Ще модернизират най-дългия жп тунел в България – „Козница“
През март НКЖИ започва строителните работи по тунела, дълъг 5 812 метра.
След приключването на ремонта скоростта в жп участъка между Копривщица и Стряма, част от Трета главна жп линия София-Бургас, трябва да се увеличи четири пъти. Договорът за строителство предвижда премахване на амортизираните жп линия и контактна мрежа от тунела, изгребване на съществуващата баластова призма и транспортирането ѝ до депо, изграждане на двойна отводнителна система - канавки и дренажи, и полагането на дебела бетонна плоча. Върху нея ще бъде положен нов безнаставов железен път с релси тип UIC 60 - за по-висока товароносимост.
Новата жп линия ще е без баластова призма, за да се избегне замърсяването ѝ от превозите на традиционно големите обеми насипни материали в тунела, които при завихрянето на въздуха я замърсяват и разкалват, което в резултат води до задължително намаляване на скоростта на влаковете. След това ще бъде монтирана нова контактна мрежа и осветление на тунела, каквото никога досега не е имало.
Проектът е част от изпълнението на обект „Рехабилитация на железния път, изкуствените съоръжения, съоръженията и устройствата на системата за електроснабдяване от железопътната инфраструктура в участъка Копривщица-Стряма от км 100+525 до км 106+337“. Изпълнител е „Инфраструктурно строителство" АД. Стойността на проекта е 24 милиона лева.
До приключване на ремонтните дейности движението на влаковете в участъка ще бъде изцяло преустановено. За клиентите на националния железопътен превозвач ще бъде осигурен превоз с автобуси. Очаква се в началото на октомври догодина „Козница" да бъде напълно обновен.
Тунел "Козница" е най-дългият железопътен тунел в страната. Той е построен в периода 1949-1951 г. Намира се на железопътната линия София-Бургас, на територията на общините Антон и Карлово, между гарите Копривщица (общ. Антон) и Стряма (общ. Карлово), обслужващи съответно градовете Копривщица и Клисура. Тунелът преминава под рида Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора. Тунелът е прокопан от Трудови войски под ръководството на капитан Атанас Панайотов, а ръководител на обекта е инж. Коларов, син на Васил Коларов. Последният му ремонт е извършен през 1993-1994 г.