"Русия" ке падне!
Жилищен блок с това име в Русе се накланя застрашително и заплашва да погребе живи обитателите при следващото по-сериозно земетресение.
Снимка: "Монитор"
Наклонът на блок "Русия" се вижда дори с просто око, пише "Монитор". Спрямо основата последният, 12-и етаж, е изместен с близо метър, а огромното тяло на сградата започва леко да се усуква. В блока живеят 52 семейства и всеки ден треперят за живота си. Вратите и прозорците на апартаментите се затварят сами, а яденето в чиниите се накланя на една страна. Освен това цялата сграда потъва. Вече е слязла надолу с десетина сантиметра.
Проблемът не е от вчера. Блокът е построен през 1968 г., а деформациите започнали след голямото земетресение през 1977 г. Тогава по горните етажи се появили първите признаци на накланяне. Най-страшно било вечер, когато в тишината се чувало пропукването на сградата. Хората вече са се нагледали всяка година да идват от общината, да правят замервания и след това да няма никакъв резултат. От специалистите разбрали, че причината за пропадането е не само в земетресението, а и в льосовата почва, върху която е построен блокът.
Решили преди десетина години да поставят проблема си и пред Народното събрание. Получили отговор, че всяко семейство трябва да извади от джоба си по 20 400 лева, за да се укрепи сградата, защото блокът е частна собственост.
Проблемът с пропадането не засяга само блок "Русия". Пропада и целият гаров комплекс, както и съседните блокове "Булаир", "Калофер", "Братя Миладинови", "Иван Димитров", "Чая" и др. За всички тях всяко следващо земетресение може да се окаже фатално.
Областният управител Стефко Бурджиев заяви, че е направено предпроектно проучване на пропадащия район, на базата на което е изработено техническо задание за работен проект. С него ще се кандидатства за финансиране пред Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет. Според Бурджиев укрепването на целия район трябва да стане на няколко етапа, за да не се товари наведнъж финансово държавата. "Най-напред може да се укрепи гаровият подлез, после сградата на автогарата, след това на жилищата и т.н.", смята Бурджиев.