Със заем от 60 млн. евро в София ще се изграждат важни инфраструктурни обекти

1943
Това са булеварди, улици и трамвайни трасета, включително т.нар. Зелен ринг.

Преди минути Столичният общински съвет одобри поемане на дългосрочен дълг с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за финансиране изпълнението на проект „Устойчива градска мобилност. Изграждане и реконструкция на основни артерии от кръгово-радиалната улична мрежа на гр. София". Докладът е внесен от зам.-кмета по строителството инж. Ангел Джоргов и зам.-кмета по финанси Дончо Барбалов. Пари от заема ще се насочат за:

 

Изграждане на южното платно на бул. „Тодор Каблешков" (от бул. „България" до бул. „Черни връх"), включително изграждане на трамваен релсов път от бул. „Черни връх" до бул. „България".

 

Изграждане на бул. „Копенхаген" (от ул. „Самоковско шосе" до бул. „Ал. Малинов").

 

Изграждане на бул. „Източна тангента" (от пътен възел на Северна скоростна тангента до бул. „Ботевградско шосе").

 

Изграждане на бул. „Рожен" (от надлез над жп линия до Северната скоростна тангента).

 

Разширяване на бул. „Ломско шосе" (от кръговото кръстовище при метростанция „Ломско шосе" до Софийския околовръстен път).

 

Рехабилитация на транспортния тунел по бул. „Царица Йоанна" заедно с трамвайния път.

 

Обновяване на трамвайното трасе по бул. „Ал. Стамболийски" (от кръстовището с бул. „Константин Величков" до крайното трамвайно ухо „Западен парк").

 

Изграждане на Зеления ринг на София (от „Слатина" до "Борисовата градина" - гара Пионер), което включва велоалея, места за спорт и почивка по трасето на старата жп линия.

 

✅ Изграждане на бул. „Филип Кутев" (от ул. „Сребърна" до бул. „Симеоновско шосе").

 

Реконструкция на бул. „Ген. М. Д. Скобелев", включително транспортния тунел при Националния дворец на културата.

 

 

За част от обектите вече има работни проекти, за други работното проектиране е на финала и вървят отчуждителните процедури. Подготвен е и списък с 5 резервни обекта, които да могат да заместят основен проект, ако има забавяне:

 

✅ Изграждане на ул. „Войводина могила" (от бул. „Овча купел" до пл. „Сред село" в жк Княжево).

 

✅ Рехабилитация на бул. „Рожен" (от надлеза при жп линията до надлез „Надежда").

 

Реконструкция на бул. „Джеймс Баучер" (от бул. „Черни връх" до пл. „Велчова завера") заедно с трамвайното трасе.

 

✅ Изграждане на Западната тангента (от бул. „Сливница" по ул. „Адам Мицкевич" до бул. „Ломско шосе" при метростанция 2), включително изграждане на източния надлез над жп линията при Бакърена фабрика.

 

✅ Основен ремонт на съществуващи линейни обекти от градската среда - част от регионалното прединвестиционно проучване за ВиК на територията на Столична община.

 

 

Според общинския съветник от „Демократична България" Симеон Ставрев изграждането на бул. "Източна тангента" ще съвпадне с разширението на третата метролиния и ще причини задръствания. Освен това според него при бъдещото разширение на Софийски околовръстен път между Бъкстон и Люлин бул. "Тодор Каблешков" ще стане много по-натоварен, но в заема не се предвиждат средства за разширение на булеварда между бул. "Цар Борис III" и бул. "България" и съответно там ще има стесняване и задръствания. Според общинския съветник определени важни обекти ги няма изброени в заема. Това са връзка на бул. "Илиянци" със Северна скоростна тангента, връзка на летището със Софийски околовръстен път, пробив от Сточна гара до Централна гара, изграждане на Обелско шосе, пробив от Пирогов до бул. "Сливница".

 

От неправителствената организация "Спаси София" в лицето на независимия общински съветник Борис Бонев също поискаха включване на още обекти в заема за инфраструктура. Това са ремонт на бул. „Цар Борис" III, паркинг под бул. „Македония", трамвай до Орландовци и кръстовище на две нива на пробива на бул. „Т. Каблешков" и бул. „Черни връх". Според Бонев в предложението за обекти не е отчетено нито едно логично и обосновано предложение за допълването им или корекции на предложените обекти. Според него общественото обсъждане за заема е било бутафорно.

 

Иван Таков от БСП за България изказа съмнения, че проектите ще бъдат реализирани в срок и с необходимото качество.

 

Тома Белев от „Демократична България" каза, че липсва философия в избора на проекти и по-широка визия за града (освен улици и булеварди), а в описанието на документа са включени ВиК обекти, които се е очаквало да бъдат финансирани по друг начин.

 

Според Карлос Контрера от ВМРО за финансиране са избрани обекти, които биха могли да се реализират, а Георги Георгиев от ГЕРБ заяви, че за невключените в заема обекти ще се търси реализация по друг начин. На това Бонев репликира, че някои от тях и досега са включвани в капиталовата програма на общината, но не са изпълнени.

 

Един от вносителите на доклада - зам.-кмета по строителството инж. Ангел Джоргов, отговори, че предложените обекти ще позволят завършването на ринговите връзки, т.е. ще бъде изградена инфраструктура за заобикаляне на центъра на града и ограничаване на автомобилното движение там. За всички обекти са приключили градоустройствените процедури, отчуждителните са приключили или са в ход, а във всички проекти са предвидени и велоалеи, каза той.

 

Беше одобрено предложението на Диана Тонова от БСП преди сключване на договора за заем ресорните комисии да бъдат запознати с неговия проект.  

 

Ема Димитрова