Първият етап от трета метролиния е готов 76%

8185
На станции "Св. Патриарх Евтимий", "Бул. „България" и "Цар Борис III" са изградени основните конструкции и горните нива.

Грубото строителство на Първия етап от трета метролиния е изпълнено 76%

 

Първият етап от трета метролиния включва 8 км и 8 метростанции от бул."Владимир Вазов" през центъра до „Красно село", които се изпълняват от 2016 г. Метростанциите, по които се работи в момента, са: МС 5 - Хаджи Димитър, МС 6 - Театрална, МС 8 - Орлов мост, МС 9 - Св. Патриарх Евтимий, МС 10 - НДК, МС 11 - Медицински университет, МС 12 - бул. „България" и МС 14 - Цар Борис III. МС 2 - бул. „Ген. Владимир Вазов",  МС 3 - Мизия, и МС 4 - Стадион „Георги Аспарухов", ще бъдат построени през трети етап от трети метродиаметър.

 

 

На МС Св. Патриарх Евтимий, МС Бул. „България" и МС Цар Борис III вече се изградени основните конструкции и горното ниво, където са служебните помещения. Извършени са довършителните работи и се монтира оборудване, каза за CityBuild.bg директорът на "Метрополитен" проф. д-р инж. Стоян Братоев. Другите станции се съобразяват с работата на тунелната машина, но вървят съобразно графика с отклонение един месец.

 

По Първи етап над 80% са изпълнените дейности на тунелопробивната машина, която вече е пред бъдещата метростанция на „Орлов мост". „Има трудности при изпълнение, защото през линията на метрото минават реки. Пясъкът е размит и се налага машините твърде често да сменят зъбците, защото мократа почва ги изяжда. Голямо предизвикателство са подпочвените води и геоложките условия. Това се преодолява с конкретни технически мерки", каза директорът на „Метрополитен" ЕАД инж. Стоян Братоев. Завършването на етап 1 е предвидено за есента на 2019 г.

 

 

През есента тази година започнаха поетапно архитектурно-довършителните работи на някои от метростанциите, изпълнението на част от релсовите пътища и монтаж на оборудването. "Всяка станция си има индивидуален проект - донякъде съобразен с местоположението, донякъде с визията на самите архитекти", каза проф. Братоев. "Трудно ми е да кажа някакви особености. Софийските станции са хубави станции, българските архитекти са кадърни и досега всички чужденци, които са идвали, казват, че метрото в София има една от хубавите визии на метрополитените в Европа."

 

Снимки: CityBuild.bg. Тъй като проф. Братоев отказва да предоставя визуализации на архитектурното оформление на метростанциите в публичното пространство, то това са единствените снимки, които можем да ви покажем - за съжаление с лошо качество.

 

В новото метродепо „Земляне" се намират първите 9 от 20-те влака за линията, произведени от „Сименс". На 5 ноември ще бъде доставен 10 метровлак. Новите влакове са с високо ниво на автоматизация и висока безопасност на движението. Оборудването с асинхронни двигатели с рекуперация на енергията при движение позволява икономия на енергия с около 28%. С цел безопасност между пероните и влака по станциите ще има перонни врати с височина 1,56 м, които се отварят автоматично с отварянето на вратите на влака.

 

 

 

 

 

Грубото строителство на Втория етап от трета метролиния е изпълнено 48%

 

Вторият етап от трета метролиния включва 3,8 км метротрасе и 4 метростанции /МС 15 - Тракия,  МС 16 - Овча купел,  МС 17 - Овча купел II,  МС 18 - Горна баня/ и започва от края на подземния участък след МС 14, преминава през ж.к."Овча купел" и достига до МС 18 - Горна баня, която е разположена под Околовръстното шосе (бул."Бойчо Бойчев") до жп линията „София - Перник". Като част от проекта се предвижда до МС 18 да бъде изградена жп спирка. Приключването на този участък е предвидено за февруари 2020 година.

 

 

В периода 2021-2027 г., т.е. през третия програмен период, трябва да бъдат реализирани Трети и Четвърти етапи от трета метролиния, или продължението от моста "Чавдар" по "Владимир Вазов" /МС 2 - бул. „Ген. Владимир Вазов",  МС 3 - Мизия, и МС 4 - Стадион „Георги Аспарухов"/, разклонението от ул. "Шипка" след МС "Орлов мост" през кв. "Слатина" до бул. "Цариградско шосе" при Окръжна болница (МБАЛ "Св. Анна") и The Mall, като станцията там ще има достъп до болницата чрез съществуващия подлез, а на север ще достига подземно до сградите в Полигона и The Mall чрез 2 други входа.

 

 

Ако има средства, ще бъдат построени: междинната метростанция между МС "Сливница" и МС "Обеля" на Линия 1 и Линия 2 от метрото и разклонението на метрото в "Люлин" към Околовръстното с буферен паркинг. На Urban Development Forum Sofia 2018 стана ясно, че за междинната метростанция чуждестранният партньор няма да може да осигури финансирането, така че с това ще се ангажира Столична община. Освен нова МС се предвижда да се построи и нова жп гара, включена в проекта София - Волуяк с финансиране от Механизма за свързване на Европа.

 

 

Предвижда се и продължение на метрото от Бизнес парк София до ИКЕА, "Ринг Мол" и лифта за Витоша, от МС Витоша до Кръстова вада и Студентски град, както и от ж.к. „Лев Толстой" до кв. „Илиянци".

 

 

 

В НАГ на 1 ноември ще се обсъжда Задание за изменение на Общия устройствен план на Столична община - част „Комуникационна-транспортна система - масов градски релсов транспорт", за разширяване на съществуващите линии на Софийски метрополитен.