90 години след създаването си Природен парк "Витоша" е изправен пред сериозни проблеми

175

Държавата и общината трябва да търсят взаимния интерес, а не да водят войни - около това се обединиха участниците в конференция, организирана от Съюза на архитектите в България


Снимка: САБ

90 години след създаването си Природен парк “Витоша” е изправен пред сериозни проблеми. Той е труднодостъпен за хора без автомобили. Транспортната и водната инфраструктура са в тежко състояние, техническите съоръжения, маркировките, местата за отдих са остарели. Нормативната уредба е разпокъсана и зле уредена. Около това мнение се обединиха различни експерти в рамките на конференция „Витоша – време е за решения“, организирана от Съюза на архитектите в България (САБ), която се проведе на 10 декември в Централния дом на архитекта в София. Целта на конференцията е да се дадат възможните решения, за да се превърне „Витоша“ в истинска зона за отдих, туризъм и спорт.

Има противоречия в нормативната уредба, която регулира дейностите в Природен парк „Витоша“. Проблемът е комплексен. Витоша е в границите на 4 общини и на 3 области. Върху нея упражняват правото си на управление 4 министерства и 2 агенции, каза арх. Петър Диков, председател на УС на Съюза на архитектите в България.

Няма устройствени планове, които да дадат насоки за развитие на отделните части на парка. Един от най-съществените проблеми е финансирането. Всички лифтове спряха работа, а единственият начин хората да достигнат до средната и висока част на планината е или автобусен градски транспорт, или личен автомобил, а това в момента се случва трудно.

Според арх. Диков разумен частен инвеститор би се съгласил на публично-частно партньорство - Столичната община да влезе в съсобственост на Княжевския, Драгалевския и Симеоновския лифт, каквато е масовата практика в Швейцария и Франция. Западната част на Витоша - пернишката, е изключително красива и привлекателна, но с много затруднен достъп, отбеляза още Диков и допълни, че според него там има възможност за изграждане на лифт. Той призова държавата и общината да търсят взаимния интерес, а не да водят войни, и допълни, че трябва да има такса за достъп с личен автомобил до ПП „Витоша", което е записано и в Плана му за управление.

Председателят на Управителния съвет на Института за пазарна икономика Красен Станчев очерта възможностите за финансиране. Според него добър вариант е дългосрочен концесионен договор за пистите и прилежащата инфраструктура със сегашния оператор и собственик на съоръжения и дялово съучастие на СОС в договора. В подкрепа на тази теза той посочи като добър пример моделът на участие и на съучастие на община Банско в управлението на ски-зоната и допълни, че за ПП „Витоша“ този модел може да бъде подобрен.

Според икономиста дружеството, което ще управлява инфраструктурата на Витоша, следва да включва вече работещите в нея предприятия и инвеститори, както и представители на „витошките“ местни общински администрации и гилдии. А хижите на Витоша следва да са собственост на СОС. Според Станчев е необходимо въвеждане на платен достъп до планината с примерна цена на „билета“ от 5 лева за възрастен, с привилегии, многократни „билети“ и технологии, които са подобни на използваните в градския транспорт. Подобен подход е необходим и при допускането на автомобили и автобуси, с базова цена на автомобил от 10 лева (плюс билетите на посетителите на планината, които са в автомобила).

По време на конференцията беше направен и преглед на нормативната уредба, бяха обсъдени и възможностите за  туризъм, колоездене и развитие на детските ски училища на Витоша. В заключение стана ясно, че Пътна карта на възможните решения ще бъде изпратена до всички отговорни институции, които могат да решат предизвикателствата, представени на конференцията.

Възможните решения за ПП "Витоша" и презентациите от конференцията може да намерите тук.

Запис на събитието може да гледате тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Група млади доброволци от седем европейски държави подобряват градската среда в София

Група млади доброволци от седем европейски държави подобряват градската среда в София

Една от инициативите е пребоядисване, ремонтиране и освежаване на пейките в парка на Националния дворец на културата

Емблематичният Полигон в столичния ж.к. "Сердика" ще бъде възстановен

Емблематичният Полигон в столичния ж.к. "Сердика" ще бъде възстановен

През 2023 година при управлението на предишния кмет на район "Възраждане" имаше намерение Полигонът да бъде премахнат и на мястото да има зелени площи, зони за отдих и детска площадка

Нов крайбрежен парк край квартал "Сарафово" в Бургас ще включва кътове с интерактивни инсталации

Нов крайбрежен парк край квартал "Сарафово" в Бургас ще включва кътове с интерактивни инсталации

Първият етап от проекта „Екотон“ с проектанти Think Forward ще обвърже урбанизираните, горски и крайбрежни пространства със зона за изложби, изгледна тераса, детска площадка с тематични съоръжения и пикник зони

"Холдинг Варна" представи цялостната визия за крайбрежната зона "Алея Първа"

"Холдинг Варна" представи цялостната визия за крайбрежната зона "Алея Първа"

Архитектурното оформление на зоната е разработено от екипа на студио STARH в тясно сътрудничество с холдинга

Възстановяват движението в двете платна на АМ "Тракия" в участъка между 24-и и 33-и км

Възстановяват движението в двете платна на АМ "Тракия" в участъка между 24-и и 33-и км

Трасето е с нова асфалтова настилка, отводняване, пътни знаци, маркировка и ограничителни системи