Запазване на паветата на бул. "Дондуков" е позицията на Министерството на културата

2708
Все още обаче няма официално становище дали настилката да е изцяло паваж или комбинирана с асфалт.

До дни трябва да започне реконструкцията на трамваен релсов път, пътни платна и контактно-кабелна мрежа на бул. „Княз Александър Дондуков" в участъка от ул. „Кракра" до Младежки театър в София. Все още обаче се ЧАКА СТАНОВИЩЕТО на Министерството на културата дали настилката да бъде изцяло павирана или комбинирана с асфалт.

 

От миналата година ПАВЕТАТА СА ДЕКЛАРИРАНИ КАТО ПАМЕТНИК НА КУЛТУРАТА от местно значение, каза днес на публична дискусия министърът на културата Боил Банов. Той подчерта, че инициативата за дискусията е на добра воля и че е очаквал на нея да присъстват и представители на Столична община, които ЛИПСВАХА.

 

В края на дискусията и след като изслуша множество мнения Банов обяви, че Министерството на културата е за ЗАПАЗВАНЕ НА ПАВЕТАТА на булеварда. На въпрос на CityBuild.bg дали това означава ЦЯЛОСТНО ПАВИРАНЕ, министърът отговори, че решението ще е на експертите.

 

Припомняме, че Столична община предлага комбиниран вариант на настилка, в който съществуващите павета по пътните платна да бъдат преместени по протежението на трамвайната линия, която в момента е в бетонови легла, а платната съответно да бъдат асфалтирани. Това означава, че паветата така или иначе ще бъдет запазени /даже ще са необходими още, тъй като предвиденото количество за около релсите е по-голямо, отколкото има в момента на булеварда, а и защото участъкът „Кракра"-„Васил Левски" сега е само с асфалт/. Всъщност неокончателната позиция на министерството на културата НЕ ПРОТИВОРЕЧИ НА ПРЕДПОЧИТАНИЯ ОТ ОБЩИНАТА ВАРИАНТ.

 

 

На друг въпрос на CityBuild.bg какво ще определи и от какво зависи становището на министерството относно настилката на столичния булевард, Банов отговори, че решението ще бъде взето след днешната дискусия. Той не се ангажира с точна дата за обявяване на становището, но заяви, че то ще бъде публично оповестено. Естествено, Боил Банов нямаше отговор защо министерството толкова дълго време не е дало становище по казуса с настилката на бул. "Княз Ал. Дондуков", тъй като е министър от по-малко от месец.

 

По време на дискусията проектът за ремонт на отсечката от бул. „Дондуков" беше определен от гражданин като НЕОБМИСЛЕН, ЛЕКОВАТ и ПРИМЕР ЗА НЕДОБРА АДМИНИСТРАТИВНА ПОЛИТИКА. Според арх. Мария Каразлатева в случая е изпуснат един важен момент, а това е анализът на урбанистичната рамка, защото нещата се решават на парче и това очертава тенденция на грешки, които в урбанизма много трудно се компенсират.   

 

На дискусията /както и на последното обществено обсъждане/ неправителствени организации, граждани и архитекти отново подчертаха, че паважът е екологичен, естетичен, историческа ценност, няма да провокира високи скорости и да предизвиква шум, ако бъде положен правилно. Беше споменат и опитът на Париж, където паветата се разрязват на две, за да се получат гладки повърхности, както и практиката в Прага паветата да се битумират, което намалява и запрашаването, и шума.

 

Общинският съветник Иво Божков

 

Арх. Валентина Василева, член на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности


Веселин Кирев от Гражданска инициатива "За обществен и релсов транспорт"

 

 

Според ГРУПА ГРАД, тъй като не е направен необходимият цялостен анализ за визията и статуквото на булеварда /дали да бъде транзитен или градска улица/, то е по-добре да се направи краткосрочен текущ ремонт, докато се приеме Визията за София и да стане ясно какво искаме да се случи с „Дондуков". Становището на архитектите вижте тук.

 

Арх. Ивайло Петков от ГРУПА ГРАД 

 

Според СПАСИ СОФИЯ, с оглед на ситуацията - предвид вече сключения договор с изпълнителя, фазата на проекта и това, че дискусиите са постфактум, комбинираният вариант на настилка е най-доброто решение за момента, но веднага след това трябва да се започне сериозно обмисляне какво ще се прави с булеварда за в бъдеще.

 

Гергин Борисов от СПАСИ СОФИЯ

 

Докато текат тези обсъждания и дискусии с предопределен край, живеещите на булеварда продължават да се надяват на дългоочаквания ремонт. 

 

Снимки: CityBuild.bg 


Подобни обсъждания ще бъдат практика в Министерството на културата - за всички важни казуси ще се организират обществени дискусии, като за някои вероятно срещите ще бъдат и повече от една, заяви министър Банов в края на срещата.  

 

Връзка към звуков файл от събитието е достъпна за изтегляне до 14.06.2017 г. тук.  

 

Ема Димитрова