11 търговски парка са открити в България през миналата година

194

С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023-а възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта


Търговските паркове продължават динамичното си развитие и през 2023 г., когато бяха открити  11 такива на 11 различни локации в страната - три от бранда Holiday Park (Стара Загора, Хасково и Перник), Търговски парк Силистра, Разлог Ритейл Парк, Търговски център Княжево (София), Retail Park Arena - Shumen, Kaufland Retail Park (Сандански), както и по един в Димитровград, Карлово и Несебър. Според най-новия доклад на Colliers с това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023 г. възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта.


 
Търговските центрове в големите градове също бележат рекорден ръст в представянето си от гледна точка на високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 5%. В резултат на силното търсене и липсата на предлагане наемите регистрират значително повишение до рекордни за последните пет години нива, като този тренд ще продължи и през 2024 г.

В София заетостта в търговските центрове към края на миналата година остава много висока вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни пространства в установените обекти е 2.8% - най-ниската им стойност за последните няколко години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През този период усвоените пространства в този тип формат в София са около 8 500 кв. м, а за цялата година – почти 19,000 кв. м.

Незаетите площи на булевард „Витоша“ регистрират спад до малко над 1%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите „Мода“ и „Заведения“, бяха с по 28% дял от площите на главната търговска улица, през изминалата година сектор „Мода“ затвърди позициите си до 37%, а делът на заведенията се сви до 24%.

Пловдив остава лидер по брой търговски паркове с 6 функциониращи с над 70 200 кв. м отдаваема площ. Усвоените пространства в търговските центрове в града под тепетата за цялата година са над 3,500 кв. м, като почти половината са заети от търговци в сектор „Мода“, следвани от магазини за храна с 13% и заведения с 10%. През изминалата година новите наематели по главните търговски улици на Пловдив заемат 7.0% от всички площи, а празните пространства спадат до 2.0%. Наемите регистрират значителен ръст - както вследствие на стабилния интерес от нови наематели, така и в резултат на предоговаряния на съществуващи такива.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 3 610 кв. м. Това е най-ниската стойност за последните три години, което може да се обясни и с липсата на предлагане в установените молове. Нивата на заетост се покачват съществено до около 95-99%. Наемите също бележат значителен ръст – от 24 на 29 евро/кв.м/месец при търговските центрове и от 20 на 24 евро/кв.м/месец на главната търговска улица.

Предлагането в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 3 050 кв. м, от които над 80% са от представители на сектор „Мода“. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на ръст и достигат EUR 28 / м2, а на главните търговски улици – EUR 23 / м2.

През 2024 г. търговските паркове ще се увеличават и ще имат все по-широко покритие в страна. Според Colliers, пазарът навлиза в етап на насищане и инвеститорите няма да могат да разчитат на това, че са единствен проект в населеното място. Успехът на новите паркове ще зависи все повече от правилното им позициониране и наличието на конкурентни предимства. Фокусът на големите инвеститори е съсредоточен главно в София, където се очаква значително предлагане на нови площи в търговски паркове.

От своя страна търговците ще засилят инвестициите си в интеграция на технологични решения и използването на пазарна информация, които да подкрепят решенията им за експанзия. В допълнение на това онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от оборотите на търговците. В тази ситуация някои от тях вече оптимизираха физическото си присъствие, като затвориха недобре работещи обекти и инвестираха в развитието на установените си локации. През 2024 г. тази ситуация ще се запази, като фокусът ще остане върху физическите магазини.

ОЩЕ НОВИНИ

Къщата с ягодите в София вече официално е собственост на SiteGround

Къщата с ягодите в София вече официално е собственост на SiteGround

Според посредника по сделката Unique Estates | Christie’s International Real Estate в първия етап ще бъде извършено укрепване на сградата, последвано от разработване на детайлен реставрационен план

Предстои Forum Real, посветен на бъдещето на строителния бранш, недвижимите имоти и инвестициите в България

Предстои Forum Real, посветен на бъдещето на строителния бранш, недвижимите имоти и инвестициите в България

 Темата на тазгодишното събитие ще бъде "Новите хоризонти в строителството и инвестициите"

Община Стара Загора въведе дигитален вариант на някогашните книги за похвали и оплаквания

Община Стара Загора въведе дигитален вариант на някогашните книги за похвали и оплаквания

Така беше дефинирано участието на общинска администрация в платформата Kazva.bg – нов тип  пряка връзка с гражданите и гостите на Стара Загора

Одобриха средства за ремонт на площада в софийското село Желява

Одобриха средства за ремонт на площада в софийското село Желява

Той се намира на централно място между административната сграда на район „Кремиковци“ и читалище „Мургаш 1929“

Общинският съвет на Габрово подкрепи създаването на Регионален център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод"

Общинският съвет на Габрово подкрепи създаването на Регионален център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод"

Арх. Любо Георгиев е изготвил План за действие за дейностите, които трябва да бъдат предприети за създаването на инвестиционен проект за адаптация на сградата на бившия текстилен техникум

Община Плевен подписа споразумение с МРРБ за цялостна реализация на проекта за изграждане на Многофункционална спортна зала

Община Плевен подписа споразумение с МРРБ за цялостна реализация на проекта за изграждане на Многофункционална спортна зала

Строителството е стартирано в предходен период, като е завършена първа фаза, но е преустановено поради липса на финансиране