Няма да има винетки за Северната скоростна тангента в София

1175
Това обяви днес премиерът Бойко Борисов след правителственото заседание.

Премиерът сложи край на споровете между АПИ и Столична община дали да трябва винетка за ползване на Северната скоростна тангента. След днешното правителствено заседание, той обяви пред журналисти, че пътят ще се ползва безплатно. "Както Южната дъга на околовръстния път, така и Северната скоростна тангента беше направена за удобство на хората. Така че съм казал на АПИ да си променят плановете", каза Борисов.

 

Споровете дали е нужна винетка вървят от края на миналата година, когато тангентата става част от новата магистрала "Европа", която свързва София и Калотина. Позицията на пътната агенция беше, че тя никога не е планирана като градски булевард, а като участък от републиканската пътна мрежа, по който да се изнесат камионите.

 

"Северната скоростна тангента ще бъде изключена от списъка на пътищата, за които е нужна винетка и благодаря на премиера Бойко Борисов, че прие аргументите ни. Тангентата пресича територията на Столична община и се използва от жителите на 5 столични района като път, който им осигурява достъп до другите райони на София. ССТ извежда голяма част от трафика, който преминава през центъра, и е изключително важна както за намаляване на задръстванията, така и за подобряване на качеството на въздуха", каза кметът Йорданка Фандъкова.

 

"Разбираме аргументите на АПИ, че Северна тангента е връзката между магистралните пътища и е задължително всички коли, които пътуват по тях, да имат винетен стикер. В същото време хората, които живеят в София и се движат само в рамките на общината, е логично да я ползват за своите градски пътувания без винетка, защото те не я ползват като част от Републиканската пътна мрежа", каза още кметът.

 

Очаква се да започне строителството на продължението на Южната дъга от „Младост“ до автомагистрала „Тракия“. Главният архитект на Столична община изработи регулационен план и идеен проект за трасето на Околовръстния път от бул. „България“ до автомагистрала „Люлин“. В края на декември изтече процедурата за обявяване на регулационния план в Държавен вестник и предстои разглеждане на възраженията и препоръките от експертен съвет.

 

На 28 декември АПИ и СО се разбраха за северната част на Околовръстния път на София да не се изискват винетки, за южната и досега не се изискват. Целта на срещата беше да се намерят работещи и ефективни решения, свързани с ползването на републиканската пътна мрежа от жителите на северозападните и югоизточните квартали на София.


До 25 януари работна комисия на експерти от Агенция „Пътна инфраструктура“ и от Столична община трябва да излезе с решение, с което да се удовлетворят исканията както на агенцията, така и на общината относно ползването на участъци от републиканската мрежа на територията на общината, включително и на Северната скоростна тангента, казаха малко по-късно от АПИ. Целта е да не се намаляват приходите на агенцията от пътни такси, основно тол за превозните средста над 3,5 тона, които ще се събират от 16 август, тъй като те са необходими за изграждането и поддържането на инфраструктурата.

 

Заместник-кметът на София Дончо Барбалов каза след срещата, че има още много да се работи на експертно ниво, защото трябва да намери законосъобразна форма, която да е съобразена с очакванията на хората от столицата, но и да се осигури финансов ресурс за развитието и поддържането на транспортната инфраструктура. Барбалов подчерта, че предстои да се обсъди дали Столична община ще има възможност да поддържа Северната скоростна тангента, тъй като в момента 16-километровият участък се поддържа от АПИ. Надявам се в рамките на добрия диалог да намерим приемливо за всички решение, каза заместник-кметът на София.