Шумозащитните стени трябва да са екологични и да създават уют
Това е мнението на гл. ас. инж. Евелина Иванова и гл. ас. д-р инж. Деляна Бояджиева от Факултета по транспортно строителство и Строителния факултет на УАСГ.
Главен асистент д-р инж. Деляна Бояджиева и главен асистент инж. Евелина Иванова в работна среда
Инж. Иванова, как се стигна до вашия съвместен проект с инж. Деляна Бояджиева и останалите млади колеги за разработката (виж тук) на екологични шумозащитни преградни съоръжения в градски условия?
Предисторията за създаването на такива шумозащитни преградни съоръжения е дълга, но накратко - аз се занимавам с еко съоръжения за диви животни и работя върху дисертация по тази тема. Едни от проблемите при тях са светлинните смущения и шумът от транспортните средства. В реализирани проекти в Европа тези плашещи ефекти се минимизират чрез поставянето на шумозащитни стени върху съоръженията. Изследвания обаче показват, че изкуствените шумозащитни прегради предизвикват отбягване и намаляват използваемостта. Вариант за решаване на този проблем е да се подменят тези изкуствени съоръжения с прегради, които да имитират естествената среда.
Замислихме се, че подобен проблем има и в градски условия - например на „Цариградско шосе" в София едни изкуствени съоръжения от полимерни материали ще оставят неприятно усещане у хората. Дори да бъдат прозрачни, ще се създава усещане за бариера, за подтиснатост. Затова решихме, че трябва да помислим за развитие на високо екологични шумозащитни стени, които да се впишат в градски и извънградски условия - прегради, които да създават уют. Така, след участия в различни конференции по тези въпроси и няколко публикации, се стигна до идеята за тази научна тема и до натурната разработка на преградите.
Кажете малко повече за техните качества и материалите, от които са изработени?
Първият вариант е тип сандвич стена от естествени или рециклирани материали, като за естетическата визия се разчита на повърхността - стената да има озеленяване от увивни вечнозелени растения, които изцяло покриват останалите елементи, като вата, геотекстил и други. Смятаме, че такова решение ще допринесе за по-големи зелени площи в градовете.
Вторият вариант, който предлагаме, е с габиони. Те са продукт, добре познат като строителен елемент. По някои от нашите първокласни пътища също има габиони, които са озеленени, но те не изпълняват ролята на шумозащитни прегради, а като укрепителни съоръжения. Нашата идея е те също да бъдат изцяло озеленени с пълзяща вечнозелена растителност, която да оформя лицето на стените. Този вариант е по-масивен, но според нас има своето място в окръжаващата ни среда.
Имате ли информация къде в България има изградени подобни шумозащитни прегради?
Смятаме, че точно такъв тип екологични прегради в страната няма. Знаем за шумоизолиращи стени, изградени на булевард „Брюксел" в посока към летището в София, и на автомагистрала „Люлин", но те са от изкуствени материали. Знаем също така, че различни фирми предлагат свои прототипи на шумозащитни стени, но до момента мисля, че няма такива реализирани проекти. Първите опити са в София и в близост до нея, но за малките населени места, където няма обходни пътища и където тирове минават в непосредствена близост до къщите на хората, не е правено нищо.
По тази причина ще предложим нашите екологични шумозащитни преградни съоръжения за конкретни конфликтни места в градовете и извън тях. Но първо трябва да се отиде на място и да се разгледат проблемни участъци от пътни и железопътни трасета с високи нива на транспортен шум. Това е следващата задача, която си поставяме.
Екипът на проекта: (горе отляво надясно) д-р инж. Деляна Бояджиева, д-р инж. Лазар Георгиев, инж. Боян Петров, инж. Евелина Иванова, инж. Симеон Бояджиев, (долу отляво надясно) д-р инж. Иван Дойков, инж. Васил Георгиев, инж. Георги Радославов, инж. Таньо Танев, инж. Петър Георгиев.
Ще предложите ли вашите варианти на преградни стени на различни инвеститори, смятате ли да се включите в определени проекти?
Не се отказваме от различни възможности и контакти с бизнеса, но това е в по-дългосрочен план. Имаме намерение нашите образци да не останат само на хартия, а да бъдат полезни на общините. Това ще е най-добрият вариант за нас, но само бъдещето ще покаже дали ще успеем да разработим на практика тези идеи.
Направихте ли вече измервания за това каква е ефективността на преградите в реални условия, лесен ли ще бъде техният монтаж и каква евентуално ще бъде цената им?
Да, измерванията са направени и в момента резултатите се обработват. Пълният анализ, както и евентуална цена ще бъдат готови най-рано в края на ноември.
Интервю на Ема Димитрова