Проектът за Зона 4 оставя паркингите на площадите "Св. Ал. Невски" и Народно събрание

869
Проектантът: Ако зависи от мен, ще махна паркирането, но това е политически и административен въпрос.

От гражданската организация Спаси София" настояват преработеният проект за Зона 4 от Централната градска част на столицата да бъде прекратен и да бъде проведен нов международен конкурс. Те изпратиха позицията си по повод очаквания ремонт, който включва и площадите около храм-паметника Св. Александър Невски" и Народно събрание.

 

"Проектът с нищо не подобрява ситуацията, не третира съществуващи конфликтни точки, допуска безцелно използване на публичното пространство, съобразява се със съществуващи недопустими намеси в градската среда и не дава съдържание и функция на тази знакова за столицата зона. Всички сегашни проблеми и недъзи ще бъдат преповторени, а възможността за качествена градска среда ще бъде загубена за десетки години напред", казват от Спаси София". Независимият общински съветник и съинициатор на организацията Борис Бонев заяви, че приветства консерватизма по отношение на знакови пространства, но не когато той пречи да се решават проблеми. „Не може заради страха да се загубят европейски средства да се проваля проведен конкурс, който търси смисъл на тези пространства", каза той.

 

От организацията обясниха мотивите си и зададоха въпроси вчера по време на онлайн дискусия, организирана от Направление „Архитектура и градоустройство" във връзка с промените в проекта за обновяването на Зона 4. Отговори се опитаха да дадат главният архитект на София Здравко Здравков и проектантът арх. Иво Пантелеев, чието студио А.Д.А. проектира и обновяването на ул. Граф Игнатиев".

 

 

Генерален план

 

Паркирането около храма нарушава неговата визия и градската среда

 

Според „Спаси София", проектирането се ограничава до козметичен ремонт. От организацията посочват пропуски в представения проект, като например запазеното паркиране около храм-паметника.

 

 

Според „Спаси София" огромният площад около „Св. Александър Невски" е пълен с мъртви пространства без никаква функция (като площада при Ларгото). Задължително е да се предвидят допълнителни функции на площада, така че той да привлича и задържа хората и да бъде приятно място за разходка и отдих. Това според организацията може да се направи с минимални функционални намеси в рамките на историческата визия на тази част на столицата. Може да се обособят места за продажба на вестници или напитки в типичния за София стил, подобен на будката за вестници в Градската градина или заведението на пл. „Райко Даскалов", както и да се изгради малък красив и функционален ТИЦ (туристически информационен център) на София, защото това е най-посещаваната зона в столицата.

 

 

Възможно велотрасе беше коментирано по време на дискусията, като се визираше продължението му от ул. „Г. С. Раковски" директно до бул. „Княз Александър Дондуков" или през ул. „Париж" отново до булеварда. „Oт промените в проекта, кoйтo e зa грaдcкo възcтaнoвявaнe и рaзвитиe, виждaмe caмo възcтaнoвявaнe, a рaзвитиe нямa. Cтoличнa oбщинa отново прoпуcкa включването на вeлocипeдни aлeи", казаха от сдружение „Велоеволюция".

 

 

Улици без транспортна значимост се запазват с огромни платна за движение

 

Източната част на ул. „Оборище" (от гърба на храма до бул. „Васил Левски"), която на практика ще обслужва само паркоместата по площад „Св. Ал. Невски", се запазва с три ленти в посока, за сметка на тесни тротоари и липса на мерки за привличане и задържане на хората в пространството, смятат от „Спаси София". Ул. „15-ти ноември" (от бул. „Цар Освободител" до площад „Св. Ал. Невски") също запазва огромния си габарит за автомобили и с проекта не се разширяват или подобряват тесните тротоари при БАН и Народното събрание, казват от организацията.

 

Източната част на ул. „Оборище" (от гърба на храма до бул. „Васил Левски")

 

По западната част на ул. „Оборище" (от главния вход на храма до ул. „Г. С. Раковски"), която ще бъде затворена за автомобили, тротоарите и "пътното платно" ще бъдат на различни нива, което изкуствено разделя пространството за пешеходците и така тази площ ще остане неизползвана, подобно на пространството пред Съдебната палата, където хората продължават да се оглеждат, когато пресичат, защото слизат от тротоар на платното на бул. „Витоша", макар участъкът там да е вече пешеходен.

 

Западната част на ул. „Оборище" (поглед от ул. „Г. С. Раковски" към главния вход на храма)

 

Хаотичен паркинг без подобрения за пешеходците на пл. Народно събрание"

 

Това е крайно нелогично, особено имайки предвид предстоящото преместване на Събранието в сградата на бившия Партиен дом на Ларгото, смятат от организацията. "Временните кашпи около паметника на Цар Освободител остават, няма опит да бъде изграден тротоар пред самия паметник и пешеходците ще продължат да вървят по пътното платно на булеварда, казва независимият общински съветник Борис Бонев. Според него предвидената нова пешеходна пътека през бул. „Цар Освободител" към БАН е в противоречие с пътната безопасност. Тези доводи бяха подкрепени от участници в дискусията, като беше отбелязано, че не се дава решение за бул. „Цар Освободител", който е като магистрала, а хората ще продължат да не могат да преминават от площада към градинката на Софийския университет и обратно.

 

 

Още една критика беше отправена към проекта - че жълтите павета, вместо да се пренаредят напълно, ще бъдат само "частично репарирани". Вижте още подробности за мотивите на „Спаси София" тук.

 

 

 

Проблемът с транзитния трафик не може да бъде решен в рамките на проекта

 

Главният архитект на София Здравко Здравков и проектантът арх. Иво Пантелеев не коментираха конкретно паркирането около храм-паметника „Св. Ал. Невски", а във връзка с паркоместата на площад „Народно събрание" и движението по бул. „Цар Освободител" беше казано, че без изнасянето на транзитния трафик извън центъра с доизграждането на рингове този въпрос не може да се реши. Според арх. Здравков премахването на първия ред автомобили на площада при Народното събрание е била добра първа стъпка, ще се помисли и за по-сполучливо нареждане на кашпите с цветя. Ако зависи от мен, ще махна паркирането, но това е политически и административен въпрос, каза арх. Иво Пантелеев. Уеднаквяване на настилките ще бъде една от основните цели на проекта в Зона 4, а във връзка с частичното, а не цялостно пренареждане на жълти павета арх. Пантелеев каза, че това се налага, защото няма как да бъдат произведени нови. По време на дискусията беше изказано мнение от участник, че проектът предвижда фина и деликатна намеса с подобряване на средата, без тя да се променя кардинално.

 

Подробности за предвиденото обновяване на Зона 4 вижте тук.

Презентацията на А.Д.А. - тук.

 

 

След като се вземат предвид всички предложения по проекта, се очаква той да стартира след около 6 до 8 месеца, като реализацията ще е на 9 етапа. Досегашният изпълнител за зоната беше "ПСТ груп", като ще бъде обявена нова обществена поръчка.

 

Ема Димитрова