Представиха технически проект за първия кампус в Студентски град в София

2971
Той е направен с участието на Министерство на образованието и университетите.

Разработва се технически проект за Подробен устройствен план на първия кампус на територията на "Студентски град". Днес той бе представен от кмета на София Йорданка Фандъкова и кмета на район "Студентски" Димитър Дилчев.

 

На 28 май обявени резултатите от оценяването и класирането на конкурсните проекти в открития конкурс за проект с предмет: „Изготвяне на идейна разработка на проект за обект „Жилищно-общежитиен комплекс от затворен тип в ж.к. „Студентски град", гр. София". На публичното заседание на журито бе обявено името на проектанта на класирания на първо място проект - ЕТ „ПИТАЛ - Александър Петров".

 

Планът се изготвя на базата на приетия през 2008 г. нов Подробен устройствен план, с който се запазват над 220 дка зелени площи, включително и в двора на Националната спортна академия, както и се обособяват над 10 кампуса за общежитията. Планът включва 27 дка площ, където са четири общежития - три на Техническия университет и едно на Минно-геоложкия. Обособяват се алеи и площадки с озеленяване. Предвиден е и паркинг на 2 нива с 40 места.

 

 

Пространството е свързано с бул. „Никола Габровски" и ул. „Проф. Боян Каменов", от която ще е основният достъп до зоната от северната й страна. Спортен комплекс от южната страна и началото на МГУ и корпусите на ТУ са от източната страна.

 

Предвидено е съчетаване на обитаване, отдих, обществено обслужване, паркиране, озеленяване и спорт. Ще има контрол на достъпа както за автомобили, така и за пешеходци и велосипедисти. Основна част от разработката в това отношение е изграждането на сграда с един главен вход, с визуален контакт от помещението за охрана и видеонаблюдение и 5 пешеходни входа с достъп с чип към всеки блок.

 

Общественото обслужване е изведено по периферията от северната част на кампуса и макар че е в рамките на защитената територия, достъпът до обектите за обществено обслужване и зареждане ще бъде от ул. „Проф. Боян Каменов".

 

Предложени са устойчиви решения за настилки, като тази по уличната мрежа и пътеката за бягане е съответно черен и червен асфалт. Настилката около блоковете и по основните връзки ще е унипаваж 6 см, настилката по малките алеи ще е сипица. За снегопочистване са предвидени основните връзки и улиците. Малките алеи не се почистват от сняг поради ниската интензивност на ползване в този период.

 

 

Озеленяването цели запазване на високата дървесна растителност и включването й в новата композиция от алеи, с оптимален достъп до обектите и създаване на възможност за отдих и учене на открито с разположените над 160 пейки по цялата територия. Проектът предвижда пълно запазване и използване в композицията на наличната висока растителност, като такава се премахва само в зоните на автомобилното движение. Премахнатите видове ще са основно самонастанила се растителност джанка и ябълка. Където се налага, ще бъдат направени промени в алейната мрежа с цел запазване на наличната растителност.

 

Новопроектираната растителност цели създаване на отделни пространства и подчертаване на декоративния ефект на съществуващите дървета. Предвидена е ограничено нова дървесна растителност - основно ниски кълбовидни видове пред блоковете и няколко акцентни растения покрай автомобилното минаване. Предвидена е иглолистна растителност, ограничаваща погледа към павилионите от страната на кампуса. Ограничено са оформени малки цветни групи от многогодишни цветя с ниски изисквания за поддръжка. Предвидените дървесни, храстови и цветни групи осигуряват целогодишно декоративен ефект чрез различното време на цъфтеж - отново с малки разходи за поддръжка. Цъфтящите живи плетове от видове, които не изискват подрязване и оформяне, целят закриване на зоните за паркиране.

 

Парковото осветление предвижда осветители с нисък разход на енергия, разположени по основните алеи.

 

 

Предвидената схема на поливната система осигурява 100% покритие на територията. Предвидено е изграждането на сондаж/и. С оглед липсата на данни за водоизточник и неговият дебит, не са предвидени буферен резервоар /вкопан/, както и помпени съоръжения. Ще бъдат разработени определен брой поливни кръгове.

 

 

 

Металните решетки, преминаващи през обществено обслужващите обекти, са част от оградата, като следват същия принцип на формообразуване. В тази зона оградата е с по-голяма от нормалната височина от 220 см, именно с цел маркирането на тези обекти. Те са от леки метални конструкции, остъклени със стъклопакет, и в някои части с термопанели. От страната на кампуса те са "прикрити" с нискостеблени иглолистни дървета. Включени са и необходимите технически инсталации. Дизайнът на оградните модули позволява голяма вариация на растера посредством огледално завъртане на модулите. Това според проектантите прави дългата оградна структура по-динамична и интересна за преминаващите пешеходци, като същевременно обособява границите на кампуса, без да спира погледа.

 

Предложеното решение третира използването на модулен тип преместваеми обекти. Предложени са три групи от по десет модула, които образуват максимална обединена площ от по 65 кв. метра или могат да бъдат обединени по два до пет модула за по-малки по площ обекти. При тези площи могат да бъдат формирани както магазини за хранителни стоки, така и кафенета или бързи закуски. Мястото им е съобразено с мрежите на техническата инфраструктура. Те се намират на границата на кампуса и са достъпни от външната страна на оградата. Самата сграда преминава през модулните обекти, с което ги интерпретира в общата граница на кампуса.

 

 

Решението за паркинг на полунива освен лесна комуникация, осигурява малка надземна част и с това не нарушава общото "зелено въздействие" на проектното решение на целия кампус, казват проектантите. Паркирането е изведено в по-голямата си част от района пред общежитията, като са създадени паркинги в южната част на кампуса. Предвидени са над 30 паркоместа към всеки блок, заедно с 9 места за инвалиди. Предвиден е полуподземен паркинг с над 40 места. Пред кампуса от северната страна са предвидени още 51 паркоместа.

 

Комуникацията между отделните части на кампуса се осъществява чрез споделени улици. Уличните пространства започват от главния вход и завършват с място за обръщане пред блокове 2 и 4. В близост до входовете са разположени места за паркиране на велосипеди.

 

Предвидени са 24 полуподземни, 10 надземни и 10 подземни паркоместа в гаража, като архитектурното решение постига това с отворени към околното пространство ограждащи конструкции. Преминаването между полунивата на паркинга е с двупосочни рампи, които позволяват както необходимата евакуация, така и бързо и лесно влизане и излизане на автомобилите. Покривите на двете полунива са озеленени. Застроената площ на паркинга е 1110 кв. метра, а РЗП е 2220 кв. метра.

 

 

Архитектурният конкурс бе обявен с оглед изпълнение на предвижданията за обособяване на "мини кампуси" около студентските общежития на територията на ж.к. "Студентски град" и инициатива на Столична община, район "Студентски", МОН, ТУ и МГУ за обособяване като затворен комплекс с общежития, в който да се осигури необходимият комфорт и спокойствие на студентите. В състава на журито са включени представители на Министерството на образованието и науката, Минно-геоложкия университет "Св. Иван Рилски", Технически университет – София, председателят на Националното представителство на студентските съвети в Република България, представители на Камарата на архитектите и Съюза на архитектите в България, направление "Архитектура и градоустройство" при Столична община и районната администрация.