Цялата АМ „Хемус“ може да бъде готова през 2023 г.

1509
През юни започват процедурите за последните 90 км на магистралата.

С промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури, и при добра организация е напълно реалистично цялата автомагистрала „Хемус" да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г. Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети до около 30 дни. Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година - година и половина, без това да се нарушават финансовите интереси на собствениците на земя. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между 6 месеца и година.

 

Това съобщи в Ловеч вчера заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. В града той участва в третата поредна дискусия за изграждане на инфраструктурния обект на тема „Магистрала „Хемус" - новите 134 км". В нея се включиха също председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Георги Терзийски и изпълнителният директор на „Автомагистрали" ЕАД Стоян Беличев.

 

През юни започват процедурите за последните близо 90 км на магистрала „Хемус" в участъка от разклона с пътя Русе - Велико Търново до п.в. „Буховци", съобщи още Николай Нанков. Отсечката от Велико Търново до п.в. „Буховци" ще бъде разделена на три подучастъка. За първите два с дължина около 60 км от Велико Търново в посока Търговище се актуализират подробните устройствени планове. За тях до 20-25 дни може да стартира обществена поръчка за изработване на разширен идеен проект. В началото на следващата година ще може да се възложи строителство на инженеринг в участъка, като ще се прецени дали да бъде инхаус или отворена процедура. За последния подучастък, който е около 30 км, има готов идеен проект и до 40 дни може да се възложи процедура за инженеринг - допроектиране и строителство. През тази година ще се работи по проектирането и отчуждаването, за да може през 2020 г. и там да стартират строително-монтажни работи.

 

 

Възстановени са строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км между пътните възли „Белокопитово" и „Буховци", които бяха спрени през зимния сезон. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби. До края на месеца се очакват решенията по последните 25 дела. Предвижда се работата по тази част от отсечката да започне в средата на следващия месец.

 

 

През есента се очаква да бъде завършен участъкът от Ябланица до п.в. „Боаза" от АМ „Хемус". Близо 10-километровото трасе вече е готово на 80%. След 2 седмици започва полагане на циментова стабилизация, след което и поетапно полагане на асфалта. На терена има мобилна асфалтова база.

 

 

„Автомагистрали" ЕАД стартира поетапното строителство на 134 км от автомагистралата между п.в. „Боаза" и разклона с пътя Русе - Велико Търново. За изграждането на отсечката от държавния бюджет са осигурени 1,12 млрд. лв. без ДДС. Трасето е разделено на шест участъка. В момента се изготвят технически проекти за участъците от 1 до 3. За останалите има идеен проект и са избрани изпълнители, които имат задача да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда.

 

Презентация