Правилният подбор на дейности пред Централна гара ще съживи пространството

3651
Има много световни примери за центрове с културна дейност до жп гари и транспортни възли, каза Мартина Стефанова от сдружение UnderGara.

В четвъртък UnderGara представи резултатите от своите предпроектни проучвания и концепция за развитие на подлеза пред Централна жп гара София. Към края на ноември е възможно „Пазари Възраждане" ЕАД, на което Столичният общински съвет изненадващо и без публично обсъждане даде пространството, да направи задание, което да включва анализ за вида обекти в подлеза, стана ясно на срещата. Това, което не е ясно, е дали Столична община и капиталовото дружество към нея ще се съобразят с проекта на UnderGara, разработван вече близо две години и половина и подкрепян от чуждестранни партньори.

 

Диалогът с UnderGara е преустановен от страна на Столичния общински съвет от февруари месец, т.е. още преди кандидатстването на сдружението по Програма „Европа". А прехвърляйки пространството, Столична община се отказва доброволно от безвъзмездното му финансиране, защото „Пазари Възраждане" като търговско дружество няма право на такова, а единствено на възмездно кредитиране при евентуално по-ниска лихва.

 

Снимка: Михаил Новаков. Мартина Стефанова /отляво/ по време на междунaрoдната среща за съвременни изкуства IETM София през октомври 2014г.

 

Мартина Стефанова завършва графичен дизайн в Москва, където живее дълги години, след което специализира една година анимация в Южна Корея. Някъде по това време решава да се върне в родината. През годините Мартина открива различни измерения на дизайна, работейки в рекламата (като дизайнер и арт-директор). Интересен момент в кариерата й е проектът-експедиция "По следите на Волжка България" в град Пенза (последното българско царство на Волжка България), в резултат на която реализира самостоятелна пътуваща изложба в България и чужбина (Виена, Прага). В последните години Мартина започва да се занимава активно с културни проекти. Тя и Дойчин Котларов са инициатори на ежегодния ДОМА Арт Фест на фондация Дома Арт, на която са съучредители. Фондацията е партньор на UnderGara

 

Мартина, разкажете накратко за развитието на проекта за пространството пред Централна жп гара?

 

Проектът UnderGara започна преди две години и беше много силно застъпен от самата община, а по време на кандидатурата на София за Европейска столица на културата 2019 беше изведен на преден план. Веднъж предадохме нашата концепция, подробно разписана. От пет месеца работим върху концепция на управление, изпълняваме проект по програма "Европа" на Столична община и правим предпроектни проучвания. Преди месец обаче обектът бе рязко отдаден на „Пазари Възраждане", които са капиталово дружество към Столична община.

 

Сега представяме резултатите от тези пет месеца, като проучванията включват и социологическо изследване за това каква е нагласата на хората за пространството на предгаровия площад и подлеза, как усещат нашата идея и намеренията на „Пазари Възраждане", на които беше отдадено пространството.

 

Нагласите на хората показват какво искат да видят, какво искат да се случва на това пространство. Като цяло има и негативни мнения, но това е нормално, след като повече от десет години подлезът стоя запустял, не се чистеше и поддържаше, боклуците се хвърляха в малките пространства и се получаваше екологична бомба.

 

Ние предлагаме модел за управление на това подгарово пространство, което разполага със 140 празни помещения. Идеята ни е мястото да се управлява от външен борд, състоящ се от представители на "Пазари Възраждане", на гражданския неправителствен сектор, а защо не и чуждестранни представители?

 

Концепцията ни е в няколко модула, като един от тях е Арт център с културна инфо точка, билетен център, изложбени пространства, споделено работно пространство, арт-клуб, кафе-клуб и книжарница.

 

Другият модул е Вело център с охраняем велопаркинг, какъвто няма в България, както и скейт/байк парк. Мястото е транспортен възел, който не трябва да изключва велосипедите като транспорт. Всъщност, оказа се, че София е една от столиците в света, която се нарежда до Копенхаген по брой хора, които карат велосипеди - странно, но факт. Сдружение „Велоеволюция", които са партньори по проекта, потвърдиха тази информация.

 

Друг модул в нашата концепция е Социално-информационен център, който да развие три проекта: Hope in Station, Work in Station, както и един френски проект за социализиране на европейските гари - „Улицата не е дом" /Samusocial International/, чрез който на тези пространства се работи с бездомни хора за тяхната интеграция, намиране на работа и т.н.

 

Предвиждаме и още един модул - Търговски център, който да е в хармония с всички останали центрове - т.е., магазините да са подбрани, да бъдат качествени и да заживеят в хармония. Целта е да не си съседстват несъвместими неща. Естествено, че трябва да има ресторанти и кафенета, билетен център и изобщо това, което е необходимо за един предгаров площад.

 

Освен тези четири модула, предлагаме Визуална концепция, която да подчертава характера на мястото - място за срещи и работа, култура и творчество.

 

 

По какво се различава това, което вие предлагате, и това, по което работят „Пазари Възраждане"? Имат ли те проект и стратегия, или просто обновяват пространството по стандартния за общината начин?

 

От „Пазари Възраждане" се очаква евентуално да реализират проект, подобен на Женския пазар. Нашето мнение обаче е, че комбинацията пазар-култура е много фина материя и много трудно може да се получи, ако не се направи с правилния микс от обекти. Това първо. Второ, с предвижданата търговска част и съществуващите вече магазини на ниво площад и вътре в гарата се рискува изборът на правилните обекти в подлеза.

 

Ще предложим нашия проект и се надяваме да бъдем чути - ако не във всичко, то поне в някои аспекти. Надяваме се да бъдат използвани проучванията, които сме направили. Защото работим и с интернационални партньори - като Trans Europe Halles, които са очаровани от идеята и от пространството на Ротондата и ни подкрепят. Също така сме в партньорски отношения с Културен център GRAD в Белград. Те обживяват запустели пространства с такъв тип дейности, които и ние предлагаме.

 

Много хора казват, че има разлика, когато става дума за гара и за транспортен възел. Всъщност, разлика няма - въпрос е на правилен микс. Имаме три примера за центрове с културна дейност, разположени в непосредствена близост до жп гари и транспортни възли. Това са Bikini Berlin, който също е с 50 на 50 търговска и културна дейност, Savamala на гарата в Белград, където се намира и културният Център GRAD, и Дизайн завод "Флакон" в Москва.

 

 

Кога ще представите концепцията на Столична община?

 

До 16-ти септември (утре - бел. ред.) трябва да отчетем целия проект пред общината - с всички проучвания, предложения за партньорства и модули, които сме разписали, за да получим остатъчното ни финансиране (30%) съгласно правилата на Програма „Европа". Надяваме се комуникацията да продължи, за да може да се реализират тези пространства по начина, по който ние предлагаме, а не да се направи на парче без стратегия, както се случва през последните 20 години в нашата страна.

 

Независимо какво ще се случи, ние внимателно ще го следим, и при първо наличие на основание за нередности ще се обръщаме към медиите и ще посочваме проблема! Все пак сме отделили две години безвъзмезден труд по този проект.

 

Интервю на Ема Димитрова