като директор направление „Метрополитени", как върви изграждането на вашия участък от строителството на втори метродиаметър?

„Трейс Груп Холд" АД изгражда участъка от НДК до бул. „Черни връх" с дължина 2,6 км и 3 метростанции: 9-НДК, 10-бул."Свети Наум" и 11-бул."Джеймс Баучър". По време на строителството на НДК на груб стоеж са изградени тунелната връзка между НДК и Свети Наум и част от самата 10-а метростанция бул."Свети Наум". Нашата задача е доизграждане на 9-а и 10-а метростанции и прокопаване на тунел от 10-а метростанция до "Джеймс Баучър".  

 

 

Изграждането на конструкцията на метростанция 11-бул. „Джеймс Баучър" е по договор с друг изпълнител. Нашата задача е изместване на инженерни системи, за да може да се обезпечи изпълнението на конструкциите. Наше задължение е и вътрешната архитектура и възстановяването на пътното платно след приключване на строителството.

 

Задачата на "Трейс холд груп" включва още изпълнение на диспечерски системи за управление на движението, електроснабдяването и санитарно-техническите съоръжения; доставка и монтаж на оборудване за транспортна автоматика за управление на влаковете и регулиране скоростта на движение; комплексно оборудване и изграждане на система за електроснабдяване, станционни и линийни съоръжения, както и монтаж на система на влакова радиовръзка, диспечерски връзки, аудиовизуални и други слаботокови системи.

 

 

По отношение изграждането на метростанция 9-НДК трябва да се стиковаме с турската фирма, която изгражда участъка по бул. „Витоша" до кръстовището с бул. „Патриарх Евтимий". В момента се проектира. За входовете на метростанциите може да се наложи промяна в плановете - във връзка с изместване на съществуваща инфраструктура: електрически кабели, канали, водопроводи и т.н. Но към момента за тази метростанция са предвидени четири входа: на четирите ъгъла на кръстовището бул."Витоша"-бул."Патриарх Евтимий".   

 

За метростанция 10-бул."Свети Наум" входовете ще бъдат четири: пред и срещу хотел "Хемус", пред и срещу Сити центъра. В момента изпълняваме конструкциите на самата станция и вестибюлите.

 

 

Входовете за метростанция 11-бул."Джеймс Баучър" ще бъдат на ул. „Златен рог"-бул."Черни връх", на градинката пред Кръста, на ул. „Майор Томпсън"-бул. „Черни връх" и пред Пощата.

 

 

На схемата: Два от входовете за метростанция 11-бул."Джеймс Баучър" - ъгъла на ул."М.Томпсън" и бул."Черни връх" и пред Пощата

 

На снимката: Единия вход на ъгъла на ул."М.Томпсън" и бул."Черни връх"

 

 

На снимката: Другия вход пред Пощата на бул."Черни връх"38

 

В участъка от ул."Майор Томпсън" до ул."Елин връх" над тунела за метрото ще има подземни паркинги. В момента в този участък по бул."Черни връх" изместваме инженерната инфраструктура: телефонни кабели, електрокабели, водопровод и канал. Работите там трябва да приключат до 5 февруари, за да почнат колегите работа по конструкцията. 

 

 

Какви трудности срещате?

Проблеми дал бог, но това е нормално, когато се работи в градски условия. Съществуващите инженерни системи трябва да претърпят реконструкции, така че проблеми има, но „Трейс груп холд" е фирма с достатъчно голям опит в строителството, така че търсим варианти, използвайки различни технологии на строителство, за да не затормозяваме допълнително трафика. Специално на кръстовището на бул"Патриарх Евтимий" и бул."Витоша" ще работим по милански способ - с цел да не се спира движението. Ще изградим шлиц стени, върху които се прави плочата, а изкопаването се извършва отдолу.

 

Как ще се работи по бул."Черни връх" над хотел „Хемус"?

„Черни връх" ще се прави още по-сложно като технология, защото плочата ще бъде правена на две части - изграждане на шлиц стените и половината плоча от западната страна, след това изграждане на шлиц стените и останалата половина от плочата от източната страна. След това пак ще бъде малко притеснено, защото в самата плоча ще бъдат оставени технологични отвори, за да се подават материалите, необходими за изграждане на подземните етажи.

 

 

Как се осъществява сътрудничеството ви с Центъра за градска мобилност във връзка с организацията за движение?

Предварително се прави проект за временна организация за движението, която се внася в Комисията по безопасност на движение в Столична община, разглежда се и се приема.

 

В определени дни, особено когато има проблеми с почистването на снега, има големи задръствания от "Хемус" нагоре - случва се придвижването да е с 1км в час?

Много дълго време сме оглеждали какво може да се направи по този въпрос. Няма начин. Тази част от "Лозенец" никъде няма удобен изход на бул."Никола Вапцаров", което би облекчило нещата в някаква степен.

 

Докога ще продължават проблемите със задръстванията?

През цялото време на строителството ще бъде притеснено. Малко по-добре ще бъде след като бъде изградена плочата и когато се остави само тази част от платното, където са технологичните отвори, които ще обслужват строителството. Приблизително това ще продължи две години.

 

Фирмата има ли ангажимент по време на изкопни работи да осигурява нормалното преминаване на гражданите?

Навсякъде, където има изкопни работи и не е възможно директно преминаване, ще бъдат монтирани пасарелки (бел. ред. - модули, които позволяват достъп до различни дължини и нива).

 

Интервю и снимки: Ема Димитрова

 

*Втори метродиаметър е с дължина 6,4 км и включва 7 метростанции. Трасето обхваща едно от най-натоварените направления на града и свързва централната градска част с основните транспортни възли на столицата - централна гара и централна автогара, основните входно - изходни артерии, както и с първата линия на метрото и с големите жилищни комплекси.