Премиерът и президентът на Сърбия инспектираха „Балкански поток“ и АМ „Европа“
От доставени 457,78 км тръби за газопровода са заварени 153,06 км, а отсечката между Драгоман и Сливница от автомагистралата може да е готова още тази година.
Министър-председателят Бойко Борсов и президентът на Сърбия Александър Вучич инспектираха с хеликоптер строителството на „Балкански поток". Газопроводът е с дължина 474 км и ще премине през землищата на 11 области в България. Той се изгражда от „Булгартрансгаз" ЕАД. Доставени са 457,78 км тръби, разнесените по трасето са 281,22 км, от които са заварени 153,06 км. Изкопаната траншея за полагане на газопровода е 100,44 км. Положеният газопровод в траншеята е 91,43 км. Териториите с археологически обекти по трасето се проучват и освобождават за строителството, с оглед опазване на културното наследство на страната ни при изграждането на „Балканки поток".
За цялостната реализация на проекта за разширение на газопреносната инфраструктура от българо-турската до българо-сръбската граница ще бъдат изградени и две компресорни станции - КС „Расово"и КС „Нова Провадия". Предвидените компресорни агрегати на двете станции ще бъдат най-ново поколение, производство на американска компания, която е лидер в сектора. Към момента се изпълняват строително-монтажни работи на бъдещата площадка на станция "Расово". На площадката освен три газотурбокопресорни агрегати ще бъдат разположени и административна сграда, производствени и обслужващи сгради.
Разгледано бе и подземното газово хранилище „Чирен", което се използва за компенсиране на сезонната неравномерност на потреблението на природен газ у нас и е един от инструментите за гарантиране на сигурността на газовите доставки, като активният му капацитет е 550 млн. м3. С цел развитието на „Чирен" като търговско хранилище се работи по неговото разширение - поетапно увеличаване на обема на хранилището - по-големи обеми складиран газ, увеличено налягане на горивото в резервоара, по-голям дебит на всекидневно нагнетяване и добив. Проектът предвижда увеличаване на обема работен газ до 1 млрд.м3 и увеличаване на дебита на добив и нагнетяване до 8 - 10 млн. м3/ден. За целта ще се сондират 10 нови експлоатационни сондажа, както и 3 наблюдателни.
„Работата по изграждането на АМ „Европа" върви с отлични темпове. Двамата облетяхме района на 17-километровата отсечка между Драгоман и Сливница. Ако всичко върви по план, този лот може да е готов още тази година", каза премиерът. Стойността на инвестицията е 117 млн. лв. и се финансира изцяло от републиканския бюджет. В участъка ще има два пътни възела с осветление – „Сливница 1“ и „Сливница 2“, както и 11 големи съоръжения – 5 надлеза, 5 подлеза и мост над р. Сливнишка.
Работи се усилено и по изграждането на другия, 14,5-километров участък между ГКПП „Калотина“ и Драгоман. Строителните дейности на обекта стартираха в средата на февруари 2020 г. Инвестицията е за близо 165 млн. лв. и се финансира от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 2022 г.
Към момента се извършват дейности по разчистване на строителна площ, премахване на хумус, разрушаване на сгради и асфалтови пластове. По трасето ще бъдат изградени четири пътни възела – „Калотина“, „Турмашка махала“ при 8-ми км, "Драгоман-Запад" при 13-ти км при пресичане с път III-813 Годеч - Габер и „Драгоман-Изток“ при 14-ти км.
За третия 16-километров участък от бъдещата автомагистрала „Европа“ от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента е изработен технически проект с ПУП-Парцеларен план, като предстоят действията по неговото прoцедиране.
Трасето между ГКПП „Калотина“ и Софийския околовръстен път е с дължина 48 км и е разделено на три части. Строителството на първите два участъка, по които се работи в момента, включва модернизация на съществуващия първокласен път I-8 между Калотина и Сливница. Третият участък от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента е с дължина 16 км и ще преминава по ново трасе.