11 търговски парка са открити в България през миналата година

375

С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023-а възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта


Търговските паркове продължават динамичното си развитие и през 2023 г., когато бяха открити  11 такива на 11 различни локации в страната - три от бранда Holiday Park (Стара Загора, Хасково и Перник), Търговски парк Силистра, Разлог Ритейл Парк, Търговски център Княжево (София), Retail Park Arena - Shumen, Kaufland Retail Park (Сандански), както и по един в Димитровград, Карлово и Несебър. Според най-новия доклад на Colliers с това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023 г. възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта.


 
Търговските центрове в големите градове също бележат рекорден ръст в представянето си от гледна точка на високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 5%. В резултат на силното търсене и липсата на предлагане наемите регистрират значително повишение до рекордни за последните пет години нива, като този тренд ще продължи и през 2024 г.

В София заетостта в търговските центрове към края на миналата година остава много висока вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни пространства в установените обекти е 2.8% - най-ниската им стойност за последните няколко години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През този период усвоените пространства в този тип формат в София са около 8 500 кв. м, а за цялата година – почти 19,000 кв. м.

Незаетите площи на булевард „Витоша“ регистрират спад до малко над 1%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите „Мода“ и „Заведения“, бяха с по 28% дял от площите на главната търговска улица, през изминалата година сектор „Мода“ затвърди позициите си до 37%, а делът на заведенията се сви до 24%.

Пловдив остава лидер по брой търговски паркове с 6 функциониращи с над 70 200 кв. м отдаваема площ. Усвоените пространства в търговските центрове в града под тепетата за цялата година са над 3,500 кв. м, като почти половината са заети от търговци в сектор „Мода“, следвани от магазини за храна с 13% и заведения с 10%. През изминалата година новите наематели по главните търговски улици на Пловдив заемат 7.0% от всички площи, а празните пространства спадат до 2.0%. Наемите регистрират значителен ръст - както вследствие на стабилния интерес от нови наематели, така и в резултат на предоговаряния на съществуващи такива.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 3 610 кв. м. Това е най-ниската стойност за последните три години, което може да се обясни и с липсата на предлагане в установените молове. Нивата на заетост се покачват съществено до около 95-99%. Наемите също бележат значителен ръст – от 24 на 29 евро/кв.м/месец при търговските центрове и от 20 на 24 евро/кв.м/месец на главната търговска улица.

Предлагането в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 3 050 кв. м, от които над 80% са от представители на сектор „Мода“. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на ръст и достигат EUR 28 / м2, а на главните търговски улици – EUR 23 / м2.

През 2024 г. търговските паркове ще се увеличават и ще имат все по-широко покритие в страна. Според Colliers, пазарът навлиза в етап на насищане и инвеститорите няма да могат да разчитат на това, че са единствен проект в населеното място. Успехът на новите паркове ще зависи все повече от правилното им позициониране и наличието на конкурентни предимства. Фокусът на големите инвеститори е съсредоточен главно в София, където се очаква значително предлагане на нови площи в търговски паркове.

От своя страна търговците ще засилят инвестициите си в интеграция на технологични решения и използването на пазарна информация, които да подкрепят решенията им за експанзия. В допълнение на това онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от оборотите на търговците. В тази ситуация някои от тях вече оптимизираха физическото си присъствие, като затвориха недобре работещи обекти и инвестираха в развитието на установените си локации. През 2024 г. тази ситуация ще се запази, като фокусът ще остане върху физическите магазини.

ОЩЕ НОВИНИ

Подписан е договорът за проектиране и строителство на железопътен участък Дъбова махала – Срацимир

Подписан е договорът за проектиране и строителство на железопътен участък Дъбова махала – Срацимир

Той е част от проект „Модернизация на жп линия Видин – София: железопътен участък Медковец – Срацимир“

Cushman & Wakefield | Forton: Експанзията на ритейл парковете продължава

Cushman & Wakefield | Forton: Експанзията на ритейл парковете продължава

Търговците в модния сегмент са лидер по активност сред новите наематели

Напредва изграждането на първия по рода си завод за биоетанол у нас

Напредва изграждането на първия по рода си завод за биоетанол у нас

Инвестицията е на българската петролна компания „Инса ойл“, която строи индустриалния комплекс „Инса Спирит“

В Костинброд откриха детска градина "Слънчице" с мебели по индивидуален проект и тематични фототапети за всяка група

В Костинброд откриха детска градина "Слънчице" с мебели по индивидуален проект и тематични фототапети за всяка група

Предвидени са отделни и обща площадка за игра, зона за обучение по безопасност на движението по пътищата, природен кът и място за бъдещо изграждане на басейн

Малка хижа в Косово с минимално въздействие върху околната среда

Малка хижа в Косово с минимално въздействие върху околната среда

Сградата е с олекотена сглобяема стоманена конструкция и фасади, хармониращи с ландшафта 

Европейски отбранителен концерн ще изгради два завода в България

Европейски отбранителен концерн ще изгради два завода в България

Единият ще е за производство на барути и заряди, а другият - за снаряди