Жилищните медиатори са най-търсени за съдействие при ремонти
Новата услуга да бъде включена в националния класификатор на професиите е една от целите на Хабитат България.
Резултатите от проекта „За по-добри жилища" и услугата „жилищен медиатор" представиха днес Хабитат България / Фондация „Подслон за човечеството". Проектът за 22 хиляди евро бе реализиран в партньорство с „Клуб на НСО-Търговище", Фондация „Здраве и социално развитие" и Народно Читалище „Васил Левски 1965" - Кюстендил и бе финансиран по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014г.
Снимка: citybuild.bg. Минчо Бенов, директор на Хабитат България, Зорница Стоичкова, координатор на Фондация „Здраве и социално развитие", Петър Игов, председател на Народно Читалище „Васил Левски 1965" - Кюстендил, и Арсо Илиев, жилищен медиатор, Кюстендил
При посещенията в домовете на потребителите най-голям процент от семействата - 63%, са потърсили съвет или консултация от жилищните медиатори за извършване на ремонтни дейности в дома, а 25% - съдействие за достъп до финансиране на ремонт или други жилищни подобрения.
Основните области, в които жилищните медиатори биха могли да бъдат полезни на клиентите си, са: предоставяне на консултации и съдействие за извършване на ремонтни дейности; предоставяне на информация относно процедури и документи за настаняване в общинско жилище, за достъпни и легални банкови и небанкови услуги, за правата и задълженията на собствениците на имоти и т.н.
В рамките на една година екипът на проекта "За по-добри жилища" създаде методика на предоставяне на услуга, която да отговаря адекватно на нуждите на хората, живеещи в лоши жилищни условия. В първите няколко месеца бе извършено проучване на нуждата от подкрепа. За целта бяха организирани 3 фокус групи и отделно бяха анкетирани около 40 представители на целевите групи. Беше проведено обучение, на което бяха обучени потенциални жилищни медиатори. От тях шестима продължиха и тестваха на практика тази нова услуга за период от 6 месеца в трите пилотни региона - Кюстендил, Търговище и София.
Обучение за жилищни медиатори
Обучения за целевите групи
Основните проблеми, идентифицирани по отношение на жилищните условия в трите пилотни общности, са: липса на инфрастуктура (вкл. водоснабдяване, канализация и електричество в някои части на кварталите/селата); липса на финансови средства за подобряване на жилищната среда и на достъп до финансови средства (вкл. банкови заеми). Сред проблемите са още незаконност на жилищни постройки (липса на документи за собственост, построени върху терени извън регулация), пренаселеност и лошо състояние на жилищата (поради некачественото строителство има сериозни нужди от ремонтиране основно на покриви, дограма, санитарни възли).
Други проблеми са, че сградите в определени части на кварталите са нестабилни, липсват бани и вътрешни тоалетни. Сериозен проблем се оказва и липсата на знания и умения за самостоятелно справяне с някои текущи жилищни проблеми (вкл. и за извършване на леки ремонтни дейности), както и безстопанственото отношение на част от собствениците. (Повече подробности очаквайте в интервюто с жилищния медиатор Арсо Илиев.)
В рамките на проекта жилищните медиатори посетиха 286 семейства (избрани по няколко критерия) и им дадоха съвети как да извършат конкретен ремонт, кой е най-приоритетния ремонт или друго действие, което трябва да предприемат, какви материали да използват, от къде биха могли да получат заем за ремонт, могат ли да направят нещо за узаконяване на жилището си и много други текущи въпроси. В помощ на ползвателите на услугата и за улесняване работата на жилищните медиатори бяха тиражирани информационна брошура и практически наръчник със съвети за ремонтиране на жилищата.
Снимка: citybuild.bg
В допълнение, с цел повишаване капацитета на потребителите на услугата, са предложени две обучения на теми „Управление на семейния бюджет" и „Подобряване на дома", които дават ценни практически знания на хората за това как да управляват приходите и разходите на домакинството и как да се грижат за дома си така, че той да бъде комфортен, здравословен и енергийно ефективен. Проведени са 6 обучения, в които се включиха над 90 участници от Кюстендил, София и Търговище.
Резултатите от проекта са обобщени и анализирани в Доклад за пилотното предлагане на услугата „жилищен медиатор", който ще бъде разпространяван до заинтересовани страни на местно и на национално ниво. Стремежът на екипа на проекта е да се предизвика интереса на други институции и организации и те да бъдат мотивирани да намерят механизми за прилагането на услугата, включително и в бъдеще да бъде включена в набора услуги, предлагани от държавни институции и финансирани от държавния бюджет.
Фондация „Подслон за човечеството" (Хабитат България) е национална организация на Habitat for Humanity International - глобална организация, работеща в над 70 страни в целия свят по жилищната проблематика и реакция по време на криза. От основаването си през 1976 г. до сега организацията е построила и ремонтирала над 850 000 жилища по света и е осигурила скромни, финансово достъпни домове за повече от 5 милиона души. Чрез своите дейности Хабитат България популяризира идеята за адекватните жилищни условия като основно човешко право и работи за активизиране на съзнанието на обществото в посока премахване на жилищната бедност. Организацията подпомага разрешаването на жилищните проблеми на лица и семейства, които не притежават собствен дом и нямат достатъчно средства за закупуването, построяването или наемането на такъв, както и на лица, живеещи в неадекватни жилища, които нямат достатъчно средства, за да ги ремонтират и подобрят. Хабитат популяризира идеите и принципите на партньорство, обществено сътрудничество, доброволна работа, загриженост и уважение към нуждите на другите.
Редактор: Ема Димитрова