90 години след създаването си Природен парк "Витоша" е изправен пред сериозни проблеми

139

Държавата и общината трябва да търсят взаимния интерес, а не да водят войни - около това се обединиха участниците в конференция, организирана от Съюза на архитектите в България


Снимка: САБ

90 години след създаването си Природен парк “Витоша” е изправен пред сериозни проблеми. Той е труднодостъпен за хора без автомобили. Транспортната и водната инфраструктура са в тежко състояние, техническите съоръжения, маркировките, местата за отдих са остарели. Нормативната уредба е разпокъсана и зле уредена. Около това мнение се обединиха различни експерти в рамките на конференция „Витоша – време е за решения“, организирана от Съюза на архитектите в България (САБ), която се проведе на 10 декември в Централния дом на архитекта в София. Целта на конференцията е да се дадат възможните решения, за да се превърне „Витоша“ в истинска зона за отдих, туризъм и спорт.

Има противоречия в нормативната уредба, която регулира дейностите в Природен парк „Витоша“. Проблемът е комплексен. Витоша е в границите на 4 общини и на 3 области. Върху нея упражняват правото си на управление 4 министерства и 2 агенции, каза арх. Петър Диков, председател на УС на Съюза на архитектите в България.

Няма устройствени планове, които да дадат насоки за развитие на отделните части на парка. Един от най-съществените проблеми е финансирането. Всички лифтове спряха работа, а единственият начин хората да достигнат до средната и висока част на планината е или автобусен градски транспорт, или личен автомобил, а това в момента се случва трудно.

Според арх. Диков разумен частен инвеститор би се съгласил на публично-частно партньорство - Столичната община да влезе в съсобственост на Княжевския, Драгалевския и Симеоновския лифт, каквато е масовата практика в Швейцария и Франция. Западната част на Витоша - пернишката, е изключително красива и привлекателна, но с много затруднен достъп, отбеляза още Диков и допълни, че според него там има възможност за изграждане на лифт. Той призова държавата и общината да търсят взаимния интерес, а не да водят войни, и допълни, че трябва да има такса за достъп с личен автомобил до ПП „Витоша", което е записано и в Плана му за управление.

Председателят на Управителния съвет на Института за пазарна икономика Красен Станчев очерта възможностите за финансиране. Според него добър вариант е дългосрочен концесионен договор за пистите и прилежащата инфраструктура със сегашния оператор и собственик на съоръжения и дялово съучастие на СОС в договора. В подкрепа на тази теза той посочи като добър пример моделът на участие и на съучастие на община Банско в управлението на ски-зоната и допълни, че за ПП „Витоша“ този модел може да бъде подобрен.

Според икономиста дружеството, което ще управлява инфраструктурата на Витоша, следва да включва вече работещите в нея предприятия и инвеститори, както и представители на „витошките“ местни общински администрации и гилдии. А хижите на Витоша следва да са собственост на СОС. Според Станчев е необходимо въвеждане на платен достъп до планината с примерна цена на „билета“ от 5 лева за възрастен, с привилегии, многократни „билети“ и технологии, които са подобни на използваните в градския транспорт. Подобен подход е необходим и при допускането на автомобили и автобуси, с базова цена на автомобил от 10 лева (плюс билетите на посетителите на планината, които са в автомобила).

По време на конференцията беше направен и преглед на нормативната уредба, бяха обсъдени и възможностите за  туризъм, колоездене и развитие на детските ски училища на Витоша. В заключение стана ясно, че Пътна карта на възможните решения ще бъде изпратена до всички отговорни институции, които могат да решат предизвикателствата, представени на конференцията.

Възможните решения за ПП "Витоша" и презентациите от конференцията може да намерите тук.

Запис на събитието може да гледате тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Отстраненият изпълнителен директор на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев остава в управлението на дружеството като член на съвета на директорите

Отстраненият изпълнителен директор на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев остава в управлението на дружеството като член на съвета на директорите

Като причина за отстраняването му от поста се коментира прекратена обществена поръчка за закупуване на осем метровлака

Очаква се решението на Община Варна дали да издаде разрешение за строеж на асансьор, свързващ Приморски парк с крайбрежната алея

Очаква се решението на Община Варна дали да издаде разрешение за строеж на асансьор, свързващ Приморски парк с крайбрежната алея

В момента там тече възстановяване на тротоарите и настилките след прокопаването за подземната инфраструктура

Откриха обновената централна част на Чепеларе

Откриха обновената централна част на Чепеларе

С изпълнението на проекта пешеходната зона на ул. „Васил Дечев“ и площад “Олимпийски“ имат нов облик  

След изграждането на интермодалния терминал Волуяк районът ще стане център на карго индустрията около София

След изграждането на интермодалния терминал Волуяк районът ще стане център на карго индустрията около София

Това ще помогне както за намаляване на замърсяването на въздуха, така и за безопасността по пътищата

Ремонтират корекцията на участък от река Владайска между ул. "Камен Андреев" и бул. "Княгиня Мария Луиза"

Ремонтират корекцията на участък от река Владайска между ул. "Камен Андреев" и бул. "Княгиня Мария Луиза"

Това са около 2.06 км от речното корито, което преминава през територията на два столични района - “Възраждане” и “Сердика”