11 търговски парка са открити в България през миналата година

166

С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023-а възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта


Търговските паркове продължават динамичното си развитие и през 2023 г., когато бяха открити  11 такива на 11 различни локации в страната - три от бранда Holiday Park (Стара Загора, Хасково и Перник), Търговски парк Силистра, Разлог Ритейл Парк, Търговски център Княжево (София), Retail Park Arena - Shumen, Kaufland Retail Park (Сандански), както и по един в Димитровград, Карлово и Несебър. Според най-новия доклад на Colliers с това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023 г. възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта.


 
Търговските центрове в големите градове също бележат рекорден ръст в представянето си от гледна точка на високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 5%. В резултат на силното търсене и липсата на предлагане наемите регистрират значително повишение до рекордни за последните пет години нива, като този тренд ще продължи и през 2024 г.

В София заетостта в търговските центрове към края на миналата година остава много висока вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни пространства в установените обекти е 2.8% - най-ниската им стойност за последните няколко години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През този период усвоените пространства в този тип формат в София са около 8 500 кв. м, а за цялата година – почти 19,000 кв. м.

Незаетите площи на булевард „Витоша“ регистрират спад до малко над 1%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите „Мода“ и „Заведения“, бяха с по 28% дял от площите на главната търговска улица, през изминалата година сектор „Мода“ затвърди позициите си до 37%, а делът на заведенията се сви до 24%.

Пловдив остава лидер по брой търговски паркове с 6 функциониращи с над 70 200 кв. м отдаваема площ. Усвоените пространства в търговските центрове в града под тепетата за цялата година са над 3,500 кв. м, като почти половината са заети от търговци в сектор „Мода“, следвани от магазини за храна с 13% и заведения с 10%. През изминалата година новите наематели по главните търговски улици на Пловдив заемат 7.0% от всички площи, а празните пространства спадат до 2.0%. Наемите регистрират значителен ръст - както вследствие на стабилния интерес от нови наематели, така и в резултат на предоговаряния на съществуващи такива.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 3 610 кв. м. Това е най-ниската стойност за последните три години, което може да се обясни и с липсата на предлагане в установените молове. Нивата на заетост се покачват съществено до около 95-99%. Наемите също бележат значителен ръст – от 24 на 29 евро/кв.м/месец при търговските центрове и от 20 на 24 евро/кв.м/месец на главната търговска улица.

Предлагането в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 3 050 кв. м, от които над 80% са от представители на сектор „Мода“. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на ръст и достигат EUR 28 / м2, а на главните търговски улици – EUR 23 / м2.

През 2024 г. търговските паркове ще се увеличават и ще имат все по-широко покритие в страна. Според Colliers, пазарът навлиза в етап на насищане и инвеститорите няма да могат да разчитат на това, че са единствен проект в населеното място. Успехът на новите паркове ще зависи все повече от правилното им позициониране и наличието на конкурентни предимства. Фокусът на големите инвеститори е съсредоточен главно в София, където се очаква значително предлагане на нови площи в търговски паркове.

От своя страна търговците ще засилят инвестициите си в интеграция на технологични решения и използването на пазарна информация, които да подкрепят решенията им за експанзия. В допълнение на това онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от оборотите на търговците. В тази ситуация някои от тях вече оптимизираха физическото си присъствие, като затвориха недобре работещи обекти и инвестираха в развитието на установените си локации. През 2024 г. тази ситуация ще се запази, като фокусът ще остане върху физическите магазини.

ОЩЕ НОВИНИ

Започва работа по процедурите за изграждането на пречиствателна станция за питейни води към яз. "Ахелой"

Започва работа по процедурите за изграждането на пречиствателна станция за питейни води към яз. "Ахелой"

Ремонтите на язовир „Порой“ се изпълнят в срок, както и ремонтът на пречиствателната станция за питейни води към яз. „Ясна поляна“

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

През третото тримесечие са отворени сравнително малко площи в ритейл паркове, но по-силна активност предстои

Започна мащабен ремонт на парка в ж.к. "Славейков" в Бургас

Започна мащабен ремонт на парка в ж.к. "Славейков" в Бургас

Проектът е разделен на два етапа, като в момента се работи по северната част, която обхваща района от ул. „Разделителна“ до ресторант „Теньовата къща“

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

Това сочи експертен доклад за резултатите от обследването на актуалното състояние на недовършения строеж