Наша отговорност е не само да вникнем в миналото, но и да се стремим към бъдещето

3507
Това каза арх. Йоханес Баар Бааренфелс, който беше гост на архитектурния форум SHARE Sofia 2017.

Арх. Баар Бааренфелс е основател на Baar-Baarenfels Architekten, Австрия. Той беше лектор в мотивационна конференция за студенти по архитектура в рамките на форума, а акцент в презентацията му беше преустройството на Palais Rasumofsky във Виена - паметник на културата.

 

 

Арх. Йоханес Баар Бааренфелс е роден в Залцбург през 1963 г. и завършва Виенския технически университет. Основава Baar-Baarenfels Architects през 1991 г. Списъкът на проектираните от него сгради включва Car showroom във Виена, Houses and Apartment houses във Виена и Бургенланд, Worldwide shops за бижутерийната компания Misaki, магазини в Залцбург, Виена и Дюселдорф за фирма Sportalm, лофт в Берлин, две жилищни сгради в Kaasgrabengasse във Виена, преустройството на Palais Rasumofsky във Виена. Архитектурният офис понастоящем работи върху офис сградата Strickfabrik във Виена и къща в Сънсет Бийч, Кейптаун, Южна Африка.


Снимки: CityBuild.bg

 

Арх. Бааренфелс, какви са изискванията за запазване на историческите сгради в Австрия?

 

Австрия е страна, богата на история, и съществуват много законодателни регулации за запазване на историческия елемент. В случая с преустройството на Palais Rasumofsky във Виена ни беше позволено да премахнем всичко, което е добавено след бомбардировките по време на Втората световна война и не е автентично.

 

Договарянето на всяка една подробност продължи три години, като се получи добра комбинация между нова и стара архитектура. Създадохме покривна конструкция със слънцезащита, носеща усещане близко до оригинала, но от стоманена конструкция, зад която има остъкляване, като алуминиевите профили дават интересен ефект на светлина и сянка в интериора. Монтирахме и едно ново нестандартно стълбище със сложна свободна геометрия  и минималистична визия, за което трудно се наложихме над строителите - стъклените конструкции поддържат стоманата, като стоманените профили са разработени специално за проекта.

 

 

 

 

 

 

 

 

Темата, която избрахте за презентацията си, беше "Съзнание и възприятие". Защо?

 

Причината за това е, че отговаря на духа на моята работа и най-вече на съвместния ни проект с арх. Христо Генчев за Ларгото в София /новата визия за куполите е на инженеринговата „Прототип" ЕООД - бел. ред./. Вярваме, че този проект промени възможно най-малко неща в площада, но същевременно му даде някакъв импулс и по този начин трансформира цялата монументалост на следвоенната архитектура.

 

Акцентираме не само върху инженерната гледна точка, но и върху символиката. Проектът отразява идеята ни чрез материали и конструкция околното пространство не само да се види през прозрачните куполи, гледано отдолу, но и да се отразява в стъкленото покритие отгоре по интересен начин - като ефимерно напомняне за близкото минало. По този начин - чрез чувствената форма, сякаш се обхваща и светлото бъдеще, в което вярваме. 

 

 

 

Какво е Вашето послание към българските ви колеги?

 

Имаме отговорност към обществото не само да вникнем в миналото, но и да се стремим към бъдещето.